Hej!

Vi har precis tagit bort två platsbyggda garderober i sovrummet för att få det större. Vi har satt gips på de delar av väggarna och taket som tidigare var garderob.Väggarna vet jag att man får spackla och slipa (rince and repeat) till det blir jämnt. Men hur gör man med taket? Det är ju lite mer struktur på det än på väggarna. Ska man slipa hela taket eller räcker det runt f.d. garderoberna innan man spacklar och målar?
Det kanske inte kommer bli någon märkbar skillnad om man bara spacklar och slipar kanterna direkt och målar ett par lager?
Man vill ju helst inte behöva göra om det.
Vi kommer att måla hela taket i en annan färg än det är nu, så att hitta rätt matchande färg kommer inte att bli ett problem.

Hur har ni gjort?

• Vägg och tak under renovering med borttagna garderober, synliga gipsplattor och kablage, samt en del av en murad vägg med dekorativa föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi gjorde samma sak spacklade jag skruvhål och lite andra skador sedan målade jag den bit som varit ovanför garderoben flödigt med färg och skrufsade ytan med ihop knöglat papper i den våta färgen tills jag tyckte att det såg ut att likna resten av taket i textur. Jag målade den omålade delen en gång till med grov roller och målade sedan hela taket. Det är ingen som har sett att det är olika och jag måste själv lysa med lampa om jag ska se det.

I ett annat tak för länge sedan gjorde jag lite "mönster"i flera omgångar tills jag var nöjd.

Man får testa sig fram för att hitta det man ska göra "mönster" med. Papper, tvättsvamp, roller, vad man nu kommer på.

• Gilla
Geeklas
  • Laddar…
Tack
Jiji Jiji skrev:
När vi gjorde samma sak spacklade jag skruvhål och lite andra skador sedan målade jag den bit som varit ovanför garderoben flödigt med färg och skrufsade ytan med ihop knöglat papper i den våta färgen tills jag tyckte att det såg ut att likna resten av taket i textur. Jag målade den omålade delen en gång till med grov roller och målade sedan hela taket. Det är ingen som har sett att det är olika och jag måste själv lysa med lampa om jag ska se det.

I ett annat tak för länge sedan gjorde jag lite "mönster"i flera omgångar tills jag var nöjd.

Man får testa sig fram för att hitta det man ska göra "mönster" med. Papper, tvättsvamp, roller, vad man nu kommer på.
Tack, det låter ju inte allt för jobbigt 😄

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.