65 253 läst ·
340 svar
65k läst
340 svar
Gasol eller kol grill??
Gjorde ett platt paket av alu-folie med alspån i, detta pickade jag på ovansidan med gaffel, tanken var att inte bränna av allt på en gång. Men tog nog lite för lite spån för det sluta ryka efter 15 minuter, då strödde jag det direkt på glöden.cust3000 skrev:
Funderar på att ha en metallskål som jag lägger på glöden nästa gång och lägger spånen i denna.
Glöm inte att salta fisken ordentligt innan.
Har du lax, öring kan man lägga blöta enekvistar på glöden har jag fått tips om.
Ha så låg temperatur som möjligt (100 grader).
Tack för tipsen, detta ska jag prova.pbengtsson skrev:Gjorde ett platt paket av alu-folie med alspån i, detta pickade jag på ovansidan med gaffel, tanken var att inte bränna av allt på en gång. Men tog nog lite för lite spån för det sluta ryka efter 15 minuter, då strödde jag det direkt på glöden.
Funderar på att ha en metallskål som jag lägger på glöden nästa gång och lägger spånen i denna.
Glöm inte att salta fisken ordentligt innan.
Har du lax, öring kan man lägga blöta enekvistar på glöden har jag fått tips om.
Ha så låg temperatur som möjligt (100 grader).
Jag återkommer med resultatet.
Läste ni senaste Allt om Mat? De testade Kol mot Gasol och resultatet var att ingen kände någon skillnad på smaken, så varför köpa något annat än gasol?
(Det är klart att grottmannen i oss tycker att det är kul att göra eld. Gasol är inget för stenåldersmän ;-)
/Magnus
(Det är klart att grottmannen i oss tycker att det är kul att göra eld. Gasol är inget för stenåldersmän ;-)
/Magnus
mbqmbq skrev:
Men när man använder hickory det sätter verkligen smak på köttet, hur gör man i en gasolgrill med hickory?
Men för övrigt har du nog en poäng.
utan att ha testat själv, men vad jag läst mig till så är det samma tanke som på kolgrill.cust3000 skrev:
lägg spånen i blöt 30 min minst, dubbelvik en aluminiumfolie och lägg ner spånen i och slut tät. picka sen hål i påsen och placera under gallret över brännarna, kan trycka ner påsen lite så att den inte ligger precis vid gallret.
Någon som verkligen gjort ovan på gasolgrill och kan redogöra för hur det fungerar samt smakupplevelse?
och ja, Ölen är en väldigt viktig del i hela grillningen!
Yxet, ölen öppnar man, delar på hälften, häller kryddor i och sätter en hel kyckling på den. Detta ställer man sedan på gallret och grillar indirekt. Låter den stå så i ca 1½ timma. Detta gör iaf min make och det blir jättegott!
Hade gasol tills för ca 2 år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka igen. Vi tycker inte att kolgrillandet tar längre tid, det kräver bara lite förberedelser. Vi har en sådan här fining med "gasolstart" och slipper eltändare och andra extragrejer.
Hade gasol tills för ca 2 år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka igen. Vi tycker inte att kolgrillandet tar längre tid, det kräver bara lite förberedelser. Vi har en sådan här fining med "gasolstart" och slipper eltändare och andra extragrejer.
låter smidigt måste jag säga 
(dock är det nog gasol för oss ändå då det går snabbare och lättare att reglera, samt att de flesta som inte är partiska i frågan säger att smakmässigt är det ingen skillnad
(dock är det nog gasol för oss ändå då det går snabbare och lättare att reglera, samt att de flesta som inte är partiska i frågan säger att smakmässigt är det ingen skillnad
Visst är den fantastisk, vi köpte en likadan för nån vecka sedan!snysop skrev:Yxet, ölen öppnar man, delar på hälften, häller kryddor i och sätter en hel kyckling på den. Detta ställer man sedan på gallret och grillar indirekt. Låter den stå så i ca 1½ timma. Detta gör iaf min make och det blir jättegott!![]()
Hade gasol tills för ca 2 år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka igen. Vi tycker inte att kolgrillandet tar längre tid, det kräver bara lite förberedelser. Vi har en sådan här fining med "gasolstart" och slipper eltändare och andra extragrejer.![]()
Man bara ler när man står där med en bärs o grillar
bidde en gasol grill för oss(weber 310 classic) av många olika anledningar, premiär tur ikväll! 
med rökspån och röklåda(lika bra att slå på stort när man ändå håller på....)
undrars vad man skall försöka sig på att grilla ikväll
med rökspån och röklåda(lika bra att slå på stort när man ändå håller på....)
undrars vad man skall försöka sig på att grilla ikväll
Jag kan slå ett slag för picanha. Hittade den i köttdisken för ett tag sen och grillade den förra helgen. Det föreslås att skiva upp den och grilla direkt som en biff, men jag grillade hela biten indirekt med lite körsbärsträ som rök. Blev kanon!