13 136 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Garageport, Hörmann, problem...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Räkna varven från att de är utan spänning.K calkenneth skrev:
Tack!R Robert-san01 skrev:
Hur ska porten beter sig när fjädrarna är rätt spända? Dvs ska den vara i balans (när den är bortkopplad från motorn) oavsett hur högt eller lågt det är? Eller finns det någon slags "sweet spot" när man öppnar/stänger per hand där man kan se att fjädrarna är rätt för vikten?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Den ska i princip stanna vart som helst och stanna där. Det för att det ska vara så lättsamt för motorn som möjligt.K calkenneth skrev:
Har för mig att min balanserar mot att vilja gå upp, för det skulle vara lättare för motorn.
Olika längd på fjädern kan ge lite olika kraft i ändlägen. Kan inte tänka mig att det skulle ge någon större skillnad så det skulle jag inte fundera mer över.
Tänkte ge er en liten uppdatering. Hade en proffs komma och titta på garageporten och fjädrarna; inga större justeringar. Allt verkade fungerar, men dagen efter började det strula igen. Det går inte ner av sig själv, går kanske 5 cm innan det stoppar och backa till och visar en 3 på skärmen. Det endast sättet är att hjälpa den ner via handtaget.... Det är nästan som att motorn inte orkar. När man kopplar bort porten och testar den är det lite mer mot att stänga porten (istället för att öppna).R Robert-san01 skrev:Den ska i princip stanna vart som helst och stanna där. Det för att det ska vara så lättsamt för motorn som möjligt.
Har för mig att min balanserar mot att vilja gå upp, för det skulle vara lättare för motorn.
Olika längd på fjädern kan ge lite olika kraft i ändlägen. Kan inte tänka mig att det skulle ge någon större skillnad så det skulle jag inte fundera mer över.
Har nu börjat undra om det är motorn som strular. Det är som att den glömmer inlärningen. Jag återställd den helt till fabriksinställningar och gjorde om inlärning utan effekt. Blir galen på detta!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Hur gammal är motorn? Det är 5års garanti på Supramatic.K calkenneth skrev:Tänkte ge er en liten uppdatering. Hade en proffs komma och titta på garageporten och fjädrarna; inga större justeringar. Allt verkade fungerar, men dagen efter började det strula igen. Det går inte ner av sig själv, går kanske 5 cm innan det stoppar och backa till och visar en 3 på skärmen. Det endast sättet är att hjälpa den ner via handtaget.... Det är nästan som att motorn inte orkar. När man kopplar bort porten och testar den är det lite mer mot att stänga porten (istället för att öppna).
Har nu börjat undra om det är motorn som strular. Det är som att den glömmer inlärningen. Jag återställd den helt till fabriksinställningar och gjorde om inlärning utan effekt. Blir galen på detta!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
När jag googlade kom det upp 5år.K KCLS skrev:
https://garageportexperten.se/-garageportmotor-supramatic-e4-med-l-skena-inkl-1st-fjarr/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hörmann garageportsöppnare som inte längre funkar.
El -
Problem med Teckentrup garageport - hjälp!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Montageproblem garageport, fjäder.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Problem med Hörmann garageportsöppnare
Fönster & Dörrar