Hur har det gått? Fick du ordning på din klippare?

Hittade det här erbjudandet på Granngården https://www.granngarden.se/robotgrasklippare-gardena-smart-sileno-1300/p/1261438

Vår tomt är 1600 kvm. En del är asfalt, huset, ett par grönsaksland och bortersta delen är skuggäng. Alltså en del som inte ska klippas. Stegade slarvigt för ett par dagar sedan och fick det till 700 kvm gräs, men tror det är lite mer, men tveksam om det är över 1000 kvm.

Vi har en väldigt ojämn gräsmatta med mycket mossa och en del träd, buskar och land.

Hade egentligen tänkt en husqvarna, men denna är så mycket billigare. Tror ni den fungerar hos oss?

Den kommer att fungera alldeles utmärkt om det inte är väldigt väldigt ojämnt. Den tar sig fram otroligt bra. Mossa bryr den sig inte om alls utan den försvinner med tiden, träden studsar den emot och buskar och land drar man ju bara slingan runt. Ojämnheter tar man hand om och jämnar ut efter ett tag när man ser om det behövs.
Tänk igenom hur slingan ska dras innan köpet och fundera på om det kan vara värt att köpa till installations hjälp. Det är inte nödvändigt men kan vara enfördel om det är knepig dragning på tomten. Installatörerna har ju stor erfarenhet och då får du ju ner kabeln i gräsmattan också.
Jag köpte en Sileno förra året och delar den med grannen så att den klipper var annan dag hos mig och varannan dag hos grannen. Jag har ett tidur och ett relä som växlar slinga mellan oss och det fungerar alldeles utmärkt. Vi är båda två helnöjda.

• Gilla
stavee och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur har det gått? Fick du ordning på din klippare?
Japp, nu fungerar den bra och följer guiden både in och ut. Lösningen verkar ha varit att jag ändrade startpunkten till 120 cm (alltså efter svängen) och sedan gjorde om kalibreringen av guidekabeln.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Har en Sileno som installerades förra våren och efter vinterförvaringen får jag nu felmeddelande ”Tilt sensor problem” när jag startar upp den. Den fungerade oklanderligt förra säsongen, kan inte tro att tilt-sensorn kan gå sönder utan att den använts... det som retar mig lite är att jag inte kan komma förbi meddelandet och ex.vis gå in i servicemenyn och försöka kalibrera om sensorn. Nån som har några tips, eller är det bara att skicka iväg den på service?

V VauxhallViva skrev:
Har en Sileno som installerades förra våren och efter vinterförvaringen får jag nu felmeddelande ”Tilt sensor problem” när jag startar upp den. Den fungerade oklanderligt förra säsongen, kan inte tro att tilt-sensorn kan gå sönder utan att den använts... det som retar mig lite är att jag inte kan komma förbi meddelandet och ex.vis gå in i servicemenyn och försöka kalibrera om sensorn. Nån som har några tips, eller är det bara att skicka iväg den på service?
Att själv ge sig på att laga maskiner som har fortfarande har garanti är ej att rekommendera.
Om inte det vanliga med omstart av maskinen hjälper så hade åtminstone jag tagit kontakt med inköpsstället för vidare åtgärder.

Jo, det får nog bli serviceverkstad nästa som det verkar.

V VauxhallViva skrev:
Jo, det får nog bli serviceverkstad nästa som det verkar.
Har du kollat att det inte packats gräs vid dom bakre krocksensorerna?

D dampa skrev:
Har du kollat att det inte packats gräs vid dom bakre krocksensorerna?
Tilt-sensor är den som känner av klipparens lutning och är inte åtkomlig på något sätt (sitter nog på moderkortet).

Hej!

Jag har ett problem med min sileno 100Li. Jag får inte timern att fungera. Om jag ställer in klippning mellan ex 06:00 och 17:00 alla dagar så kommer den att klippa denna tid när jag trycker på start, men dagen efter kommer den inte att gå igång. När jag sedan öppnar luckan är det som att den är i viloläge och det tar en liten stund att starta, ingen timersymbol, ingen laddningssymbol och det står bara REDO, inte parkerad eller liknande. Någon som vet vad detta kan vara för problem? Den fungerar felfritt när den faktiskt kör.

Kan nämnas att det blev något galet när den skulle kalibreras, men detta borde ju inte påverka timern? Den funkar ju dessutom felfritt i övrigt. Har inte lyckats få göra om en kalibrering. Någon som vet hur man får till detta?

Mb29836 Mb29836 skrev:
Hej!

Jag har ett problem med min sileno 100Li. Jag får inte timern att fungera. Om jag ställer in klippning mellan ex 06:00 och 17:00 alla dagar så kommer den att klippa denna tid när jag trycker på start, men dagen efter kommer den inte att gå igång. När jag sedan öppnar luckan är det som att den är i viloläge och det tar en liten stund att starta, ingen timersymbol, ingen laddningssymbol och det står bara REDO, inte parkerad eller liknande. Någon som vet vad detta kan vara för problem? Den fungerar felfritt när den faktiskt kör.

Kan nämnas att det blev något galet när den skulle kalibreras, men detta borde ju inte påverka timern? Den funkar ju dessutom felfritt i övrigt. Har inte lyckats få göra om en kalibrering. Någon som vet hur man får till detta?
Hur ser timersymbolen ut när du öppnar luckan, är den vit eller svart?
OK ser att du skriver att där inte finns någon information.

Kanske testa med att återställ timerinställningar.

Har gjort en väldigt "handritad" karta över vår trädgård. Hur hade ni tänkt med installationen? Sätta laddstationen vid X el Y? Och hur drar man guidekabeln? Vi kommer köpa en Gardena Sileno +1300.

Och måste man ha guidekabel genom smala passager? Mellan de två landen tex? Och mellan buskarna och kanten på tomten till vänster i bild?

Och de turkosa pluttarna runt om är begränsningskabel :D

• Handritad skiss av en trädgård med hus, land och växtligheter, samt markerade platser för laddstation (X och Y) och guidekablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X eller Y har ingen betydelse. Sätt den där du har ström.
Guidekabeln behöver inte dras igenom området vid landen. Dra den upp till vänster (Norr).

E etompau skrev:
X eller Y har ingen betydelse. Sätt den där du har ström.
Guidekabeln behöver inte dras igenom området vid landen. Dra den upp till vänster (Norr).
Tack!

Hade velat ha en kabel ner mot söder också, kan man ha två?

A Annkina skrev:
Tack!

Hade velat ha en kabel ner mot söder också, kan man ha två?
Nix det är bara vissa av Husqvarnas modeller som har två guidekablar.

Du kan lägga den i en båge ner från laddaren och sedan upp till hörnet.

Kabeln används bara vid utgång och start på önskad plats och hemgång till laddaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.