Jag installerade den också, hoppas på stabilare uppkoppling över wifi - men funderar på att dra en nätverkskabel istället.
Har ni någon aning om hur man kommer in med ssh på enheten?
Har ni någon aning om hur man kommer in med ssh på enheten?
Tror inte den har stöd för SSH.Kombergman skrev:
Min är också väldigt instabil över wifi. Ibland funkar den och ibland inte. Ser ingen mönster heller tyvärr utan helt slumpmässigt.
Jag skulle tro att du kan stänga av strömmen och ta ut SD-kortet och lägga till SSH den vägen. Det är en Raspberry Pi som styr systemet.Kombergman skrev:
Samma upplevelse här. Gjorde slag i saken och drog fram en nätverkskabel idag. Än så länge har den inte kopplat ner, misstänker att det är den gamla rPiens dåliga WiFi kort som är problemet.hans.andreasson skrev:
Det är teoretiskt högst möjligt att bara plugga in en bättre wifisticka i rpi:n för bättre funktion men den kan behöva en handpåläggning då också, ingen match för någon med erfarenhet på rpi förvisso.Kombergman skrev:
Min glb fungerar förvånansvärt stabilt jämfört med hur pajerna brukar funka på egen hand till annat över wifi så jag har inte känt behovet av eth till den.
Landade i denna tråden då jag uppgraderade till 1.3.8 och fick för mig att läsa releasenotesen efteråt, som inte finns 😂.
Jag ser ingen skillnad....
Vad bra att den håller sig stadigt för dig! Min tappade anslutning så ofta att jag aldrig kunde styra den via home assistant, men nu har den varit stabil en vecka över ethernet!snillethans1 skrev:
Det är teoretiskt högst möjligt att bara plugga in en bättre wifisticka i rpi:n för bättre funktion men den kan behöva en handpåläggning då också, ingen match för någon med erfarenhet på rpi förvisso.
Min glb fungerar förvånansvärt stabilt jämfört med hur pajerna brukar funka på egen hand till annat över wifi så jag har inte känt behovet av eth till den.
Landade i denna tråden då jag uppgraderade till 1.3.8 och fick för mig att läsa releasenotesen efteråt, som inte finns 😂.
Jag ser ingen skillnad....
Nja, om inte mjukvaran automatiskt låter dig konfa ditt usb wifi kort via webuit så kanske det blir svårt..
Jag har inte kollat om man får ut något på hdmi eller seriellt från Pien så jag vet inte om man kan komma åt ett skal och ändra konfigurationen själv, men ssh Är iallafall inte öppet så om de nu låst ner den kanske det inte hjälper med extern sticka.
Hej!
Jag lånar tråden eftersom jag har samma box och ni verkar ha lite koll på den. Jag har utvecklat en egen app för styrning av min Garo GLB baserat på Tibbers elpriser samt att få ett mer användarvänligt användargränssnitt än boxen erbjuder från början.
Jag hade gärna kunnat läsa av den ansluta bilens laddning men har inte hittat att boxen skickar ut det. Har någon av er koll på om man kan lyckas läsa ut det på något sätt?
Jag lånar tråden eftersom jag har samma box och ni verkar ha lite koll på den. Jag har utvecklat en egen app för styrning av min Garo GLB baserat på Tibbers elpriser samt att få ett mer användarvänligt användargränssnitt än boxen erbjuder från början.
Jag hade gärna kunnat läsa av den ansluta bilens laddning men har inte hittat att boxen skickar ut det. Har någon av er koll på om man kan lyckas läsa ut det på något sätt?
Tyvärr inte koll på det. Men din app låter spännande. Kan man få testa/använda? Jag har en Twin.O olaekelund skrev:Hej!
Den är inte riktigt "produktiferad" på ett sätt som gör att det är lätt att koppla upp den mot andra boxar tyvärr. Det är en webb-app som hostas på en separat raspberrypi på mitt nätverk, det är så den kommer åt boxen. Appen är visserligen gjord för att kunna hostas centralt någonstans med en separat komponent som sköter kommunikationen med boxen, men den delen behöver fortfarande separat hårdvara på det lokala nätverket om man inte vill modifiera den raspberrypi som sitter i boxen för att köra applikationen där.hans.andreasson skrev:
Jag har byggt in vissa utvalda delar som är de jag använder mest:
- Laddning av/på
- Laddning utifrån elpris (man konfigurerar in vilket högsta önskade elpriset är, samt vilka tider på dygnet man vill ladda)
- Justering av laddeffekt dag och natt (för att hantera effektavgifterna)
- Visning av fastighetens totala strömförbrukning
- Pushnotiser via integration med Telegram-bot eller Homey.
Jag förstår. Hojta till om den blir mer publikt tillgänglig.O olaekelund skrev:Den är inte riktigt "produktiferad" på ett sätt som gör att det är lätt att koppla upp den mot andra boxar tyvärr. Det är en webb-app som hostas på en separat raspberrypi på mitt nätverk, det är så den kommer åt boxen. Appen är visserligen gjord för att kunna hostas centralt någonstans med en separat komponent som sköter kommunikationen med boxen, men den delen behöver fortfarande separat hårdvara på det lokala nätverket om man inte vill modifiera den raspberrypi som sitter i boxen för att köra applikationen där.
Jag har byggt in vissa utvalda delar som är de jag använder mest:
- Laddning av/på
- Laddning utifrån elpris (man konfigurerar in vilket högsta önskade elpriset är, samt vilka tider på dygnet man vill ladda)
- Justering av laddeffekt dag och natt (för att hantera effektavgifterna)
- Visning av fastighetens totala strömförbrukning
- Pushnotiser via integration med Telegram-bot eller Homey.
Hej,O olaekelund skrev:Hej!
Du kanske ska kolla på home assistents extension för GLB? Den visar upp hur mycket ström som dras från den medan bilen laddar, om det är det du vill få ut?
Jag skulle vilja se hur mycket laddat batteriet i bilen är. Så om bilens batteri är laddat till ex. 63% ska appen kunna läsa det och bedömma om den behöver trycka på med en högre eller lägre laddningseffekt för att bilen ska bli laddad till målnivån (ex. rekommenderade 90% för min Polestar) över natten.Kombergman skrev: