O olaekelund skrev:
Jag skulle vilja se hur mycket laddat batteriet i bilen är. Så om bilens batteri är laddat till ex. 63% ska appen kunna läsa det och bedömma om den behöver trycka på med en högre eller lägre laddningseffekt för att bilen ska bli laddad till målnivån (ex. rekommenderade 90% för min Polestar) över natten
O olaekelund skrev:
Jag skulle vilja se hur mycket laddat batteriet i bilen är. Så om bilens batteri är laddat till ex. 63% ska appen kunna läsa det och bedömma om den behöver trycka på med en högre eller lägre laddningseffekt för att bilen ska bli laddad till målnivån (ex. rekommenderade 90% för min Polestar) över natten.
Jaha, då fattar jag. Mig veterligen kan inte laddstationen läsa ut den informationen från bilen tyvärr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kombergman Kombergman skrev:
Jaha, då fattar jag. Mig veterligen kan inte laddstationen läsa ut den informationen från bilen tyvärr.
Det löste sig på annan väg! Det visade sig att det går att få ut information om bilen från Tibbers API när man integrerat bilen där.
 
Erik4
Jag har också upplevt uppkopplingen till laddboxen som väldigt instabil. Genom att byta till statisk ip-adress på laddboxen istället för tilldelning via routerns dhcp så har den blivit väldigt stabil.
 
  • Gilla
Kombergman
  • Laddar…
Jag har inga problem med stabiliteten hos laddboxen.

Men det stämmer att enheter man vill komma åt på nätverket bör ha en statisk IP, alternativt ordna en fungerande namnuppslagning.
 
Erik4
Men det viktiga här är just att ange statisk ip-adress på laddboxen och inte reservation i routern för att få en stabilare uppkoppling.
 
  • Gilla
Kombergman
  • Laddar…
Erik4
För övrigt är det ju jättedåligt att de inte kan ha några release notes då tidigare uppdateringar har förstört deras API för styrning av boxen. Samtidigt som man gärna vill ha säkerhetsuppdateringar till sina uppkopplade prylar.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Tänkte hijacka lite här. Är det nån som har en OS-image av firmware till deras s.k. Wifi-modul, i.e. RPi-3.
Den som sitter i den Twin jag felsöker har skrivit sönder SD-kortet (amateur hour på R&D @ Garo it seems).
Jag gillar inte läget att slanta flera tusen för att få en ny modul bara för ett sd-kort.
 
S snorkelsnorkel skrev:
Tänkte hijacka lite här. Är det nån som har en OS-image av firmware till deras s.k. Wifi-modul, i.e. RPi-3.
Den som sitter i den Twin jag felsöker har skrivit sönder SD-kortet (amateur hour på R&D @ Garo it seems).
Jag gillar inte läget att slanta flera tusen för att få en ny modul bara för ett sd-kort.
Jag tror jag kan hinna dumpa mitt sd kort till dig under dagen.
 
  • Gilla
snorkelsnorkel
  • Laddar…
Kombergman Kombergman skrev:
Jag tror jag kan hinna dumpa mitt sd kort till dig under dagen.
Det vore suveränt! En tackar o bockar på förhand!
 
Superschysst! Jag ska ladda på den o prova ASAP!
Återkommer med info om resultat.
 
Det ska sägas att jag inte iddes Factory reseta, så det får du göra själv, alternativet koppla in en Ethernet sladd i den då den kör dhcp där
 
1.3.8 har gjort att min laddbox fastnat i en loop och vill varken starta eller uppdatera. Är det någon som har chargebox_1.3.8.tgz eller en kopia på SD-kortet med fungerande firmware?
 
R ravald skrev:
1.3.8 har gjort att min laddbox fastnat i en loop och vill varken starta eller uppdatera. Är det någon som har chargebox_1.3.8.tgz eller en kopia på SD-kortet med fungerande firmware?
Läs 3 meddelanden ovanför ditt 😅 om du menar själva Raspberry piens sd kort
 
Kombergman Kombergman skrev:
Läs 3 meddelanden ovanför ditt 😅 om du menar själva Raspberry piens sd kort
Helt blind haha

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.