Hej

Ska renovera mitt kök och har långtgående planer på en Ilve gasspis. Tanken är att ha en låda på ytterväggen med 2st p11.
Har lusläst nästan allt ang gasspis här på forumet och har en ganska bra uppfattning om vad som gäller.

Dock har jag inte hittat något om kallt klimat. Bor i Luleå där det kan vara riktigt kallt under perioder (under -30).

Finns det någon som har erfarentet och tips ang istallation där det kan bli riktigt kallt

MVH

Mattias
 
Enligt AGA förgasas propan ner till -40 grader. http://www.caravanclub.se/espacePrive/teknik/Gasol.pdf
Om du isolerar lådan så att den värme som läcker ut från huset via väggen värmer gasolflaskorna litegrann så bör det inte bli problem ens under riktiga vargavintrar. Är huset ytterväggar väldigt välisolerade kanske man kan minska på isoleringen i husväggen just där lådan står.
 
Har också hört att det kan vara problem med kyla och Gasol.
Vi har inte så kallt som -30 länge, men förra vintern var ju faktiskt lite kall även här hos oss.
Vår lednig för gasen är ganska lång utomhus, kanske 3 m. Vi märkte ändå inga problem i vintras.
Men det var nog mer typ -20 i en vecka.
 
S
har gasol ståendes utomhus i stugan. funkar fin fint genom hela vintern, (utanför Kalix)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.