65 253 läst ·
340 svar
65k läst
340 svar
Gasol eller kol grill??
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Japp det är det svarta dom har och det känns riktigt tjockt och bra!
Körde slut på mina weberbriketter och drog till ICA och akutköpte. Man kanske tror briketter som briketter men Webers utklassar ICAs skräp. ICAs måste vara surkol för de ryker så brandlarmet går 3 kvarter bort samt är svalare och räcker kortare.. Det blir att åka och köpa på sig några säckar Weberbriketter igen. 129kr/10kg hos Cheapy. Råvärt.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Håller med dig, efter att ha kört på Webers nu ett tag så märker man vilken skillnad det är på briketter och briketter. Tyvärr så blir dom ju väldigt porösa när dom har brunnit 1 gång så dom blir väldigt lätt "aska" när man tar i dom för att stoppa dom i skorstenständaren andra gången. Dom brinner ju såpass länge så man aldrig hinner grilla slut på dom. Hornbach GBG har Webers briketter för 119 kr/10 KGBricco skrev:Körde slut på mina weberbriketter och drog till ICA och akutköpte. Man kanske tror briketter som briketter men Webers utklassar ICAs skräp. ICAs måste vara surkol för de ryker så brandlarmet går 3 kvarter bort samt är svalare och räcker kortare.. Det blir att åka och köpa på sig några säckar Weberbriketter igen. 129kr/10kg hos Cheapy. Råvärt.
Köpte dock Landmanns briketter på K-Rauta i veckan, 5 påsar för 99 kr. Upplever dessa som bra, blir riktigt bra värme på dessa men dom brinner ju inte lika länge...
Letar efter en grill då den gamla klotgrillen börjar se lite väl ledsen ut.
Har skummat igenom tråden och känner att ett ord är frekvent återkommande, Weber. Inte konstigt då de är erkänt bra.
Dock så måste jag säga att de ligger lite över min prisklass som är 4000kr. Känns lite svårt att "sträcka sig" till en Genesis som ligger på minst det dubbla...
Så vad finns kvar efter detta. Var runt o letade lite på bland annat K.rauta och Granngården.
Då Landmanns nya serie såg ut som ett rymdskepp så gick den bort K-rauta hade en Cello med fyra brännare, emaljerade grillgaller, sidobrännare osv. allt som vi letar efter.
Granngården hade en Habanero som hade ovan spec.
Båda ligger i samma prisklass, strax under 4K.
Hittar dock inget skrivet om dessa grillar... Någon med erfarenhet? Att säljaren säger att den är bra räcker tyvärr inte för mig.
Samtidigt som jag vet att man får vad man betalar för så funderar jag på. Vad kan gå sönder? Visst man öppnar huven ett ex antal gånger, men det är ingen direkt belastning. Man reglerar brännarna i tid och otid, men inte heller där finner jag någon belastning...
Vad mer kan gå sönder??
Att betala för att det skall kännas mer gediget köper jag ibland men inte i detta fallet.
Har skummat igenom tråden och känner att ett ord är frekvent återkommande, Weber. Inte konstigt då de är erkänt bra.
Dock så måste jag säga att de ligger lite över min prisklass som är 4000kr. Känns lite svårt att "sträcka sig" till en Genesis som ligger på minst det dubbla...
Så vad finns kvar efter detta. Var runt o letade lite på bland annat K.rauta och Granngården.
Då Landmanns nya serie såg ut som ett rymdskepp så gick den bort K-rauta hade en Cello med fyra brännare, emaljerade grillgaller, sidobrännare osv. allt som vi letar efter.
Granngården hade en Habanero som hade ovan spec.
Båda ligger i samma prisklass, strax under 4K.
Hittar dock inget skrivet om dessa grillar... Någon med erfarenhet? Att säljaren säger att den är bra räcker tyvärr inte för mig.
Samtidigt som jag vet att man får vad man betalar för så funderar jag på. Vad kan gå sönder? Visst man öppnar huven ett ex antal gånger, men det är ingen direkt belastning. Man reglerar brännarna i tid och otid, men inte heller där finner jag någon belastning...
Vad mer kan gå sönder??
Att betala för att det skall kännas mer gediget köper jag ibland men inte i detta fallet.
