Forbo skrev:
Efter att ha kokat upp en liter vatten på induktionshällen på ca 30 sekunder så fattade de varför. Och de har en induktionshäll hemma nu:-)

En del nytt är faktiskt bättre än det gamla, tro det eller ej...
30 sekunder för att koka en liter vatten??

...du måste ha all tid i världen min vän - du har nog inte Quooker va? :D:D

Mvh

TMC

30 sek för att koka en liter vatten ? när jag räknar på det får jag svindlande effektsiffror

4.18 kJ /kg*K. 1 kg vatten från 5 till 100 grader på 30 sekunder. 4,18 * 95 / 30 = 13,2 kW för en spisplatta. Vad behöver den spisen för säkringar?

Induktionsspis är bra men överdriv inte.

Erik

Avemo skrev:
4.18 kJ /kg*K. 1 kg vatten från 5 till 100 grader på 30 sekunder. 4,18 * 95 / 30 = 13,2 kW för en spisplatta. Vad behöver den spisen för säkringar?

Induktionsspis är bra men överdriv inte.

Erik
Nu har vi inte 5-gradigt kallvatten från början, och låt säga att det var 0,5 liter och det tog 1hel minut...det går bra mycket fortare än på en gasspis, det är poängen.

Technology Efficiency: Time required to boil 2 quarts (1.9 litres) of water: Energy consumption when boiling 2 litres of water (from 20 degrees Celsius):
Induction stove 83 to 90%, 4 minutes 46 seconds, 745 kJ
Halogen stove: 60%, 9 minutes 0 seconds, 1120 kJ
Electron Coil or Cast Iron 55%, 9 minutes 50 seconds, 1220 kJ
Gas 40%, 8 minutes 18 seconds, 1700 kJ
http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooker

Qooker-kran skulle jag inte installera om mitt liv hängde på det...vi har småbarn och de är vansinnigt intresserade av kranar... så våldsamt bråttom att få mitt vatten att koka att jag inte kan vänta 2-3 minuter har jag faktiskt inte:-)

Redigerat:
Forbo skrev:
Nu har vi inte 5-gradigt kallvatten från början, och låt säga att det var 0,5 liter och det tog 1hel minut...det går bra mycket fortare än på en gasspis, det är poängen.
Min poäng var att induktionsspis visst är bra men inte så bra som du antydde. När du nu backar och säger att det kanske tog fyra gånger så lång tid att koka en litet vatten låter det rimligare. Det ligger dessutom i närheten av de två och en halv minut som det skulle ta enligt källan du anger.

Erik

Avemo:
Man kanske inte behöver ta precis allt bokstavligt, utan snarare upplevelsen av en tidsrymd i det här fallet...som handlade om att illustrera hur mycket snabbare/effektivare en induktionshäll är än många föreställer sig..speciellt de som förordar gas som tror att gas är den "snabbaste" spisen... Kanske skulle ha lagt upp tabeller och excel-blad från början, men det säger nog inte alla så mycket.

Och våra utländska vänner köpte sig en induktionshäll pga att de var så imponerade av vår, och de var inbitna gas-användare förut.

Ok, jag "upplever" att min gasspis värmer den på en minut :-)

Forbo skrev:
Qooker-kran skulle jag inte installera om mitt liv hängde på det...vi har småbarn och de är vansinnigt intresserade av kranar... så våldsamt bråttom att få mitt vatten att koka att jag inte kan vänta 2-3 minuter har jag faktiskt inte:-)
Om du provar en korrekt placerad och installerad Quooker hade du inte uttryckt dig så här så jag förstår att du bär på en påse fördomar. Du tror uppenbart att ett barn vrider på kranen och så kommer det kokande vatten, eller?

Men är klart, räknar man bort gasspis, vanlig spis, öppen spis, tändstickor och att man inte kan grilla ute på uteplatsen för att man har barn så tror jag att man skall passa sig för en Quooker... nu är det ju så här att en Quooker inte är så lätt att nå även om man är barn och eftersom Quookern värmer upp sig riktigt fort även om man stänger av beredaren när man inte är hemma så finns det ett bra säkerhetsalternativ även där.

