L lbgu skrev:
Grattis ifall du kan hitta något företag i Kina som löser problemet.
vad har det med saken att göra? företaget är ju inte från kina

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Det här är ganska enkelt att lösa, men det kostar i arbetstid.
Jag har bytt optimerare på Solaredge anläggningar som annan installatör gjort.
Är det fel på optimeraren får du en ny på garantin från Solaredge.
”Problemet” blir att du får med största sannolikhet betala för arbetet om en annan firma vill göra jobbet. Men det är ju ganska naturligt, har man inte gjort anläggningen från början jobbar man ju inte gärna gratis.

Så det är väl bara att höra sig för om det finns firmor i närheten som jobbar med Solaredge och kan tänka sig att göra bytet. Det bästa vore också om du hittar någon firma som kan ”adoptera” anläggningen in i sin organisation i Solaredge-portalen, på så sätt får du en inatallatör som kan övervaka anläggningen också. Min firma har ”tagit” över några anläggningar, där kunden varit missnöjd med initiala installatören och begärt en flytt av anläggningen i Solaredge-portalen.

Så det är egentligen upp till dig och värdera hur mycket det är värt att betala för att få en ny optimerare installerad på taket.

/Simon

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Schas52 skrev:
Har varit i kontakt med Solar Edge, men fick inget bra svar från dom, har lagt ett ärende till deras support, vi får se vad som händer.
Jag har ju fabriks garanti på optimeraren, men någon skall ju byta den och det ingår inte i någon garanti eftersom installatören har kursat.
Så frågan är vad det går loss på med byggställning och allt.
Har för mig att den optimeraren är bytt innan deras konkurs, men det hjälper ändå inte.
Undra om man kan "skrämma" igång den genom att starta om växelriktaren, alt. skifta ingångskablarna till växelriktaren.
Har du provat att para om systemet?

Antar att du har en växelriktare med en liten röd "pinne" under för att starta och stänga av den. Drag den till vänster och håll den till vänster tills det står "pairng" i displayen (har för mig att det är typ 30sek man ska hålla den åt sidan).

Det måste vara soligt när du gör detta så optimerarna är startade.

• Gilla
Schas52
  • Laddar…
S Schas52 skrev:
Har installerat solceller 2020 och utökat 2023. Installatören, 2electrify har gått i konkurs.
Nu är det 2 paneler på samma optimerare som inte leverera el.
Förmodligen fel på optimeraren. Går ju att byta själv, men uppe på taket så bör man tänka efter före.
Som svar från Solar Edge så fick jag att jag måste leta upp en annan leverantör i mitt län, Hallands län,
men dom ville inte informera mig om vilka som var installatörer i Halland. Mycket dåligt tycker jag.
Är det någon av er som vet om en seriös installatör i Halland / Halmstad?
Mvh.
Sven-Christer
[bild]
Hej, Skulle rekommendera EcoKraft, de har hållit på i över 15 år med solceller och är väldigt kunniga och har bra service. Tyvärr är det flera hundra bolag inom denna bransch som gått i konkurs, så många har samma problem med garantier.

• Gilla
Schas52
  • Laddar…
Det hänger ju lite på var den falerade optimeraren sitter, sitter den på en kantsida av panelerna där du kommer åt den är det ju en enkel sak. Dock måste man säkert se till att det är strömlöst osv när det utförs. Sitter den i mitten av alla paneler blir det jobbigare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T turbosaab skrev:
Det här är ganska enkelt att lösa, men det kostar i arbetstid.
Jag har bytt optimerare på Solaredge anläggningar som annan installatör gjort.
Är det fel på optimeraren får du en ny på garantin från Solaredge.
”Problemet” blir att du får med största sannolikhet betala för arbetet om en annan firma vill göra jobbet. Men det är ju ganska naturligt, har man inte gjort anläggningen från början jobbar man ju inte gärna gratis.

Så det är väl bara att höra sig för om det finns firmor i närheten som jobbar med Solaredge och kan tänka sig att göra bytet. Det bästa vore också om du hittar någon firma som kan ”adoptera” anläggningen in i sin organisation i Solaredge-portalen, på så sätt får du en inatallatör som kan övervaka anläggningen också. Min firma har ”tagit” över några anläggningar, där kunden varit missnöjd med initiala installatören och begärt en flytt av anläggningen i Solaredge-portalen.

