Skall bygga en garderob utmed en snedvägg - ca 2m bred. Vilket material är lämpligast att bygga med? Spån? MDF?

Tack på förhand.

/Magnus
 
Totte_S
Hur högt blir det och hur har du tänkt klä den? Inte alls, färg, tapeter, träpanel...?
Våra snedtaksgarderober byggde vi som alla andra inneväggar, dvs regelstomme med spontad panel. Drygt två meter höga. Smälter in snyggt i rummen.
Det kanske du tycker blir för klumpigt?
Om inte massiva furuskivor är din grej så skulle jag nog tagit MDF före spån. Spån har man möjligen i golvet, möjligen....
 
Jag skulle i så fall ta spån före MDF... Varför? Spån måste vara billigare. Iofs inte det bästa materialet att skruva fast krokar i men...

Om jag fick bestämma helt själv skulle jag sättaPlywood eller osb. Alt. klä en gips utan på för målning.
 
Tack!
 
Jag håller just på med en sån garderob.
4.5 m lång blir den, 3 dubbeldörrar.
Spånskiva blir så skramligt, och MDF håller dåligt i hörnen, så jag valde 20 mm limträskivor som väggmaterial, på 2x3" regelstomme. Skruvat å limmat, byggde som möbelsnickaren så det inte färgen spricker
med tiden. Skivorna är inte billiga, köpte på K-rauta.
Dörrarna köptes färdiga, måttbeställda. Kostade ca 9000 för 6 stycken.
Men hellre det än att man blir missnöjd. Jag har vitmålad pärlspont i taket, så jag bedömde att det skulle bli lite väl randigt med panel på garderobsväggarna också.
 
Lite väl häftiga siffror för mig tyvärr. 9000:- för garderobsdörrar :-X
 
Sen finns ju melanin, fanerad MDF osv...
Allt beroende på hur du vill att det ska se ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.