Gasol eller kol Grill

• Antal röster
    468
ZNK skrev:
Gaahhh!

Var tvungen och köpa 2, 10kg säckar efter din kommentar. 119 på Hornbach (samma som för Landmans).
Köper du 2 5-kilos säckar på Hornbach så får du dom för 110... Iaf i GBG är det så, logiskt värre.

Webers briketter är faktiskt outstanding!

matte2k skrev:
En sak till. Kanske tagits upp i denna eminenta tråd tidigare. Minnet är bra men kort :)
Blir det ngn skillnad i smak briketter gentemot kol?
Jag tycker jag får mer "grillsmak" när jag använder kol, så jag slutade med bricketter för ett par år sedan.
Undrar om det verkligen är så eller bara något jag fått för mig....kanske jag använt fel bricketter;)

Lite samma typ av undersökning där man väljer mellan:
Färg vs S/V TV
LP vs CD
VHS vs DVD

osv osv... Det finns som tur är alltid fanatiker som håller kvar vid gammal teknik och försöker med all kraft att försöka förklara varför det var bättre förr.

Bara att läsa att man känner mer "grillsmak" med kolgrill menas eg att det är så mycket vanligare att bränna ytan på köttbiten på en kolgrill. Dom flesta förknippar bränd mat med nostalgiska korvgrillarkvällar.

Min erfarenhet att dom som har konverterat aldrig ångrar sig och alla som vill sitta kvar o krama sina Statoilgrillar o släpa kolpåsar gör det för att dom antingen inte har råd eller intresse i bra matlagning.

Nimajneb:Jag menar på fullt allvar att grilla på en gasolgrill utan grillstenar rökextrakt osv är exakt samma som att steka på spisen utan fett skillnaden är att grillen är ute och spisen inne.

Grillar man på kol grillar man åtminstone i den rök som uppstår då det droppar ner i grillen. Rök smaksätter maten även om en bränd yta också gör det.

Gasolgrill är däremot bra för fisk o sånt man tillagar i folie samt för varmhållning. Det är även 10x bekvämare men smaken är tyvärr inte densamma.

Och ja jag har flera gånger provat gasolgrill men det är helt enkelt inte grillat för mig eller så är jag en fena på att steka på spisen helt enkelt ;)

Köttbitar på gasolgrillen droppar o ryker åxå förutsatt att man har en riktig flatbäddsgrill o inte bauhaus 795kr grill.

Dom blindtester jag har sett när man jämfört grilltyperna (fick mig att konvertera för 5-6 år sedan) är var det alltid det brända köttet som kopplades ihop med kolgrillat.

Att kolgrilla är som att steka utan fett i stekpannan utan möjlighet att reglera värmen. Bränt blir det och som sagt massor med folk uppskattar detta.

Mina blindtester är inte så blinda iom att jag vetat vilken grill som grillat och för _mig_ är det som jag skrev i inlägget ovan. Jag föredrar mina egna tester för min smak, experter ger jag inte fem öre för (nobelmiddag är inte min kopp the om vi säger som så) ;)

De grillarna jag sett var inga 795:- snarare 2-4.795:- rolleyes:

Det jag menade är att röken från kolen tycker jag luktar bra mycket mer än den från gasolgrillen.

Värmen är svår det är där handlag kommer in i bilden ;) Man får flytta runt och se vart det är varmt och sen lägga ute i kanterna när det är klart för varmhållning.

Att bränt skulle vara samma som kolgrillat är ju löjligt.
Barbequeu ger en otrolik rik/stor röksmak och då är man inte i närheten av temperaturer som ger en bränd yta.
Grilla kan man göra på många sätt.
Ett trevligt metod är att ge köttet en bränd yta över öppen eld, som beskrivs. Det passar väldigt bra om man vill ha "rare" och har tunna köttstycken,
men det är inte det jag i första hand förknippar med grillning.

Jag har gått från kol till gasol och sedan tillbaka till kol.
Jag tycker bägge har sina fördelar.

v-g skrev:
Mina blindtester är inte så blinda iom att jag vetat vilken grill som grillat och för _mig_ är det som jag skrev i inlägget ovan. Jag föredrar mina egna tester för min smak, experter ger jag inte fem öre för (nobelmiddag är inte min kopp the om vi säger som så) ;)

De grillarna jag sett var inga 795:- snarare 2-4.795:- rolleyes:

Det jag menade är att röken från kolen tycker jag luktar bra mycket mer än den från gasolgrillen.

Värmen är svår det är där handlag kommer in i bilden ;) Man får flytta runt och se vart det är varmt och sen lägga ute i kanterna när det är klart för varmhållning.
Blindtesterna syftade inte på experter utan det var väl några hundra pers, vanliga svennar, som fick testa sig fram.

Röken från träkolet luktar gott... när man tänder upp det men när den blivit grå o vin o det är dags o grilla luktar det nada.

