electrocuted skrev:
visst är hager bra i valitetskänsla och finish, däremot finns det ju gränsvärden som ALLA prylar måste uppfylla, t.ex. maxgräns för JFB felström, karaktäristik på säkringar, kortslutningsström osv..
så de billiga prylarna är möjligen sämre i kvalitet och tiden det tar att installera, men dom måste likväl uppfylla det som står på dom!

Vissa tillverkares prylar är det mycket tveksam om dom är testade. Har varit med om dvärgbrytare som efter ett par kortisar håller för dubbla märkströmmen. Även JFB´n som knappt löser ut.

Folk som köper Julas, Malmbergs m.m. normprylar, tycker jag blir lurade p.g.a kvaliten.

Köper man t.ex Hager genom en installatör med normalt påslag så får man bra grejor till bra pris. Jag köper in Hagers prylar till ungefär samma låga pris som övriga normprylar.

Ja att få för sig att skruvförband skulle vara bättre än "fjäder förband" då är man fel ute, Förbandet blir betydligt säkrare med wago klämmor och plintar med fjäderklämma. Om du nu är hemma pulare så är det väll av största vikt att du utför jobbet på ett fackmannamässigt vis, då kan man inte sätta ex ubåtar i dosor och centraler, det gör inte en fackman, och då kan man se att det är gör det självare som varigt framme.
Så skall man greja med elen hemma utan att ha behörigeten, se till å använd material som fackmän använder!

Jag har monterat en hel del Malmbergs utanpåliggande uttag samt "M-Line" normsäkringar de senaste veckorna på jobbet. Jag kan bara säga att sämre skit kan man nog inte hitta. Plasten verkar vara av mycket dålig kvalitet då uttagen spricker för minsta lilla då man skruvar åt skruvplintarna eller skruvar fast dom i underlaget. Normsäkringarna är nästan skrattretande dåliga, när man drar åt skruven för fasledaren så bryts plasten sönder och hela skruvplinten blir synlig, inte särskilt snyggt i en central. Vi brukar skoja lite och säga att den fungerar som en momentmätare. När man hör ett "klick" och ser plastbiten flyga iväg då har man dragit M-Line tillräckligt. Tacka vet jag Hager och Elko, vilken otrolig skillnad i kvalitet.

Tack

för alla svar=) Det blev säkringar,jordfelsbrytare och huvudbrytare från Hager (quick connect) och skåp från Garo
kabel och flex blir troligen biltema.

skippa troligen, köp inte flexslang från biltema.....och inte kabel heller.

köp det på samma ställe som du köper centralprylarna, snålvarg...

Biltema är bara skräp.

Det är intressant att läsa trådar om kvalitet på elprylar och då särskilt om Biltemas produkter.
Att "Biltema är bara skräp" är bara delvis sant. Och där ligger också problemet, nämligen att det är svårt att avgöra vilken kvalité det är. För något år sedan hade Biltema en usel kvalité på sina elprylar, och man fick också försäljningsförbud på någon/några av sakerna. Dvärgbrytarna var av tvivelaktigt ursprung etc. Numera säljer man Mertens uttag, inte riktigt av Elkos eller Eljos kvalité, men helt ok (samtliga dessa märken ägs av Schneider Electric). Normmaterialet, dvs dvärgbrytarna och dom färdigkopplade centralerna är av märket Gewiss (www.gewiss.com) som är ett stort italienskt företag inom branschen. Gewiss köpte det tyska Schupa för några år sedan som var ett kvalitetsmärke inom dvärgbrytare etc. I Sverige importeras Gewiss av Gycom (www.gycom.com) som också säljer bl.a. Fluke testinstrument. (För övrigt har Gewiss en intressant jordfelsbrytare med självtest och autoåterställning i sitt sortiment. )

Så det är inte så enkelt som att Biltema alltid är skräp. Men för dom som inte kan avgöra skillnaden tycker jag ska lyda elektrikernas råd och köpa kända märken av kända leverantörer, för nästa säsong kanske någon inköpare på Biltema köper in något skräp igen, och då gäller det att kunna se skillnad på det.

apparatdosor jag köpte på biltema stod det eljo inuti... är det skräp......

Hager elcentral. Det var det enda krav på elmaterial som min elektriker hade i kåken, allt annat installationsmaterial köpte jag in. Visst hade han kommentarer o rekommendationer men accepterade inköpen. Det sämsta jag valde var ett panikköp av flexislang, svart variant på Cheapy (Malmbergs). Sen kan jag fundera på om inte vp-rör är bäst om man behöver dra om eller har långa drag. Det var lite bekymmer ibland med flexen.

