M Markarbetaren skrev:
Jag har en likadan klippare som dig och har också dragit min guide genom en korridor till en annan del av gräsmattan där guiden är ansluten till begränsningen. Jag har ställt in 2 områden i yttäckning. Den ena är den avlägsna delen av gräsmattan, där stegade jag hur långt det var och lade till några meter extra för då rullar klipparen fram tills den möter begränsningen och börjar sedan klippa. Procentsatsen ställs in hur stor del ytan motsvarar hela gräsmattans area. 20%? Isf. rullar den hela vägen dit vart femte gång den är fullladdad.

Med korridor cut så stegade jag från laddstationen tills den skulle börja klippa. Ställde in en andra yta i ”yttäckning”, hur ofta den ska starta där med procentsatsen och så kryssa i ”corridor cut” så klart. I mitt fall så började den klippa 3 m för långt bort, bara att ta bort 3m från avståndsmåttet i inställningen så funkade det perfekt.

För att testa om det funkar? Avaktivera alla områden i yttäckning utom den du vill testa och sätt 100%, och starta, så ska den rulla dit direkt. Tänk på att den går ut från stationen och svänger först 90gr och sedan tillbaka så den följer aldrig guiden utan rullar vid sidan om.
Tack för tipset. Det verkar fungera för mig också.

JohnBergq JohnBergq skrev:
Såhär ser min ”inte life” ut i appen!
Konstigt att min inte ser likadan ut, undrar om man inte ska uppdatera den.
G Gustav E skrev:
Ok, kan det vara så otroligt att det beror på om man har Android eller Apple, i så fall är det illa av Gardena.
Om man tittar på bilderna så ser Claes55 och du ut att ha samma utseende på telefon och Flamur har ett annat utseende. Jag (som inte har "Områden" i appen har Android.

Jag har en Smart Sileno 1000 (ej Life) köpt i dec 2019. Har inte vågat uppdatera med USB-kabel efter allt man läst om i tråden och nu hade väl Gardena till och med tagit bort den möjligheten (troligen på grund av allt krångel). Dock uppdaterade jag något annat via appen (Smart-gatewayen?) som tog ca 30 min i samband med att jag startade upp den nu i juni 2020.

Tycker även att det är lite illa att appen fortsätter tjata om att man ska uppdatera med USB-kabel fast det inte ens verkar gå.

MVH
Gustav
Håller med dig till hundra Gustav. Fattar inte att man slänger ut

R
Nästa problem... Sileno smart life 1000. Jag försökte starta en manuell klippning via appen så som jag gjort många gånger förut. När man gör det brukar man efter ett par sekunder få uppdaterad status i appen där man ser att klipparen är på väg ut (om batteriet är fullt, vilket det var nu). Nu hände dock inget, i appen syntes fortfarande "Nästa start Imorgon 09:00" vilket är det vanliga schemat. Roboten stod kvar i laddaren. Testade igen och igen med samma resultat.

Gick fram och kollade på displayen och där såg det ut som att den försökte starta om sig själv i en slags evighetsloop, dvs displayen blev svart, sen visade Gardena-loggan ett par sekunder, blev svart, visade loggan, blev svart... Hålla in menyknappen gjorde ingen skillnad.

Jag tog ut den ur laddaren och då kunde jag stänga av den med menyknappen. När jag sen startade genom att hålla in menyknappen så verkar den starta normalt och visar sen "PARKERAD, tryck -> för fortsätt". Vid tryck på -> så kommer omedelbart meddelandet "Klipparen stängs av" och så startar den om och hamnar i exakt samma läge igen. Om och om igen.

Efter mycket om och men, jag vet inte exakt hur, så kunde den till slut starta ordentligt. Vid start av manuell klippning i appen så svarar den nu men efter att ha följt guiden ett tag och det är dags att klippa så vänder den bara och åker hem utan att ens starta knivarna. Har gjort detta flera gånger nu.

Appen visar status "Slutfördes" (jag vet inte exakt VAD som slutfördes?) och "Nästa start Imorgon 09:00".

Några idéer?

• Gilla
Flamur
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Nästa problem... Sileno smart life 1000. Jag försökte starta en manuell klippning via appen så som jag gjort många gånger förut. När man gör det brukar man efter ett par sekunder få uppdaterad status i appen där man ser att klipparen är på väg ut (om batteriet är fullt, vilket det var nu). Nu hände dock inget, i appen syntes fortfarande "Nästa start Imorgon 09:00" vilket är det vanliga schemat. Roboten stod kvar i laddaren. Testade igen och igen med samma resultat.

Gick fram och kollade på displayen och där såg det ut som att den försökte starta om sig själv i en slags evighetsloop, dvs displayen blev svart, sen visade Gardena-loggan ett par sekunder, blev svart, visade loggan, blev svart... Hålla in menyknappen gjorde ingen skillnad.

