Vi köpte ett hus i höstas och blev ägare 2025-12-01. Vi bodde tidigare i lägenhet och tog därför en extra månad för att kunna anlita hantverkare som kunde jobba fritt i ett tomt hus då vi önskade nya ytskikt i hela huset. Jobbet blev inte som önskat (har diskuterat detta i en tidigare tråd).

Kort beskrivet så började det spricka lite varstans när vi bott i huset en vecka. Det var små sprickor, stora sprickor, högt, lågt, ovan taklister, under taklister, golvlister - ja helt random stort och smått. Vi tog såklart dit hantverkarna omgående för att påvisa att vi inte var nöjda. Inget snack så direkt utan de tog sitt ansvar och lovade att åtgärda det vi var missnöjda med. De ville dock vänta till "huset spruckit färdigt". Sagt och gjort, idag är tredje och sista dagen som de är här.

Ska jag vara helt ärligt så är jag egentligen inte nöjd med detta jobbet heller. Främst handlar det om att jag tycker att de slarvar för mycket. Färgstänk och kladd på exempelvis lister runt fönster de de rollat/målat väggen, skitiga händer mot andra icke målade (felfria väggar), färgstänk på innerdörrar och sist men inte minst tycker jag inte att de faktiskt åtgärdat ALLA sprickor vi kan hitta.

På det ursprungliga jobbet valde jag bort posten "städning och bortforsling av material" för att göra detta själv och spara några tusen kronor. Inget konstigt med det. Garantijobbet däremot har jag ingen som helst lust att städa undan efter dem. Jag anser att de ska lämna huset lika rent som innan de påbörjade arbetet. Vill dom inte städa själva bör de väl anlita en städfirma som gör en ordentlig byggstäd? Huset är ju inte skitet från topp till tå men då man slipat spackel osv så blir det jy byggdamm på golv, fönster, fönsterbrädor, möbler mm och jag har ingen lust att städa detta. Det är ju deras slarv som är anledningen till att de ens är här.

Till saken hör att jag frågat flera gånger om vi ska plocka bort något som exempelvis möbler, gardiner mm men fick till svar "nej, det plastar vi in" osv. Det tolkar jag som att de tar ansvar för inventarier osv och att de jobbar på ett ansvarsfullt sett.

Katastrofen kom sedan igår när hantverkaren rev ner en lampa. En 5-armad ljuskrona i Teak med 5 klaskupoler. Går naturligtvis inte att ersätta eller köpa en ny. Värdet kanske är några tusen och det skiter jag i. Affektionsvärdet däremot är ju svårare att ersätta. Jag har redan mailat den person som är arbetsledare och informerat om händelsen och frågar hur vi tar detta vidare. Väntar på återkoppling här. Företaget måste väl ha någon form av försäkring?

Är jag petig? Snål? Gnällig? Jag har ju anlitat fackmän då jag själv inte är utbildad inom området och förväntar mig då ett fackmannamässigt resultat. Det har jag fått till viss del men jag är inte 100% nöjd, inte ens efter garantijobb på mina ca 80.000:- som jag spenderat. Jag hade förväntat mig mer!

Företaget har både måleri och snickeri, därför valde jag denna firma dels på grund av detta men även efter rekommendationer från andra. Ska tilläggas att alla nya gipstak som är satte är PERFEKT arbete kring, det är målerijobbet som är skit, slarvigt och inte tillräckligt bra.

Vi väntar också på en sista faktura på ett jobb som de aldrig hann skicka innan vi upptäckte sprickorna. De valde väl helt enkelt att pausa denna tills garantijobb är utfört. Den landar nog på runt 15.000:- kan jag ha den som "ett vapen" och hålla inne den betalningen?

Vad ger ni mig för råd?

• Gilla
DNM
  • Laddar…
Farstatjej90
Detta är en typ av tråd som kommer leva och dö med bilder. Du måste ha bilder. Du kommer få så mycket bättre hjälp om du ordnar bilder på det du inte är nöjd med.
Ta gärna bilder nära men också längre ifrån så man ser sammanhanget...

• Gilla
MichelleW och 21 till
  • Laddar…
"Är jag petig? Snål? Gnällig? Jag har ju anlitat fackmän då jag själv inte är utbildad inom området och förväntar mig då ett fackmannamässigt resultat."

Svaret är: Skulle Du med gott samvete kunna rekommendera firman till någon annan?

- Firman borde förstå att detta är
s a s självsanerande, att inte göra bra ifrån sig.

Finns inget bättre än nöjda kunder

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, håll inne den fakturan. Det är det enda påtryckningsmedel du har för att sätta press på dem

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En seriös, erfaren och duktig hantverkare tar inte på sig ett jobb om denne inte kan få till ett godtagbart resultat.

Ska inte behöva justeras i efterhand.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fråga om sprickorna. Vad är väggarna gjort av, hur gammalt är huset och vad typ av grund står huset på? Varför jag frågar är för jag har ett 60-tal hus i lättbetong med krypgrund men står på 19 meter lera till berg. Det är rörelse sprickor på de flesta lättbetongväggar som är spacklade och målade av mig. Till och med tapeter får sprickor över tid. Det enda jag har hittat för att få bort sprickorna är att lägga nytt skivmaterial ovanpå typ gips och måla på det.

• Gilla
ahlbjo
  • Laddar…
M manbat skrev:
Fråga om sprickorna. Vad är väggarna gjort av, hur gammalt är huset och vad typ av grund står huset på? Varför jag frågar är för jag har ett 60-tal hus i lättbetong med krypgrund men står på 19 meter lera till berg. Det är rörelse sprickor på de flesta lättbetongväggar som är spacklade och målade av mig. Till och med tapeter får sprickor över tid. Det enda jag har hittat för att få bort sprickorna är att lägga nytt skivmaterial ovanpå typ gips och måla på det.
Det borde ju professionella hantverkare kunna svara på när de tar ett jobb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.