Kjell G

Nej, men problemet med Biltema-prylar är, precis som Allvetaren säger, att man inte vet vad man får. Jämför exempelvis med ICA:s egna krossade tomater, ena gången är de bra, andra gången kassa. Biltema kan ju när som helst välja att byta till en annan leverantör och vips så får du en kabel med andra bättre/sämre egenskaper. Det i sig är inget problem, problemet ligger i att du inte garanterat vet vad det är du får när du handlar.

Köper du en kartong FK som det står Nexan eller Ericsson så kan du ge dig tusan på att du alltid får en kabel med samma egenskaper varje gång du köper. Om de egenskaperna sedan är bra eller dåliga får du ju själv avgöra.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Är det "bekymmer " med en "slanginstallation" beror det i första hand på att den är felaktigt utförd och i andra hand på det matr. man an.vänt. Vissa fabrikat är lite "spröda" och man måste vara extra försiktig

1. Det finns ett par fabrikat utöver Hager som är godkända. Oavsett om man är hempulare eller ej så bör en elektriker (elfirma) koppla elcentralen. Vilket fabrikat elfirman använder kan avgöra slutpriset på arbetet (pga av vanan att jobba med prylarna, leverantörsutbildningar etc.). Merlin-Gerlin, ABB, Garo, Hager m.fl. är kavalitetsfabrikat. Jag aktar mig för att köpa så viktiga prylar, ur säkerhetssynpunkt, som elprylar till elinstallationen från Biltema och andra lågprisbutiker. Jag använder 95% Hager, även skåpen.
2. Fördelen med U-båtar är att man kan trä in två eller tre trådar i ett u-båtshål. Wago där trycker man bara in en tråd per hål, så i längden kan nog Wago ge bättre kontakt. Tyvärr är ofta Wago 3:or och 4:or slut även hos den lokala grossisten.:o
3. Betr. kablar, kopplingstråd se hos grossisterna Ahlsell, ElektroSkandia m.fl. vad de såljer för fabrikat som standard. Grossisterna är de stora leverantörerna till industri, kommuner och installatörer så de säljer uteslutande kvalitetsgrejer. Lite dyrare men man sover gott om natten.
Varför såljs inte grossiternas (ovannämda) egna s.k. lågprisvarianter lika bra som Nexan eller Draka. Jo därför att förpackningen (kartongen) har bättre utdragsfunktion i det praktiska arbetet för elektrikern i fält på de dyrare Nexan etc. än de inplastade rullarna. För oss hemmapulare är det skit samma - vi skall inte göra vinst på arbetstiden mestadels.

Glömde:
Flexislang hos Biltema m.fl. lågprisställen är för sladdriga. De ger inte önskat motsstånd vid böjning. När sedan trådarna skall dras kanske man får öppna väggen!! Det fick jag - usch!! Köp de grå - också från grossist/ elfirma.
Elrör och rörkopplingar har inte samma dimension (mindre/ tunnare i lågprishandeln) som proffskvaliteterna, så man kan inte blanda.
EL och VA/ VVS köp proffskvaliteter. Priset i längden för säkerheten med de smygande kostsamma riskerna på egendom och eventuella katastrofala på person är försumbara. Spara in på något annat som kan vänta några månader/ ett år.

nej, Dinline verkar vara svårt att få tag på..
så nu har jag tröttnat.. det blir nåt kvalitetsmärke på samtliga dvärgbrytare, jag byter rubbet i centralen istället.
men då vill jag ha en rekommendation på ett bra märke, helst där vippan på dvärgbrytaren har strömberoende färgmärkning.
grön för 6A röd 10A osv... det är lättare att hålla reda på dom om dom inte har samma färg allihop.
då ser man ju 3st gröna så vet jag att det är belysningsgrupper, en grå för motorvärmaruttag, ett par blåa för elvärmen osv.

Dinline finns på Hornbach i Göteborg!

electrocuted skrev:
men jag är dock fortfarande skeptisk till om dom verkligen orkar hållla spänsten i all evighet.. fjädrarna på en bil blir ju mattade med åren eftersom det vilar ett tryck på dom hela tiden...
Nej, fjädrarna på en bil blir inte utmattade pga den konstanta lasten, de blir utmattade pga lastväxlingarna när man är ute och kör så att fjädrarna får jobba.

Metall kryper normalt inte alls så en konstant statisk last utmattar inte en fjäder. Och i en fjäderbelastad kopplingsplint har man inga lastväxlingar så de borde hålla spänsten oändlig tid. Eller.. nja. Väldigt länge åtminstone :-)

/Tomas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.