Jag tog ut den ur laddaren och då kunde jag stänga av den med menyknappen. När jag sen startade genom att hålla in menyknappen så verkar den starta normalt och visar sen "PARKERAD, tryck -> för fortsätt". Vid tryck på -> så kommer omedelbart meddelandet "Klipparen stängs av" och så startar den om och hamnar i exakt samma läge igen. Om och om igen.

Efter mycket om och men, jag vet inte exakt hur, så kunde den till slut starta ordentligt. Vid start av manuell klippning i appen så svarar den nu men efter att ha följt guiden ett tag och det är dags att klippa så vänder den bara och åker hem utan att ens starta knivarna. Har gjort detta flera gånger nu.

Appen visar status "Slutfördes" (jag vet inte exakt VAD som slutfördes?) och "Nästa start Imorgon 09:00".

Några idéer?
Måste vara något med den nya uppdateringen eller något annat som krånglar hos Gardena. Jag själv har samma problem

G Gustav E skrev:
Ok, kan det vara så otroligt att det beror på om man har Android eller Apple, i så fall är det illa av Gardena.
Om man tittar på bilderna så ser Claes55 och du ut att ha samma utseende på telefon och Flamur har ett annat utseende. Jag (som inte har "Områden" i appen har Android.

Jag har en Smart Sileno 1000 (ej Life) köpt i dec 2019. Har inte vågat uppdatera med USB-kabel efter allt man läst om i tråden och nu hade väl Gardena till och med tagit bort den möjligheten (troligen på grund av allt krångel). Dock uppdaterade jag något annat via appen (Smart-gatewayen?) som tog ca 30 min i samband med att jag startade upp den nu i juni 2020.

Tycker även att det är lite illa att appen fortsätter tjata om att man ska uppdatera med USB-kabel fast det inte ens verkar gå.

MVH
Gustav
G Gustav E skrev:

MVH
Gustav
Jag kör iPhone med appen men uppdaterar med PC, konstigt om det skall
skilja så mycket beroende på vilken mobil man använder tycker jag
som inte är it-proffs

R bossebyggarn skrev:

Några idéer?
Har du provat att göra Gateway strömlös alt. startat om?

John

R
JohnBergq JohnBergq skrev:
Har du provat att göra Gateway strömlös alt. startat om?
Japp, ingen skillnad. Blir även samma när man startar direkt via klipparens display.
En teori jag har är att jag överskridit max körtid per dag, tror jag ligger ungefär på gränsen (tänk om man kunde få se hur mycket man kört idag?), men enligt manualen ska man få ett särskilt meddelande på displayen då och det får jag inte. Det är ju även konstigt att den isf skulle börja köra ut och direkt vända hem, om den vet att den ändå inte kommer klippa. Får väl se om det går bättre imorgon.

Hej!
Ska ge mig på att installera min Sileno+ 2000 i dagarna.
Kan inte riktigt bestämma mig för var jag vill ha laddstationen.
Vad anser ni? Plats A eller B?
Hela gräsmattan är på cirka 1700kvm.

• Oversiktsplan över en trädgård med två markerade platser A och B för installation av en robotgräsklippares laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A blir nog bäst. Om B funkar beror på hur smalt det är där.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Svanteson skrev:
A blir nog bäst. Om B funkar beror på hur smalt det är där.
Min fina skiss är såklart inte skalenlig... ;)
Bredden vid B är 4,5meter.

Då funkar nog båda platserna. Kanske välja den plats som har skugga/minst insyn/planast.

Fast A är nog ändå bäst. Då kan du få den att starta klippning längst in i korridoren vid B.

R
Mitt problem med att den bara körde ut och sen hem igen utan att ens börja klippa verkar ha varit som jag trodde, dvs för att den hade uppnått max antal timmar den tillåts köra per dag. Vid ett test strax efter midnatt så började den helt plötsligt klippa som vanligt igen. Enligt manualen ska man som sagt få ett meddelande när man nått maxgränsen men det fick jag alltså inte. Det är ca bugg nummer #25 som jag hittat. Problemet med de oändliga omstarterna och blinkande loggan verkar vara orelaterat så det är väl bugg #26.

R
Finns det något sätt att i appen se hur mycket batteriet är laddat? Alltså i %, inte bara "låg" och "fulladdat"?
Begreppet fulladdat verkar dessutom variera. Tittar man först på batteristatus så kan det stå "fulladdat" men när man sen startar manuell klippning så kan man få meddelandet att klippningen kommer starta så fort batteriet är fulladdat, vilket kan ta typ en kvart.

I ena fallet så betyder alltså fulladdat typ allt över 75% medan det i andra fallet betyder 100%. Ibland får man en tidsangivelse på när laddningen förväntas vara klar och klippningen kommer starta men ibland får man ingen feedback/indikation alls att man initierat en kommande klippning utan man får själv hålla reda på vilket kommando kan skickade senast. Hela systemet är fullt med såna här egenheter. Tanken på att någon programmerare fått betalt för detta är lite skrämmande. Betatestning verkar de inte ha hört talas om heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.