3 686 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Garderobsbygge - Materialval?
Hur högt blir det och hur har du tänkt klä den? Inte alls, färg, tapeter, träpanel...?
Våra snedtaksgarderober byggde vi som alla andra inneväggar, dvs regelstomme med spontad panel. Drygt två meter höga. Smälter in snyggt i rummen.
Det kanske du tycker blir för klumpigt?
Om inte massiva furuskivor är din grej så skulle jag nog tagit MDF före spån. Spån har man möjligen i golvet, möjligen....
Våra snedtaksgarderober byggde vi som alla andra inneväggar, dvs regelstomme med spontad panel. Drygt två meter höga. Smälter in snyggt i rummen.
Det kanske du tycker blir för klumpigt?
Om inte massiva furuskivor är din grej så skulle jag nog tagit MDF före spån. Spån har man möjligen i golvet, möjligen....
Jag skulle i så fall ta spån före MDF... Varför? Spån måste vara billigare. Iofs inte det bästa materialet att skruva fast krokar i men...
Om jag fick bestämma helt själv skulle jag sättaPlywood eller osb. Alt. klä en gips utan på för målning.
Om jag fick bestämma helt själv skulle jag sättaPlywood eller osb. Alt. klä en gips utan på för målning.
Jag håller just på med en sån garderob.
4.5 m lång blir den, 3 dubbeldörrar.
Spånskiva blir så skramligt, och MDF håller dåligt i hörnen, så jag valde 20 mm limträskivor som väggmaterial, på 2x3" regelstomme. Skruvat å limmat, byggde som möbelsnickaren så det inte färgen spricker
med tiden. Skivorna är inte billiga, köpte på K-rauta.
Dörrarna köptes färdiga, måttbeställda. Kostade ca 9000 för 6 stycken.
Men hellre det än att man blir missnöjd. Jag har vitmålad pärlspont i taket, så jag bedömde att det skulle bli lite väl randigt med panel på garderobsväggarna också.
4.5 m lång blir den, 3 dubbeldörrar.
Spånskiva blir så skramligt, och MDF håller dåligt i hörnen, så jag valde 20 mm limträskivor som väggmaterial, på 2x3" regelstomme. Skruvat å limmat, byggde som möbelsnickaren så det inte färgen spricker
med tiden. Skivorna är inte billiga, köpte på K-rauta.
Dörrarna köptes färdiga, måttbeställda. Kostade ca 9000 för 6 stycken.
Men hellre det än att man blir missnöjd. Jag har vitmålad pärlspont i taket, så jag bedömde att det skulle bli lite väl randigt med panel på garderobsväggarna också.
Klicka här för att svara