Det lustiga är att efter jag skrev inlägget så har den fungerat felfritt jäkligt märkligt då den varit fullständigt värdelös fram till det.

Hmm, får fortfarande inga notiser trotts att jag lyfte den igår under klippning och larmet tjöt, kanske tryckte in koden för snabbt att den inte han skicka? Kliade mig i huvudet efter rengöringen då den bara ville klippa och inte docka! Hade glömt att trycka tillbaka kabeln eftersom jag hade plockat bort karossen!:crysmile: Efter det gick det bra... men fortfarande inga notiser...

Spännande, just nu rapporterar APIet activity: OK_SEARCHING, under tiden som battery_level konstant ökar.. vilket i sig är rätt, då den står i laddstationen som den uppenbarligen hittade.. :)
I appen står det Searching charging station, samt battery level high (APIet rapporterar 84%).

Så den har ju uppenbarligen kontakt med klipparen, men activity-uppdateringen verkar inte ha kommit med.

För övrigt tycker den att det finns en firmware update, spontant tänker jag att om jag klickar "på Firmware update: confirm installation >"-raden så bör den visa nån versionsinfo innan den faktiskt låter mig bekräfta, men vet inte om jag litar på att det är såpass vettigt implementerat.. Så det får bli någon annan gång!

Jag installerade precis en uppdatering som dök upp idag. Hittills fungerar det men ingen aning om vad som är nytt.

A
V Vortex skrev:
Jag installerade precis en uppdatering som dök upp idag. Hittills fungerar det men ingen aning om vad som är nytt.
Med USB ? Eller hur uppdaterade du?

Johan1975z skrev:
Med USB ? Eller hur uppdaterade du?
Jag har också en uppdatering av firmware som ligger och väntar sen igår. Inte uppdaterat än dock. Jag antar att det är firmware till själva laddstationen? Fick göra det när jag installerade klipparen också. Sökte på Gardenas hemsida igår för info om vad det är för några ändringar men hittade inget.

Nej, det dök upp i appen. Ingen aning om vad som uppdaterades. Den ville ju att klipparen skulle parkeras så nåt med klipparen gjorde den väl :-)

Jag uppdaterade precis min Smart Sileno City 500 till senaste version. Från 20.22.00 till 20.25.00.
Denna uppdatering var bara ett steg och inte ett dussin som förra uppdateringen. Så det gick snabbt.

Det man kan tänka på är att när uppdateringen är klar, så verkar roboten stängas av och inte startas om, så jag har vid båda uppdateringarna fått starta upp den från kontrollpanelen för att uppdateringsprogramet skall tala om att allt är klart. Därefter fortsätter installationsguiden och talar om att man ska koppla loss kablaget och skruva ihop.

Utfört från Windows 10 (build 2004) dator.

Även jag uppdaterade min Smart Sileno Life 750 idag via appen, det tog ca 30 min, behöver man även uppdatera via USB?

Appen uppdaterar enbart gateway & Radio firmware. Dator med USB för att uppdatera resten av firmware i roboten.

Gardena skriver såhär:

" Även våra robotgräsklippare med smart-funktion behöver uppdateras via USB-kabel. Uppdatering via smart-appen har ingen påverkan på huvudmjukvaran utan enbart på smart-kortet. "

Klipparen har rullat felfritt i en månad men nu har jag två gånger på två dagar fått ”krocksensorproblem fram”. Har jag haft otur eller är det någon som lämnat in sin Robot för detta och åtgärdat något?

K Kasc skrev:
Klipparen har rullat felfritt i en månad men nu har jag två gånger på två dagar fått ”krocksensorproblem fram”. Har jag haft otur eller är det någon som lämnat in sin Robot för detta och åtgärdat något?
Man behöver väl inte fråga om du har tagit isär & rengjort, tydligen vanligt på några av modellerna att gräs lägger sig vid sensorerna och påverkar dom negativt!
Orkar inte backa i tråden för att ta reda på om du har skrivit vilken modell du har!

/John

Har gjort rent inte för att det var något att göra rent men för sakens skull :) är en sileno 750.

K Kasc skrev:
Har gjort rent inte för att det var något att göra rent men för sakens skull :) är en sileno 750.
Har du tagit bort kåpan när du rengjort?

K Kasc skrev:
Jag har börjat få samma sedan 2-3 månader tillbaka. Har en Sileno Life 750. Har testat allt, inkl rengöring. Nu har jag den inlämnad. Hojta till om du lyckas fixa till det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.