mrsnhp mrsnhp skrev:
Snyggt, vilket lyft!

Om det är solitt trä och inte faner behöver du inte vara blyg med slipningen och kan testa och se om det går att slipa bort mer av det mörka i nederkanten, om du vill. Men "patinan" är fin den också och visar att porten har historia, så det är helt en smaksak.
Hur tunn ska det vara för att vara faner? Är nog åtminstone 1-1,5 cm teak men porten är inte byggd helt i teak den är väl 7cm tjock. Ser ut mer som teak panel än faner. Går absolut att slipa ner.

Men man kan se att jag testade oljan längst ner i vänstra hörnet och väntade tre dagar för att se att oljan inte förstörde träet. Där ser faktiskt det svarta ut att försvunnit lite. Så tänker att jag ska olja, olja och olja igen för att se om färgen förbättras av det. Sen slipa nästa år.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Dr_B Dr_B skrev:
Hur tunn ska det vara för att vara faner? Är nog åtminstone 1-1,5 cm teak men porten är inte byggd helt i teak den är väl 7cm tjock. Ser ut mer som teak panel än faner. Går absolut att slipa ner.

Men man kan se att jag testade oljan längst ner i vänstra hörnet och väntade tre dagar för att se att oljan inte förstörde träet. Där ser faktiskt det svarta ut att försvunnit lite. Så tänker att jag ska olja, olja och olja igen för att se om färgen förbättras av det. Sen slipa nästa år.
Med faner menar jag ett par millimeter. Det borde i och för sig ha synts redan i dina foton eftersom det flisar och flagar något förskräckligt av fukt och väder.

Om missfärgningen inte går ner allt för djupt i träet kan det gå att slipa bort mycket av det, men det märker du när du slipar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.