/TMC

TMC skrev:
Om du provar en korrekt placerad och installerad Quooker hade du inte uttryckt dig så här så jag förstår att du bär på en påse fördomar. Du tror uppenbart att ett barn vrider på kranen och så kommer det kokande vatten, eller?

Men är klart, räknar man bort gasspis, vanlig spis, öppen spis, tändstickor och att man inte kan grilla ute på uteplatsen för att man har barn så tror jag att man skall passa sig för en Quooker... nu är det ju så här att en Quooker inte är så lätt att nå även om man är barn och eftersom Quookern värmer upp sig riktigt fort även om man stänger av beredaren när man inte är hemma så finns det ett bra säkerhetsalternativ även där.

/TMC
Njae, jag har förstått att den är hyfsat barnsäker, skulle knappast fått säljas annars. Känns dock som en onödig risk bland allt annat mer nödvändigt. Fräck pryl som man säkert vänjer sig vid och inte vill vara utan, men jag är som synes nöjd med induktionshällen och vanligt varmvatten i kranen:-)
Men med det sagt, fram för mer roliga teknikprylar i köket!

Den stora fördelen med gas är att den fungerar bättre i matlagningssyfte än en induktionsspis.

Pröva vinkla en panna på en induktionsspis (du kan inte tillaga fisk utan att vinkla pannan till exempel)
Prova slamra med pannor på induktionsspisen i två års tid och dra en gjutjärnspanna fram och tillbaka i ytterligare nåt år, resultatet?
Prova att woka på en induktionsspis.

Finns säkert fler exempel också.
Sen är induktionsspisen snabbare att koka upp vattnet osv. Det är vi alla medvetna om. Men sen då? :)

Det är pga gasens andra fördelar som folk blir frälsta. Iaf jag blev det. Plus då att gas dessutom är otroligt läckert.

FredrikoKarl skrev:
Den stora fördelen med gas är att den fungerar bättre i matlagningssyfte än en induktionsspis.

Pröva vinkla en panna på en induktionsspis (du kan inte tillaga fisk utan att vinkla pannan till exempel)
Prova slamra med pannor på induktionsspisen i två års tid och dra en gjutjärnspanna fram och tillbaka i ytterligare nåt år, resultatet?
Prova att woka på en induktionsspis.

Finns säkert fler exempel också.
Sen är induktionsspisen snabbare att koka upp vattnet osv. Det är vi alla medvetna om. Men sen då? :)

Det är pga gasens andra fördelar som folk blir frälsta. Iaf jag blev det. Plus då att gas dessutom är otroligt läckert.
Håller inte med alls. En bra lättjusterad induktionshäll ger dig justeringsmöjligheter som inte gör att du behöver lyfta/vinkla pannan. Går bra att både woka och steka fisk, med rätt panna och rätt häll.

Har du testat koka över något på gasspis, som ofta har en grop där brännaren är placerad? Induktionshällen som i sig inte blir särskilt varm går att rengöra enkelt, gasen är en smärre mardröm.

Fördelar gas
+ snabbt
+ hyffsat lättjusterat
+ god effekt.

Nackdelar gas
- extra risker
- tar mer utrymme
- dyrare i drift
- bränner fast...

Jag har bott och levt med såväl, glaskeramik-halogen, gashäll och induktionshäll och väljer induktionen alla dagar i veckan.

norrbottenstorpet skrev:
Håller inte med alls. En bra lättjusterad induktionshäll ger dig justeringsmöjligheter som inte gör att du behöver lyfta/vinkla pannan. Går bra att både woka och steka fisk, med rätt panna och rätt häll.

Har du testat koka över något på gasspis, som ofta har en grop där brännaren är placerad? Induktionshällen som i sig inte blir särskilt varm går att rengöra enkelt, gasen är en smärre mardröm.

Fördelar gas
+ snabbt
+ hyffsat lättjusterat
+ god effekt.

