Hej.

Har nu lyckats få tag på en gasolgrill med tillhörande tub för en billig peng, men har en lite fundering över placeringen.

Grillen har jag på den sidan av huset som har mest sol, och under somrarna kan det bli väldigt varmt.

Är det OK att ha gasoltuben ståendes direkt i solskenet hela dagarna, eller finns det någon risk med det?

Om det är någon risk, räcker det isåfall att jag bygger ett litet solskyddsplank som skuggar tuben?
Gasoltub i solsken på trädäck nära vit vägg och grillutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen kommer att torka ut och börja få torrsprickor efter några år. När man ska "fylla" tuben så lämnar man väl in den tomma och får med sig en annan full tub? Räcker med någon form av strumpa i samma tyg som grillskydd så är du nog helt skyddad.

40 grader säger AGA som max.

• Förvara flaskorna där det inte finns risk för att de värms upp eller skadas mekaniskt. Flaskans yttemperatur får inte överstiga 40 °C.

• Gilla
DavveT
  • Laddar…
Tack för svar. Får nog ta o bygga nått litet skydd då, för det känns segt att behövs flytta tuben in och ut hela tiden.

Fairlane
Min står framme och det verkar den inte ta stryk av. Det är ju luftigt runt omkring. Jag får mina tuber påfyllda (inget byte) och då kontrolleras de och hittills har ingen sagt något.

Jag har överdrag över min grill som även täcker tuben. Då står den i skugga iaf

• Gilla
RiverBear
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.