731 319 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Min gjorde precis så, gick bara nån meter. Har en Life 1250 från i år.
Morsans City 500 gjorde också så, tillverkad 2018
Morsans City 500 gjorde också så, tillverkad 2018
Jo, det är ju sant. Men jag såg kalibreringen som ett bra test för att testköra hela slingan fram och tillbaka på ett enkelt sätt.E etompau skrev:
I vilket fall som helst så lyckades jag precis lista ut vad mitt problem berodde på.
Det är en bugg i mjukvaran (svårt att tro att ens Gardena tycker det är en feature).
När jag kontrollmätte så var det i princip på centimetern 5 meter från startpunkten som den alltid stannade.
Vid test att hitta hem så var det inga problem, det var alltid på vägen ut. Verkade alltså inte vara problem med fysiska kabeln eller signalen. Jag la kabeln löst på marken för att kunna testa bättre.
Jag la kabeln i olika riktningar och med olika svängar och böjar. Alltid stop efter exakt 5 meter. Borde alltså inte vara relaterat till någon störande signal vid nån specifik plats.
Då kom jag på att jag för några dagar sen testade att definiera ett "Område" och att den skulle starta klippning efter 5 meter för området. Grejen är att jag sen avaktiverade alla områden. Men det verkar alltså ändå ligga kvar och påverkar kalibreringen!
Jag aktiverade området igen ("Område aktiverat" i appen för område #1) och ställde in 10 meter. Vid kalibreringen avvek den nu efter exakt 10 meter. Jag avaktiverade området och testade kalibrering igen. Återigen stannade den efter 10 meter!
Enda sättet jag lyckas få den att köra hela slingan bort där den möter begränsningskabeln är att ställa in ett område och att området börjar på en sträcka som är längre bort än vad längden på min guidekabel är. Att bara avaktivera alla områden gör alltså bara att den kör med sträckan som man hade matat in senast.
Kan du göra så avancerade inställningar i appen i telefonen eller menar du i klipparens display?R bossebyggarn skrev:
Jag kan i stort sett bara: Starta, Parkera och göra Scheman, i appen. Det är dock en äldre generation av klippare: Smart Sileno 1000 (alltså ej Life)
Var hittar man denna inställning på appen jag ser ingen, har kollat på allt som går i appen. Har du en annan app som jag inte har kanske.R bossebyggarn skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Beträffande guidetjofräsen så fick inte jag heller min city 2020 inköpt i maj att gå med på detta. Den rullade också bara några meter ut från laddstationen och var nöjd med detta. Men jag har inte brytt mig så mycket om det för när jag ställt in områdena i yttäckning så rullar den efter guidekabeln precis så långt som inställningarna gör gällande i yttäckning.
Jag har precis samma problem med guidekabeln. Nyinstallerad Sileno City 250. Den går bara ut en meter eller så och svänger vänster, sedan kör den runt lite och tillbaka till laddstationen igen vid guidekalibrering. Den vill inte heller mäta avstånd längs kabeln så att jag kan ställa in områden.
Genom att återställa användarinställningar och experimentera med att flytta startpunkten har jag en enda gång fått den att följa guidekabeln hela vägen men sedan fungerar inte avståndsmätning och vid ny kalibrering fungerade det inte längre.
Jag har en smal korridor till en mindre yta som jag vill ha in klipparen i och hittills har den inte hittat dit själv. Har ni andra definierat områden eller kör ni utan? Måste ert alltid finnas minst ett område definierat?
Genom att återställa användarinställningar och experimentera med att flytta startpunkten har jag en enda gång fått den att följa guidekabeln hela vägen men sedan fungerar inte avståndsmätning och vid ny kalibrering fungerade det inte längre.
Jag har en smal korridor till en mindre yta som jag vill ha in klipparen i och hittills har den inte hittat dit själv. Har ni andra definierat områden eller kör ni utan? Måste ert alltid finnas minst ett område definierat?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har en likadan klippare som dig och har också dragit min guide genom en korridor till en annan del av gräsmattan där guiden är ansluten till begränsningen. Jag har ställt in 2 områden i yttäckning. Den ena är den avlägsna delen av gräsmattan, där stegade jag hur långt det var och lade till några meter extra för då rullar klipparen fram tills den möter begränsningen och börjar sedan klippa. Procentsatsen ställs in hur stor del ytan motsvarar hela gräsmattans area. 20%? Isf. rullar den hela vägen dit vart femte gång den är fullladdad.G Gorban skrev:Jag har precis samma problem med guidekabeln. Nyinstallerad Sileno City 250. Den går bara ut en meter eller så och svänger vänster, sedan kör den runt lite och tillbaka till laddstationen igen vid guidekalibrering. Den vill inte heller mäta avstånd längs kabeln så att jag kan ställa in områden.
Med korridor cut så stegade jag från laddstationen tills den skulle börja klippa. Ställde in en andra yta i ”yttäckning”, hur ofta den ska starta där med procentsatsen och så kryssa i ”corridor cut” så klart. I mitt fall så började den klippa 3 m för långt bort, bara att ta bort 3m från avståndsmåttet i inställningen så funkade det perfekt.
För att testa om det funkar? Avaktivera alla områden i yttäckning utom den du vill testa och sätt 100%, och starta, så ska den rulla dit direkt. Tänk på att den går ut från stationen och svänger först 90gr och sedan tillbaka så den följer aldrig guiden utan rullar vid sidan om.
Ok, kan det vara så otroligt att det beror på om man har Android eller Apple, i så fall är det illa av Gardena.JohnBergq skrev:
Om man tittar på bilderna så ser Claes55 och du ut att ha samma utseende på telefon och Flamur har ett annat utseende. Jag (som inte har "Områden" i appen har Android.
Jag har en Smart Sileno 1000 (ej Life) köpt i dec 2019. Har inte vågat uppdatera med USB-kabel efter allt man läst om i tråden och nu hade väl Gardena till och med tagit bort den möjligheten (troligen på grund av allt krångel). Dock uppdaterade jag något annat via appen (Smart-gatewayen?) som tog ca 30 min i samband med att jag startade upp den nu i juni 2020.
Tycker även att det är lite illa att appen fortsätter tjata om att man ska uppdatera med USB-kabel fast det inte ens verkar gå.
MVH
Gustav