Måste lägga till lite info:

Jag tog en titt igen hur det såg ut i källaren och denna gång tog jag ur huvudsäkringarna och tog bort skyddsplåten på centralen(erna) för att se hur allt är draget.

till att börja med så visar det sig att kabeln som går från HC till garaget är en 3 ledare men endast 2 ledare används. Den långa biten 2.5mm² Fas+PEN och den korta snutten 1.5mm² Fas+PEN vilket i mina ögon inte är rimligt då PEN-ledaren måste vara grövre?

I källaren består HC av 2 mindre centraler. en som blev ditsatt då huset byggdes, därefter har det monterats in en ytterligare central. När jag tagit bort skalen på bägge centralerna i källaren så visar det sig att i central 1 används endast en skena som PEN dvs nolla + jord, och i den andra centralen (ditsatt några år senare) så har de gjort om systemet till ett 5-ledarsystem med 2 skenor, nolla och jord på separata skenor.

Den här kabeln som då matar garaget är kopplad till första centralen som endast är ett 4-ledarsystem.
Då tänkte jag, om jag byter ut den korta snutten (1.5mm² till 2.5mm²) så ska den väl dras till den nyare centralen som har delat upp PEN-ledaren? Det är väl smartast/säkrast. DOCK så finns ingen JFB monterad någonstans i detta hus trots att vi har en central som är omgjord till ett 5-ledarsystem.

Men en JFB ska anslutas i garaget (jag vet, det borde finnas en i källaren också).

Ska försöka få dit en elektriker att byta ut hela centralen i källaren mot ett modernt skåp med JFB, dvärgbrytare etc. men är fortfarande nyfiken på de ovanstående.

5.png
Källaren

/Simon

Ja, din kabel till garaget behöver kopplas om så att du får separata N- och PE-ledare. Det är farligt som det är nu.

Riktigt gamla centraler hade bara en skena. Ev kunde det finnas en "ryttare" fäst på PEN-skenan där alla skyddsledare anslöts. Det är egentligen inget konstigt med det, men det blir ju svårt att installera en JFB. N- och PE-skenan i den andra centralen är ju matad från från denna enda skena. Grejen är att det måste vara tillförlitliga anslutningar av dessa skenor mot inkommande PEN, och varje anslutning/skarv är en felkälla.

Var du kopplar in din nya kabel spelar ingen roll. Det skall dock vara samma central som du tar ut fasen ifrån. Så finns det plats i den undre centralen så kan du ansluta kabeln där. Ansluter du kabeln till den första centralen så ansluter du helt enkelt N och PE till samma skena, fast under olika skruvar.

Nu är detta projekt färdigt. Ny central är monterad i garaget med HB, JFB och ett antal dvärjar, 4st lysrörsarmaturer 2x36W är uppmonterade (Tidigare satt en rutten lysrörsarmatur och en gammal vanlig glödljuslampa) och gamla VU bytta. Det är alltså 2.5mm² hela vägen från HC till UC och dessutom är det nu ett 5-ledarsystem i garaget. Helt sjukt vilken skillnad det blir. Dels hur mycket ljusare det blev, nu går det äntligen att jobba i garaget och att kabeldragningen är så mycket snyggare och fräschare. Det återstår bara att försöka få bort 50Hz durret från armaturerna men det är en annan femma.

/Simon

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.