Hej jag har för mig att man kan fylla acetylen o oxygen från annan flaska, men det var så längesen jag grejade med det, mvh

Rickard.
Jag erkänner att jag inte har en aning men det låter farligt.... Oxygen har vansinnigt högt tryck och acetylenet är upplöst i aceton och får man inte det rätt blir den tämligen ostabil...
Somsagt jag har ingen aning men hade inte ens tänkt tanken.

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
NEJ!!

Det får man INTE!

Acetylen får inte användas (i ditt fall överföras) med ett högre tryck än ABSOLUT MAX 1,5 bar då det annars börjar sönderfalla i flaskan och kan leda till att flaskan exploderar..

Har själv gjort sån här "fulpåfyllning" med ren Argon, vilket är en inert gas, men att göra det med Oxygen och/eller Acetylen... Fullständigt vansinne..

• Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
NEJ!!

Det får man INTE!

Acetylen får inte användas (i ditt fall överföras) med ett högre tryck än ABSOLUT MAX 1,5 bar då det annars börjar sönderfalla i flaskan och kan leda till att flaskan exploderar..

Har själv gjort sån här "fulpåfyllning" med ren Argon, vilket är en inert gas, men att göra det med Oxygen och/eller Acetylen... Fullständigt vansinne..
Ok ,en undrade bara , bäst att fråga hade för mig jag hört det men det var längesen,tack för svar

O
Violina Violina skrev:
Det går alldeles utmärkt att överföra gas ifrån ett tryckkärl till ett annat. Även för oxygen, även om det ställer extra krav på O-ringa, rena kärl och slangar. Alla som håller på med t.ex. teknisk dykning gör det regelbundet. Alla stora dykorganisationer har kurser som behandlar hur man fyller, blandar och hanterar argon, oxygen och helium. Det är alltså fullständigt normalt och inget att varken vara rädd för eller hetsa upp sig över. Dock är det inget jag rekommenderar att man håller på med utan utbildning.

Acetylen är däremot något helt annat. Det skall man vara väldit försiktig med.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det går alldeles utmärkt att överföra gas ifrån ett tryckkärl till ett annat. Även för oxygen, även om det ställer extra krav på O-ringa, rena kärl och slangar. Alla som håller på med t.ex. teknisk dykning gör det regelbundet. Alla stora dykorganisationer har kurser som behandlar hur man fyller, blandar och hanterar argon, oxygen och helium. Det är alltså fullständigt normalt och inget att varken vara rädd för eller hetsa upp sig över. Dock är det inget jag rekommenderar att man håller på med utan utbildning.

Acetylen är däremot något helt annat. Det skall man vara väldit försiktig med.
Ja jag en aning om att det var så , ja jag får nog antingen låna eller höra om man får fylla de gamla tuberna, har 5 liters men inga hattar till ,tack för svar

Måkte väl gå att köpa om det saknas jag bytte in mina utan mot albee flaskor

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Måkte väl gå att köpa om det saknas jag bytte in mina utan mot albee flaskor
Ok ,är det ett annat märke albee

Airliquid med inbyggd regulator passar mej bra så slipper man allt underhåll/kontroll agas modell heter nemo Gasflaska med blå inbyggd regulator, märkt 584742, i ett förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Airliquid med inbyggd regulator passar mej bra så slipper man allt underhåll/kontroll agas modell heter nemo [bild]
Ja jag får höra mig för tack för svar

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.