Nackdelar gas
- extra risker
- tar mer utrymme
- dyrare i drift
- bränner fast...

Jag har bott och levt med såväl, glaskeramik-halogen, gashäll och induktionshäll och väljer induktionen alla dagar i veckan.
Tror inte du riktigt förstår vad jag menar med att man vill vinkla pannan, det är för att ösa. Går inte annars. Och du kan inte göra det med en induktionsspis. Kort och gott.

Och ja jag har kokat över på min spis, jag skvätter och spiller och skramlar hela tiden. Man tar en trasa efteråt och torkar. Inte svårare än så :).

Men visst är det så att det har blivit lite av två olika läger, en för gas och en för induktion och båda försöker med spikklubbor förklara varför den ena är bättre än den andra.
Kanske för att man har lagt ner rätt mycket pengar på "sitt" alternativ.
Jag ser precis samma sak inom hifi-branschen där det snabbt bildas läger och blir väldigt hetska diskussioner. Sen växer man upp och inser att folk har olika prioriteringar och helt enkelt mår bäst av att tro vad dom vill :).

Själv står jag fast vid att gasspisen är bäst för matlagning.
Men ska det gå snabbt att koka upp vattnet för pastan och steka korven kan ju induktionshällen vara bra ;). (och jo jag är medveten om att jag provocerar nu, mest för skojs skull :) ). För att sammanfatta:

För vissa personer är induktionshällen klart bäst
För vissa personer är gashällen klart bäst

Allt handlar om hur man ser på saker och ting.

Redigerat:
Håller med FredrikoKarl fullständigt.

- Många verkar tro att en gasspis är svår att rengöra. Det är ju bara att slänga in rostren i diskmaskinen och svabba av hällen. Om det är lite skit kvar under rostren spelar ju ingen som helst roll för kökshygienen. Samma personer "tycker att det är jobbigt att behöva tända med tändstickor". ;)
- Att saker och ting bränner fast gäller samtliga spistyper. Har faktiskt upplevt att en gasspis bränner fast i mindre utsträckning än en vanlig elhäll. En ostsås klarar sig bättre på en gashäll än en induktionshäll.
- Finjusteringsmöjligheten med induktionshällen är bara en löjlig extrafiness. Det är inte så mat lagas; med tysk finprecision. När man står med en gasspis inser man snart att full gas (hehe!) eller tomgång och rätt brännare räcker. Att hålla på och finjustera för exakt temperatur är bara trams, möjligheten finns där på gasspisen. Bara att titta på lågan och vrida.
- Dyrare i drift tror jag inte. Snarare samma driftskostnad som induktionshäll. Med tanke på att elpriset har gått upp och gasen är dollarbaserad (ner) ligger driftsekonomin just nu bättre till för gasen.
- Det är dock mer meck att byta gasflaska.
- Mitt pastavatten kokar jag upp på en 5,5 kW-brännare och det går snabbt som tusan. Imponerar även på induktionshällsägare.

Provokation: Induktionshäll är för dem som vill ha det snyggt hemma och egentligen är ointresserade av matlagning ;)

Nej, nej, nej, nu har du fel Johan.
Det är markant dyrare i drift, för visst det börjar enkelt med gaslågan, sedan vill man ha lejonfötter på spisen, då ser resten av köket ganska beige ut, och när man väl byggt om det så vill man ha en bredare gas spis.
Induktion är high tech och det vill man ju gömma i "slick design", så det påverkar ju inte resten av köket ... eller nåt.

Dessutom har vi aldrig haft så höga matkostnader, jag tror utnyttjandet av de dubbla ugnarna har höjt elförbrukningen dessutom. Gasen byter vi ganska ofta eftersom det är lättare att flytta på PK10 flaskor än P19 etc men inte är det jobbigare än att fylla på spolarvätska på bilen !

tallmilan skrev:
...sedan vill man ha lejonfötter på spisen, då ser resten av köket ganska beige ut, och när man väl byggt om det så vill man ha en bredare gas spis....
Aj, fasen! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.