Hejsan alla kloka...

Håller på att planera för att bygga en gästtoalett som vi ska ha på ovanvåningen och funderar på det här med regler osv...

För vi planerar inte att ha någon dusch, utan endast toalett och handfat (dvs ingen golvbrunn, vilket verkar vara lite utslagsgivande?) hur bör en konstruktion se ut då? ska/bör/måste man kladda på med fuktsspärr? överallt? hur blir det med snedtaket (som är yttertaket) för där sitter ju redan en ångspärr!

Vi tänkte ha klinkers på golv och kanske 10 cm upp på väggen, förutom mot ena innerväggen som blir kaklad hela vägen upp. hur gör man med de övriga väggarna (som jag vill ha vita släta!) en av dem är en sten yttervägg! hur gör jag med den?

kan någon vänlig själv föklara för mig vad som gäller? eller vart man kan läsa om det själv (gärna skrivet på ett nåttsånär förståeligt sätt..)

Ska inte göra allt själv, men vill gärna ha lite koll inan man blir blåst av en hantverkare... *ler*

Tack på förhand

Du behöver inte ha tätskikt i ett toalettytrymme, det är inte ett våtrum. Det vore inte ett våtrum även om där fanns en golvbrunn, så länge man inte tänkte spola med vatten på väggar och/eller golv.

Vill du ha de väggar vitmålade som inte ska ha kakel får man väl spackla och måla dem. Även stenväggen behöver väl spacklas och målas om du vill ha den vit och slät..? Alternativet kan ju vara att klä den med skivor beroende på hur den ser ut. Jag har ju ingen aning om vad du menar med "stenvägg".

ok, då vet jag lite mer om definitionen på våtrum.. tack så jättemycket... :o)

ok, har läst här om någon väv som folk sätter upp, vad är det f ör något, och behöver man sätta upp sån iaf det inte är 'våtrum'?

ytterväggen är mitt andra problem som jag har ställt frågor om på andra ställen här då det är en murad yttervägg (huset är från början på 1900-talet) men jag har en idé om att mura upp (med liten luftspalt mellan) med leca block som man sen putsar och målar...

MEN!? hur blir det om man på den putsade ytterväggen (som släpper igenom fukt... ) kletar på med fuktspärr? blir inte det problem då!?

kanske mera kloka synpunkter...!?

Glasfiberväv har en armerande verkan, och vissa gillar utseendet hos de lite grövre typerna. Du behöver inte sätta det i din toalett om du inte vill.

Har du en fuktvandring genom väggen alltså? I så fall är det inte helt oproblematiskt att tätskikta (antar att du pratar om ett badrum nu, för som sagt behöver du inget tätskikt på toaletten). Beroende på omständigheterna så hade man kunnat tänka sig att man inte tätskiktar alla ytor mot yttervägg i ditt hus. Alternativt som du beskriver göra en extra vägg innanför stenväggen med en ventilerad luftspalt.

ok... njae.. jag har iaf ingen problem med fukt genom ytterväggen idag... utan jag her mest ugått ifrån att fukt vandrar genom alla stenväggar... eftersom man ska måla med silikatfärg och liknande...

Själv gillar jag slätt så det blir nog gipsskivor...

ok.. då börjar jag få lite koll, tack så jättemycket...

en grej till, du säger att jag inte behöver något tätskikt? men kan det inte vara vettigt att lägga på golvet? och kanske 20 cm upp på väggarna eller nått?! eller är det bara overkill?

sen golvet, nu vet jag inte hur det ser ut än för jag har inte rivit än.. men jag utgår från att det är något cc600 liknande, hur ska underlaget se ut under kaklet? ska man lägga gips? eller måste/ska/bör man flytspackla? ska INTE ha golvvärme kan jag tillägga....

Det är overkill med tätskikt.

Vad för material som krävs under plattor och vilken böjstyvhet som krävs är en standardfråga. Sök lite på forumet. Men du kommer med säkerhet behöva förstärka böjstyvheten i bjälklaget om du vill lägga plattor.

Tack så jättemycket...

ibland blir man lat... ;o) Nu känner jag att jag har klart mycket bättre koll än i morse... du ska ha supertack...

// Calle

Lugnt Calle. Lycka till!

/Jon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.