Jag erkänner att jag inte har en aning men det låter farligt.... Oxygen har vansinnigt högt tryck och acetylenet är upplöst i aceton och får man inte det rätt blir den tämligen ostabil...
Somsagt jag har ingen aning men hade inte ens tänkt tanken.
Somsagt jag har ingen aning men hade inte ens tänkt tanken.
NEJ!!
Det får man INTE!
Acetylen får inte användas (i ditt fall överföras) med ett högre tryck än ABSOLUT MAX 1,5 bar då det annars börjar sönderfalla i flaskan och kan leda till att flaskan exploderar..
Har själv gjort sån här "fulpåfyllning" med ren Argon, vilket är en inert gas, men att göra det med Oxygen och/eller Acetylen... Fullständigt vansinne..
Det får man INTE!
Acetylen får inte användas (i ditt fall överföras) med ett högre tryck än ABSOLUT MAX 1,5 bar då det annars börjar sönderfalla i flaskan och kan leda till att flaskan exploderar..
Har själv gjort sån här "fulpåfyllning" med ren Argon, vilket är en inert gas, men att göra det med Oxygen och/eller Acetylen... Fullständigt vansinne..
Ok ,en undrade bara , bäst att fråga hade för mig jag hört det men det var längesen,tack för svarViolina skrev:
NEJ!!
Det får man INTE!
Det går alldeles utmärkt att överföra gas ifrån ett tryckkärl till ett annat. Även för oxygen, även om det ställer extra krav på O-ringa, rena kärl och slangar. Alla som håller på med t.ex. teknisk dykning gör det regelbundet. Alla stora dykorganisationer har kurser som behandlar hur man fyller, blandar och hanterar argon, oxygen och helium. Det är alltså fullständigt normalt och inget att varken vara rädd för eller hetsa upp sig över. Dock är det inget jag rekommenderar att man håller på med utan utbildning.Violina skrev:
Acetylen är däremot något helt annat. Det skall man vara väldit försiktig med.
Ja jag en aning om att det var så , ja jag får nog antingen låna eller höra om man får fylla de gamla tuberna, har 5 liters men inga hattar till ,tack för svarO Oldfart skrev:Det går alldeles utmärkt att överföra gas ifrån ett tryckkärl till ett annat. Även för oxygen, även om det ställer extra krav på O-ringa, rena kärl och slangar. Alla som håller på med t.ex. teknisk dykning gör det regelbundet. Alla stora dykorganisationer har kurser som behandlar hur man fyller, blandar och hanterar argon, oxygen och helium. Det är alltså fullständigt normalt och inget att varken vara rädd för eller hetsa upp sig över. Dock är det inget jag rekommenderar att man håller på med utan utbildning.
Acetylen är däremot något helt annat. Det skall man vara väldit försiktig med.
Renoverare
· Kalmar
· 3 025 inlägg
Måkte väl gå att köpa om det saknas jag bytte in mina utan mot albee flaskor
Renoverare
· Kalmar
· 3 025 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gassvets och blandgastub i Skaraborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Äldre grejor för gassvetsning — Är det något att ha?
Verktyg & Maskiner -
Vad går att svetsa med denna gassvets?
Verktyg & Maskiner -
Intressant videokanal med historiska videos om gassvetsning m.m.
Verktyg & Maskiner -
Renovera gamla gassvetsregulatorer
Verktyg & Maskiner