1 701 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Garageport tung att öppna
B
Blundgren
Husägare
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Blundgren
Husägare
- Västra Götaland
- 17 inlägg
Hej, har en äldre takskjutport med två torsionsfjädrar sittandes ovanför porten på insidan. Det är riktigt tung att öppna porten till ca halvvägs där man når ett jämviktsläge, sedan drar fjädrarna upp porten med bestämdhet.
Samma sak när man stänger porten, tung att dra ner den halvvägs, sedan stänger den sig själv.
För att kvantifiera tung så gissar jag på ca 60kg att öppna porten.
Kan man åtgärda detta på något sätt? Att spänna fjädrarna borde göra det lättare att öppna, men då blir det tyngre att stänga, och porten kommer skjuta upp sista biten ännu kraftfullare.
Kan där sitta fel eller utslitna fjädrar?
Samma sak när man stänger porten, tung att dra ner den halvvägs, sedan stänger den sig själv.
För att kvantifiera tung så gissar jag på ca 60kg att öppna porten.
Kan man åtgärda detta på något sätt? Att spänna fjädrarna borde göra det lättare att öppna, men då blir det tyngre att stänga, och porten kommer skjuta upp sista biten ännu kraftfullare.
Kan där sitta fel eller utslitna fjädrar?
Smörj gångjärn hjul och fjädrar.
Fjädervarven kan kärva mot varandra, spraya hela fjädrarna med nån olja och dra porten upp o ner flera gånger, det finns även lager till axeln man kan smörja.
Jag jobbar med portar, 9 gånger av 10 när de stökar lagar jag de genom att smörja.
Rör inte fjädrarna om de har fungerat tidigare = rätt justerade.
Fjädervarven kan kärva mot varandra, spraya hela fjädrarna med nån olja och dra porten upp o ner flera gånger, det finns även lager till axeln man kan smörja.
Jag jobbar med portar, 9 gånger av 10 när de stökar lagar jag de genom att smörja.
Rör inte fjädrarna om de har fungerat tidigare = rätt justerade.
B
Blundgren
Husägare
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Blundgren
Husägare
- Västra Götaland
- 17 inlägg
Tack för svar. Mycket riktigt verkar friktion mellan fjädervarven vara en bov i dramat. Har smörjt upp porten och det verkar bli bättre och bättre för varje öppning allt eftersom ytrost slipas bort. Ska låta det gå några veckor så att det löper helt fritt, men det verkar lovande.
Klicka här för att svara