Så det är egentligen upp till dig och värdera hur mycket det är värt att betala för att få en ny optimerare installerad på taket.

/Simon
Jo, det är en lösning som jag inser att det kanske blir till slut. Jag vill bara hitta en "seriös" installatör i helst södra Halland så det inte blir långa resor hit. Jag är inte främmande för att byta den själv, det är inga konstigheter, men man måste vara minst 2 för panelerna måste ju lossas och lyftas för att komma åt optimeraren samt ställning eller lift. Så får jag bara en optimerare så löser det sig.
Jag misstänker att du driver en solcellsfirma. Var finns den?

Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
Har du provat att para om systemet?

Antar att du har en växelriktare med en liten röd "pinne" under för att starta och stänga av den. Drag den till vänster och håll den till vänster tills det står "pairng" i displayen (har för mig att det är typ 30sek man ska hålla den åt sidan).

Det måste vara soligt när du gör detta så optimerarna är startade.
Ja, det har jag men inte provat än. Solar Edge har ju ett ärende nu, så dom kanske kan göra det på fjär, annars blir det första försöket.

B Bockstensmannen skrev:
Det hänger ju lite på var den falerade optimeraren sitter, sitter den på en kantsida av panelerna där du kommer åt den är det ju en enkel sak. Dock måste man säkert se till att det är strömlöst osv när det utförs. Sitter den i mitten av alla paneler blir det jobbigare.
På kanten i mitt raden, en rad under och en över.

Tommy Tank Tommy Tank skrev:
Hej, Skulle rekommendera EcoKraft, de har hållit på i över 15 år med solceller och är väldigt kunniga och har bra service. Tyvärr är det flera hundra bolag inom denna bransch som gått i konkurs, så många har samma problem med garantier.
2electrify var seriösa, dom kursade inte p.g.a. att installationsmaterialen, el och solceller, steg så mycket i pris att dom gick back på jobben. Kunde inte få täckning för fördyrningen.

Kopernicus är proffsiga. HK i Halmstad.

• Gilla
Schas52
  • Laddar…
S Schas52 skrev:
Ja, det har jag men inte provat än. Solar Edge har ju ett ärende nu, så dom kanske kan göra det på fjär, annars blir det första försöket.
Ja, de kan initiera en parning på distans.

• Gilla
Schas52 och 1 till
  • Laddar…
K
S Schas52 skrev:
Har varit i kontakt med Solar Edge, men fick inget bra svar från dom, har lagt ett ärende till deras support, vi får se vad som händer.
Jag har ju fabriks garanti på optimeraren, men någon skall ju byta den och det ingår inte i någon garanti eftersom installatören har kursat.
Så frågan är vad det går loss på med byggställning och allt.
Har för mig att den optimeraren är bytt innan deras konkurs, men det hjälper ändå inte.
Undra om man kan "skrämma" igång den genom att starta om växelriktaren, alt. skifta ingångskablarna till växelriktaren.
Jo den som utför bytet får en viss summa av solaredge. En distributör samlade ihop massa ärenden och bytte optimerare de sålt på solaredge garanti.

För att citera Googles AI
"Labor Coverage: SolarEdge provides a labor reimbursement to installers for replacements, which is often used to cover costs."

• Gilla
Schas52
  • Laddar…
P
S Schas52 skrev:
Fundera på om det går att "skrämma" igång den genom att göra en omstart av växelriktaren, men det får bli en senare fråga / test.
Fråga SolarEdge.

M maria01 skrev:
vad har det med saken att göra? företaget är ju inte från kina
Det är nog ändå relativt troligt att tillverkaren finns i Kina då de är rätt dominerande när det gäller utrustning som solceller. Du skrev att man skulle vända sig till tillverkaren.

L lbgu skrev:
Det är nog ändå relativt troligt att tillverkaren finns i Kina då de är rätt dominerande när det gäller utrustning som solceller. Du skrev att man skulle vända sig till tillverkaren.
SolarEdge är från Israel.

• Gilla
Schas52 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.