Vi har en gammal inglasad balkong som behöver göras om, allt halvruttet trä ska bort, ner till betongen. Betonggolvet på balkongen är tak på ett förråd som är renoverat och stabiliserat efter konstens alla regler, så den är rejäl.

Vi skulle dock vilja göra balkongen liiite större, ca 10cm utanför den gjutna plattan för att matcha djupet på den intilliggande, ej inglasade, balkongen. Idag är den 248 x 447 cm. Det är främst på djupet, 248 cm, som vi vill öka, men rent estetiskt vore det väl snyggast att öka även åt andra hållet.

Förrådet under har träfasad utanpå den gjutna stommen och sticker idag ut längre än den den inglasade väggen ovanför, så det kommer inte se konstigt ut så sett.

Men hur gör man? Finns det något vedertaget sätt eller någon som har någon idé?

Det behöver ju kunna stå stolpar som håller upp taket längst ut i hörnen, och även en mitt på långsidan. Och det behöver ju bli "golv" den där sista decimetern också. Jag bryr mig egentligen inte om ifall det blir viss höjdskillnad mot resterande golv där närmast väggen, bara det håller rent konstruktionsmässigt.

Vi har inte mycket i höjdled att spela med, 45mm inne vid husväggen och närmare 90mm längst ut ( vi tror det var gjutet med lutning en gång i tiden för att det inte var inglasat då, men känner inte att det behövs nu).

Tar emot att tips och idéer med glädje, vet liksom inte vart jag ska börja just nu.

Jag tror säker att det kan då, och det är en ok beskrivning du ger oss, men vi kommer förstå bättre om du kan ge oss en bild eller tre på hur det set ut just nu.

H HammerGuuurl skrev:
Jag tror säker att det kan då, och det är en ok beskrivning du ger oss, men vi kommer förstå bättre om du kan ge oss en bild eller tre på hur det set ut just nu.
Jag är lite osäker på vad som är relevant att se, men tog några bilder från när nederdelen gjordes i ordning, där stommen är frilagd, sen när panelen är på så det syns att den går hela vägen upp, och så ett par försök att visa att plåten ovanför fasaden, nedanför glasrutorna är rätt bred, men där under är ju inget bärande, bara läkt och fasadbrädor.

• En person arbetar med glasfasaden på ett blått hus, byggnadsställning på marken och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått hus med glasveranda och vit dörr, där panelen når hela vägen upp. Plåt ovanför fasaden syns också.
    Skapa konto
  • Byggnad under renovering med frilagd stomme och isolering på en vägg, glasfönster ovanför och diverse byggmaterial framför.
    Skapa konto
  • Husfasad i vintermiljö med fönster och stuprör. Snötäckt gångväg och trädgård syns bredvid huset, samt snötäckta träd och vägar längre bort.
    Skapa konto
  • Person står på balkongkant, med strumpor, nära en stång. Snötäckt mark och marksten syns nedanför.
    Skapa konto
M m.hi skrev:
Jag är lite osäker på vad som är relevant att se, men tog några bilder från när nederdelen gjordes i ordning, där stommen är frilagd, sen när panelen är på så det syns att den går hela vägen upp, och så ett par försök att visa att plåten ovanför fasaden, nedanför glasrutorna är rätt bred, men där under är ju inget bärande, bara läkt och fasadbrädor.
Det är 8cm ut till trallkanten från hörnstolpen, och 4-5 cm till (halv 95 stolpe) för att komma ut så att hörnstolpen kommer i linje med balkongräckets stolpar.

Nog skulle det gå att göra den balkongen större, men jag skulle inte lita på att dt skulle hålla utan att sätta upp något extra bärande, som t.ex. pelare i de nya balkong hörnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.