Värmen är en konst och det är ju därför nästan alla mislyckas. Kan man hantera det vilket är ett riktigt hantverk så har jag inget emot kolgrillar. Men som sagt, kan man göra det enklet o safe med gasol...så gör man det med gasol.

sblixten skrev:
Att bränt skulle vara samma som kolgrillat är ju löjligt.
Barbequeu ger en otrolik rik/stor röksmak och då är man inte i närheten av temperaturer som ger en bränd yta.
Grilla kan man göra på många sätt.
Ett trevligt metod är att ge köttet en bränd yta över öppen eld, som beskrivs. Det passar väldigt bra om man vill ha "rare" och har tunna köttstycken,
men det är inte det jag i första hand förknippar med grillning.

Jag har gått från kol till gasol och sedan tillbaka till kol.
Jag tycker bägge har sina fördelar.
Bränt är = grillat på kol.... gå runt på en camping o kolla.
Att bränna på gasol är som att bränna i stekpannan, urklantigt.
BBQ pratade vi väl inte om men det går ju på en gasolgrill as well

Håller med att det kan finnas fördelar med kol, om man verkligen behärskar tekniken och inte har för komplexa saker som skall grillas eller att man inte är för många.

Ha en bra Grillsommar nu!

Jag tycker det är lite nonsens att bortse från det du bortser från Nimajeb dvs nostalgi. I valet LP, VHS, Kolgrill och mycket annat i livet så vidrör det andra saker hos folk mer än tekniskt mumbo jumbo. Och om det är så att folk upplever det bättre pg.a andra faktorer runt omkring den specifika prylen så anser iallafall jag att det man tycker är bäst, ja, det är bäst.

PS: Du vet väl att LP fortfarande är bättre än CD och att CD framförallt är bättre än MP3 :). Men du kanske också föredrar Spotify framför att gå in i en riktigt CD-butik, känna på skivan, bläddra i konvulutet, läsa om vem som skrivit låten etc. Men det är klart.. I en stereo för 3000kr så är ju MP3an lika bra. Och då är ju MP3 lika bra. Om man bortser från kringliggande faktorer. Som tex nostalgi :)

Kolgrillen är död. Länge leve kolgrillen.

PS2: Tips för kolgrillare är att bara ha kol i halva grillen. Steka på så man får den yta man vill ha sen köra sista tiden på andra halvan med indirekt värme och locket på. Blir fantastiskt bra. Iallafall om man kör Weber ;)

Redigerat:
Att bränns skulle vara kolgrillat är ungefär samma jämförelse som att man måste ha en sportbil för att kunna bryta hastighetsgränserna.
Man begränsar temperaturen med locket på en kolgrill, ingen konst att inte få det bränt men sist jag åt mat från en gasolgrill å var det bränt så det går det med.

Redigerat:
Det är väl en fråga om handhavande oavsett om det är kol eller gasol och vilken typ av grillning man ägnar sig åt. Den klassiska svenska "kötteldningen" som är direkt grillning rakt ovanför glöden har sina fördelar beroende på vilket kött man ska grilla. Då funkar vilken bytta som helst med kol i och galler över utmärkt. Fördela kolet/briketterna i en eller ett par olika zoner, en fjärdedel utan kol för att lägga saker och vila, en med ett lager för att genomgrilla utan att bränna, en med två för att få en bra yta och eventuellt en med tre om man vill tokköra någon bit, t.ex. tonfisk eller nöt som ska ha yta men inte genomgrillat (i detta fallet spelar det inte så stor roll om man har kol eller briketter, briketterna står och glöder och värmer för kråkorna när man är klar och kostar mycket mer än det smakar men det beror ju på hur mycket saker man ska grilla också) När man grillar på barbequevis så är det indirekt grillning. Det man grillar ligger inte ovanför glöden, glöden lägger man på sidorna och dem man grillar i mitten, locket på! Här kommer rökflis/bitar till sin rätt och smaksätter riktigt gött. Om man vill grilla på det här sättet är en grill med lock det enda som gäller. Jag fick bygga en huv i aluminiumfolie på midsommar för att stänga in enröken till oxfilén och det funkade hyggligt, men tänker man grilla indirekt mer än en gång så är det en grill med lock man ska ha. Gasol funkar här med, men jag föredrar briketter. Gasol är lättare att reglera och det går ju att slänga in rökflis/bitar där med, men jag föredrar min klotgrill.

Redigerat:
Ni som har gasolgrill med 3 st brännare.... hur länge räcker eran gasoltub?;)

Förstår att frågan är svår att svara på då det beror på flera faktorer... har själv en Weber Genesis med en PC 10 komposit tub & tycker att det går åt en väldigt massa gasol... å andra sidan, har grillat kanske ett tio tal gånger på indirekt värme (2 brännare igång mestadels av tiden) ca 45-60 min per tillfälle tills dess att gasolen nästan var slut.

En annan fråga, om man glömmer att stänga gasoltuben efter att grillningen är klar.... läcker gasen ut då eller krävs det att man tänt grillen?

Hur mycket betalar ni för utbyte/påfyllning av en PC10 ?
Tog med tuben till den lokala byggmarknaden & det var första & sista gången (480kr:O)... hade varit billigare att åka fram & tillbaks till Göteborg..... men men, har man bråttom så får man betala.

Rökte makrill på webern igår, blev riktigt bra. I med lite kol, alspån i foliepaket och på med locket, vänta 1h och njut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.