VI ska byta ut garderoberna i huset och i sovrummet ska vi ha skjutdörrsgarderob, ca 2,5 m bred, troligen med spegeldörrar (kinky?). Eftersom sovrummet är ganska trångt vill vi ha garderober som inte är fullt så djupa utan kanske 10-20 cm mindre än vanliga standard. Funkar det att köpa en vanlig skjutdörrsgarderob då eller finns det ingen inredning som passar till det? Har kollat på In Bau-lösningar, är det en av de billigaste skjutdörrslösningarna tro?

Nere i hallen ska vi ha vanliga garderober (ev spegeldörrar där också), och där kan vi ha vanlig storlek. Frågan är då vilka garderober som är billigast? Är det IKEA? Vi vill bara ha vanliga enkla vita stommar, så vi letar inte efter design, utan är mer prismedvetna.

Om ni monterar en skjutdörr som är antingen takhängd eller golvgående på skena så funderar jag varför ni vill ha garderobsstommar innanför??

I vår Lumigarderob som gick på golvskena, så använde vi Elfa's inredning, vilken finns i flera djup och som kan anpassas helt efter egna behov.

MVH//Christina.

Hej Christina!
Nej, vi behöver inte alls ha garderobsstommar innanför, jag hade räknat med att bara sätta in inredning på nåt vis utan stommar. Jag var rädd dock att inredningen kom i nån standardstorlek och att vi skulle tvingas göra inredningen själva. Hur fäster man inredningen? Konsoler i väggen?

Tänkte inte på att man ju förstås kan ha en sorts skjutdörr och köpa vilken sorts inredning som helst (jag antar att det funkar eftersom skjutdörrsanordningen och inredningen väl inte är ihopkopplade på nåt vis?

På de byggmarknader vi varit och kollat har de bara satt upp alla sorters dörrar, någon färdig garderobslösning kan man inte se dumt nog.

Hej :)

Visst kan du välja vilken inredning du vill innanför skjutdörren.
Jag tycker Elfa's är helt OK, finns på de flesta OBS/Coop varuhus och många byggmarknader i övrigt också, brukar dessutom ofta ha kampanjpriser vilket inte är helt fel, för även om man inte har så stor garderob så drar inredningen iväg mer än man kan tro.

Det finns olika system när det gäller uppsättning, jag tycker personligen om de golvstående stativ för korgar som tex. Elfa har, vilket gör att man sas. kopplar/bygger ihop inredningen som man vill ha den utan att behöva skruva i väggarna, detta är rätt praktiskt då man kan ändra och stuva om när behoven ändras tex. när de små och korta barnen inte längre är så små osv. ;)
Sedan kombinerar man med vissa delar som då blir väggfästa, tex. långa hyllplan mm.

MVH//Christina.
*EDIT* http://www.elfa.com/templates/grid.cfm?SidorID=137&ExpandID=137
Corner_TCS_light-colours_Wardrobe.jpg

Tack för tipsen! Själv är jag är värdelös på att hitta saker på nätet......finns det nån Google-kurs att gå tro? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.