Någon som kan tipsa om briketter som inte ryker så jäkligt med grilltändare.
Webers gör det inte. Däremot Landmans och ICAs.
Skulle behöva fler alternativ än webers.
Sen undrar jag om det är några briketter att föredra om man ska tända med en looftlighter?
Webers gör det inte. Däremot Landmans och ICAs.
Skulle behöva fler alternativ än webers.
Sen undrar jag om det är några briketter att föredra om man ska tända med en looftlighter?
Leta upp Cheapy och köp på dig ett par säckar (10kg/st). Kilopriset är inte mer för Webers än Icas skräp.matte2k skrev:
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto...0&langId=46&storeId=10651&ddkey=http:servlet/
Bricco skrev:Körde slut på mina weberbriketter och drog till ICA och akutköpte. Man kanske tror briketter som briketter men Webers utklassar ICAs skräp. ICAs måste vara surkol för de ryker så brandlarmet går 3 kvarter bort samt är svalare och räcker kortare.. Det blir att åka och köpa på sig några säckar Weberbriketter igen. 129kr/10kg hos Cheapy. Råvärt.
Gaahhh!
Var tvungen och köpa 2, 10kg säckar efter din kommentar. 119 på Hornbach (samma som för Landmans).
Looftligher // Weberbriketter = Lååååång tändtid
Weberbriketter = Glöder läääänge och bra ( efter lite tid med hårfönen )
Bara Jack Daniels Flis + Hickory
Men det ska man eg bara köra med om du ska köra "riktig barbeque". Har provat någon gång men inser att det tarvar träning,
- Lååååg temp
- Stor köttbit (hel)
- Spån lite då och då
- Låååång tid (6-8 timmar för en rejäl 2-3 kg klump)
Fick det beskrivet att köttet ska bli så man nästan kan riva isär det med händerna, har själv inte lyckats med det resultatet.
Har provat röka oxhjärta (4 timmar) med ok resultat. Prova http://www.barbeque.se.
Men det ska man eg bara köra med om du ska köra "riktig barbeque". Har provat någon gång men inser att det tarvar träning,
- Lååååg temp
- Stor köttbit (hel)
- Spån lite då och då
- Låååång tid (6-8 timmar för en rejäl 2-3 kg klump)
Fick det beskrivet att köttet ska bli så man nästan kan riva isär det med händerna, har själv inte lyckats med det resultatet.
Har provat röka oxhjärta (4 timmar) med ok resultat. Prova http://www.barbeque.se.
Har använt Webers Hickory och det är la bra. Just nu tar jag mest och slänger på bitar av körsbärsträdet som fick stryka på foten när bergvärmeborren skulle förbi knuten. Det blir gott det med. Själv brukar jag köra lite kycklingbröst och en och annan oxfilé i webern med indirekt värme och rökflis eller bitar av trä. Brukar räcka att köra dem i trekvart och ger en skön röksmak och lagom tillagning. Kycklingvingar som jag kör på en rub och sen grillar direkt för att bryna dem och sen på med flis eller trä och varmröker dem i en halvtimma. Gudomliga! det beror lite på kvaliteten på köttet hur lång tid som sagt. Julskinkan i vintras tog sina timmar men blev jäkligt god. Inte fallisär lång tid, men det tog väl 3-4 timmar. Hickoryflis körde jag då.
Skillnaden mellan kol och briketter är väl framförallt tiden som de är heta. Briketter är allt löst bös som inte är stort nog att passa som grillkol som pressas ihop med bindemedel vilket ger en kompaktare bit som är het längre. Vissa tycker tydligen att de kan känna smaken av bindemedlet i briketterna om de inte är totalt glödande och askgrå. Inget jag tänkt på, men det kan ju vara all annan rök som maskerar det.
Skillnaden mellan kol och briketter är väl framförallt tiden som de är heta. Briketter är allt löst bös som inte är stort nog att passa som grillkol som pressas ihop med bindemedel vilket ger en kompaktare bit som är het längre. Vissa tycker tydligen att de kan känna smaken av bindemedlet i briketterna om de inte är totalt glödande och askgrå. Inget jag tänkt på, men det kan ju vara all annan rök som maskerar det.