Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    468
pbengtsson skrev:
Rökte makrill på webern igår, blev riktigt bra. I med lite kol, alspån i foliepaket och på med locket, vänta 1h och njut.
Det måste jag prova!

strör du på alspån när du fått glöd?
 
cust3000 skrev:
Det måste jag prova!

strör du på alspån när du fått glöd?
Gjorde ett platt paket av alu-folie med alspån i, detta pickade jag på ovansidan med gaffel, tanken var att inte bränna av allt på en gång. Men tog nog lite för lite spån för det sluta ryka efter 15 minuter, då strödde jag det direkt på glöden.
Funderar på att ha en metallskål som jag lägger på glöden nästa gång och lägger spånen i denna.
Glöm inte att salta fisken ordentligt innan.
Har du lax, öring kan man lägga blöta enekvistar på glöden har jag fått tips om.
Ha så låg temperatur som möjligt (100 grader).
 
pbengtsson skrev:
Gjorde ett platt paket av alu-folie med alspån i, detta pickade jag på ovansidan med gaffel, tanken var att inte bränna av allt på en gång. Men tog nog lite för lite spån för det sluta ryka efter 15 minuter, då strödde jag det direkt på glöden.
Funderar på att ha en metallskål som jag lägger på glöden nästa gång och lägger spånen i denna.
Glöm inte att salta fisken ordentligt innan.
Har du lax, öring kan man lägga blöta enekvistar på glöden har jag fått tips om.
Ha så låg temperatur som möjligt (100 grader).
Tack för tipsen, detta ska jag prova.
Jag återkommer med resultatet.
 
Läste ni senaste Allt om Mat? De testade Kol mot Gasol och resultatet var att ingen kände någon skillnad på smaken, så varför köpa något annat än gasol?
(Det är klart att grottmannen i oss tycker att det är kul att göra eld. Gasol är inget för stenåldersmän ;-)

/Magnus
 
mbqmbq skrev:
Läste ni senaste Allt om Mat? De testade Kol mot Gasol och resultatet var att ingen kände någon skillnad på smaken, så varför köpa något annat än gasol?
(Det är klart att grottmannen i oss tycker att det är kul att göra eld. Gasol är inget för stenåldersmän ;-)

/Magnus

Men när man använder hickory det sätter verkligen smak på köttet, hur gör man i en gasolgrill med hickory?

Men för övrigt har du nog en poäng.
 
har inte läst alla inlägg men det verkar som alla missat det viktigaste med grillning den iskalla ölen!!!!!
 
cust3000 skrev:
Men när man använder hickory det sätter verkligen smak på köttet, hur gör man i en gasolgrill med hickory?

Men för övrigt har du nog en poäng.
utan att ha testat själv, men vad jag läst mig till så är det samma tanke som på kolgrill.
lägg spånen i blöt 30 min minst, dubbelvik en aluminiumfolie och lägg ner spånen i och slut tät. picka sen hål i påsen och placera under gallret över brännarna, kan trycka ner påsen lite så att den inte ligger precis vid gallret.

Någon som verkligen gjort ovan på gasolgrill och kan redogöra för hur det fungerar samt smakupplevelse? :)



och ja, Ölen är en väldigt viktig del i hela grillningen! :)
 
Yxet, ölen öppnar man, delar på hälften, häller kryddor i och sätter en hel kyckling på den. Detta ställer man sedan på gallret och grillar indirekt. Låter den stå så i ca 1½ timma. Detta gör iaf min make och det blir jättegott! :D

Hade gasol tills för ca 2 år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka igen. Vi tycker inte att kolgrillandet tar längre tid, det kräver bara lite förberedelser. Vi har en sådan här fining med "gasolstart" och slipper eltändare och andra extragrejer. :)
 
Snysip -> hur lång tid tar det tills kolen är gråglödande och redo för grillning? :)
 
Felde, vi väntar ca 20 min efter tändning. Under den tiden förbereder vi grönsaksgratänger och tillbehör, dukar bordet osv. Köttet blir klart samtidigt som en 40 min gratäng. :)
 
låter smidigt måste jag säga :)

(dock är det nog gasol för oss ändå då det går snabbare och lättare att reglera, samt att de flesta som inte är partiska i frågan säger att smakmässigt är det ingen skillnad ;)
 
snysop skrev:
Yxet, ölen öppnar man, delar på hälften, häller kryddor i och sätter en hel kyckling på den. Detta ställer man sedan på gallret och grillar indirekt. Låter den stå så i ca 1½ timma. Detta gör iaf min make och det blir jättegott! :D

Hade gasol tills för ca 2 år sedan. Kommer aldrig gå tillbaka igen. Vi tycker inte att kolgrillandet tar längre tid, det kräver bara lite förberedelser. Vi har en sådan här fining med "gasolstart" och slipper eltändare och andra extragrejer. :)
Visst är den fantastisk, vi köpte en likadan för nån vecka sedan!
Man bara ler när man står där med en bärs o grillar :)
 
cust3000, yes den är grym! Nu har maken fått in snitsen på att hålla temperaturen så maten blir (nästan) aldrig bränd eller liknande. Det är coolt att man kan grilla indirekt och ändå få köttet brunt och fint. :)
 
bidde en gasol grill för oss(weber 310 classic) av många olika anledningar, premiär tur ikväll! :)
med rökspån och röklåda(lika bra att slå på stort när man ändå håller på....)
undrars vad man skall försöka sig på att grilla ikväll
 
Jag kan slå ett slag för picanha. Hittade den i köttdisken för ett tag sen och grillade den förra helgen. Det föreslås att skiva upp den och grilla direkt som en biff, men jag grillade hela biten indirekt med lite körsbärsträ som rök. Blev kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.