1 587 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
GARBO - något att ha?
Hej!
En vän till mig som byggt med delad entreprenad har ett dilemma.
Huset har ännu inte slutbesiktigats men färdigställdes för ca ett år sedan. Vid kontraktsskrivningen tecknades aldrig GARBO-försäkringen för entreprenaden, däremot ingick detta för byggsatsen via husföretaget. Nu är det så att mycket av det utförda arbetet inte har varit särskilt bra. Av denna anledning önskar min vän att även entreprenaden skall besiktigas.
Vad rekommenderar ni att göra? Skall man teckna GARBO's försäkring (som är ganska värdelös?) för att deras besikningsman även skall besktiga entreprenaden, eller skall man anlita en annan oberoende besiktbningsman (ej GARBO) för själva entreprenaden? Anledningen till att de är tveksamma till att betala in premien på ca 6000 till GARBO är för att föräkringen enligt media inte är något att ha, samt att det kan vara en fördel att ha en oberoende besiktningsman istället för GARBO's.
Tacksam för lite input!
En vän till mig som byggt med delad entreprenad har ett dilemma.
Huset har ännu inte slutbesiktigats men färdigställdes för ca ett år sedan. Vid kontraktsskrivningen tecknades aldrig GARBO-försäkringen för entreprenaden, däremot ingick detta för byggsatsen via husföretaget. Nu är det så att mycket av det utförda arbetet inte har varit särskilt bra. Av denna anledning önskar min vän att även entreprenaden skall besiktigas.
Vad rekommenderar ni att göra? Skall man teckna GARBO's försäkring (som är ganska värdelös?) för att deras besikningsman även skall besktiga entreprenaden, eller skall man anlita en annan oberoende besiktbningsman (ej GARBO) för själva entreprenaden? Anledningen till att de är tveksamma till att betala in premien på ca 6000 till GARBO är för att föräkringen enligt media inte är något att ha, samt att det kan vara en fördel att ha en oberoende besiktningsman istället för GARBO's.
Tacksam för lite input!
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Kan man teckna Garbo i efterhand?
Är man inte tvungen att ha färdigställandedelen av försäkringen för entreprenade(-n/-rna)?
Jag byggde på delad entreprenad med GARBO-försäkring på både entreprenaderna och husbyggsats. Besiktningsmannen var det GARBO som utsåg (kanske hade husfirman ett finger med i spelet också). Med tanke på att GARBO-besiktningsmannen lät sig påverkas av hantverkarna för att få ytterligare frist med anmärkningar utöver den som överenskommits enligt besiktningsprotokollet (som dröjde flera veckor att få fram och då saknades väsentliga anmärkningar som besiktningsmannen dragit tillbaka, misstänkligen efter entreprenörens påverkan) , så skulle jag hellre nyttja en egen besiktningsman om det vore möjligt och ger samma auktoritet rörande anmärkningar.
Är man inte tvungen att ha färdigställandedelen av försäkringen för entreprenade(-n/-rna)?
Jag byggde på delad entreprenad med GARBO-försäkring på både entreprenaderna och husbyggsats. Besiktningsmannen var det GARBO som utsåg (kanske hade husfirman ett finger med i spelet också). Med tanke på att GARBO-besiktningsmannen lät sig påverkas av hantverkarna för att få ytterligare frist med anmärkningar utöver den som överenskommits enligt besiktningsprotokollet (som dröjde flera veckor att få fram och då saknades väsentliga anmärkningar som besiktningsmannen dragit tillbaka, misstänkligen efter entreprenörens påverkan) , så skulle jag hellre nyttja en egen besiktningsman om det vore möjligt och ger samma auktoritet rörande anmärkningar.
Tjena!
Jo, fördigställandeförsäkringen har dom. Den tror jag var avtalad med entreprenören att den skulle teckna försäkringen. Det är byggfelsförsäkringsdelen som frågan gäller. De har pratat med GARBO som har gett dom dispans att teckna byggfelsförsäkringen i efterhand. Men det kanske inte vore så dumt att ha GARBO-försäkringen? Men visst - 6000 spään är ju onödiga pengar om försäkringen ändå är värdelös! Och din erfareneht av GARBO's besiktningsmän är det nog många som kan skriva under på.
Fler åsikter?
Jo, fördigställandeförsäkringen har dom. Den tror jag var avtalad med entreprenören att den skulle teckna försäkringen. Det är byggfelsförsäkringsdelen som frågan gäller. De har pratat med GARBO som har gett dom dispans att teckna byggfelsförsäkringen i efterhand. Men det kanske inte vore så dumt att ha GARBO-försäkringen? Men visst - 6000 spään är ju onödiga pengar om försäkringen ändå är värdelös! Och din erfareneht av GARBO's besiktningsmän är det nog många som kan skriva under på.
Fler åsikter?
Klicka här för att svara