Hej.

Har precis köpt ett hus som är besiktat och lite anmärkningar med riskkonstruktioner. Har en fråga. Ett av sovrummen har en annorlunda doft, svårt att säga vad det är lite åt mögel hållet. När de besiktad huset gjorde de prov på syllen i det rummet utan anmärkning. De svarta märkena är torra men det är som om det är klister aktigt. Och det verkar som det är det som luktar. Har ett till rum med samma gamla golv och utan dessa fläckar och där är ingen lukt.

Ska man behöva riva upp golvet? Eller skrapa bort det svarta och försöka skrubba rent det?

Anticimex kommer på tisdag den 25/2 via hemförsäkringen på besök. Ska höra med dem då. Men hade varit intressant om någon har något förslag på vad det kan vara.

Vårat första hus så man är lite nojjig. Huset har en undertrycksfläkt med som suger luft från betongplattan, modell väldigt gammal.

• Trägolv vid vägg med mörka fläckar och en fastskruvad träregel, möjlig mögelförekomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med svarta märken och verktyg, inklusive en brytjärn, i ett rum vid en vägg, diskussion om mögellukt och byggnadsfrågor.
    Skapa konto
Tycker det ser ut som det bör göra bakom en list på ett gammalt golv. Jag hade inte oroat mig. :)
Hur länge har den tryckta regeln suttit på väggen däremot?

S Sajmon skrev:
Tycker det ser ut som det bör göra bakom en list på ett gammalt golv. Jag hade inte oroat mig. :)
Hur länge har den tryckta regeln suttit på väggen däremot?
Tack för svar 🙂 Det lugnar mig lite, men det är en doft i rummet som jag stör ihjäl mig på i det rummet. Öppnad tillluftsventilen i rummet nu när det mildare och då tror jag doften har blivit bättre. Är förkyld just nu så svårt att veta 😅 Den tryckta har vi satt upp. Den använde vi i lgh våran. Det är hängade skåp som vilar på den.

Har du någon erfarenhet av lukten, säg att det är 60tals tryckade som luktar kan man riva upp golvet och bara byta i det rummet? För att bli av med det? Eller går det göra något annat? Eller är det bara tillsätta friskluft som gäller.

Många frågor, men jag måste få det löst innan jag tar tag i nästa projekt som är pool 😄

Är det bara i det här rummet som det luktar? Kan ju vara t.ex. en mus som dött i golvet. I så fall brukar det gå över på ett par veckor vill jag minnas.
Varför tog man prov på syllen, pga lukten? Är syllen tryckt? Vad har du för grundläggning under rummet?

B Bluppidupp skrev:
Är det bara i det här rummet som det luktar? Kan ju vara t.ex. en mus som dött i golvet. I så fall brukar det gå över på ett par veckor vill jag minnas.
Varför tog man prov på syllen, pga lukten? Är syllen tryckt? Vad har du för grundläggning under rummet?
Ja det är bara i det rummet det luktar. Man tog nog prov på syllen när man besikta huset inför försäljning. Jag vet inte om syllen är tryckt men det kan vara så. Betongen står på marken litet isolering i mellan golv och betong. Marken sägs vara mycket sand på området där vi bor. Jag vet att de med källare exempelvis inte har behövt dränera för att marken gör det så bra själv. Bilder från besiktningsprotokollet. Det kan vara en mus 😊 Det är att det är så begränsat till det rummet.

• Bilden visar ett hål i ett trägolv med synligt grus och damm under, del av en besiktningsrapport för fuktmätning.
    Skapa konto
  • Hål i golv med synlig isolering, del av besiktningsprotokoll för undersökning av husets konstruktion och fuktstatus.
    Skapa konto
Tog några bilder ner i besiktningshålet. Detta är gammal tyckat lr?

• Bilden visar en insida av ett besiktningshål med trästrukturer och eventuellt gammalt material.
    Skapa konto
  • Närbild av slitet material och damm i ett besiktningshål, med trästruktur synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bilden visar insidan av ett besiktningshål med gamla träytor och potentiell skada i närbild.
    Skapa konto
  • Gammalt trä i ett besiktningshål, delvis flagat och omgärdat av rivet material.
    Skapa konto
  • Bild av gammalt trä i ett besiktningshål med en spik synlig i materialet.
    Skapa konto
två sista bilderna ej tryckt virke , det är svårt att se om det är så på de andra bilderna oxså

inget tryck virke inomhus

T tergo skrev:
två sista bilderna ej tryckt virke , det är svårt att se om det är så på de andra bilderna oxså

inget tryck virke inomhus
Tack för svar 🤩 Då är nog inte syllarna av tryckat iaf. Men frågan är ju vad som luktar då 😄

Just nu lutar jag mest åt mus :) Kan du beskriva doften? Söt? Stickig?
Om du sticker ner näsan i provhålet, doftar det då? Är ju tänkbart att det kommer från något annat ställe än golvet, typ väggar eller tak?
Om det nu bara skulle vara en tråkig lukt som av någon anledning satt sig i rummet skulle du kunna testa att ozonbehandla. Och då menar jag en riktig ozonbehandling där du ska stänga till och inte vistas i rummet under pågående behandling. Det är väldigt effektivt men tar bara bort doften, inte grundorsaken. Men om du är osäker på vad grundorsaken är/har varit så kan man ju alltid testa att ta bort symptomen :)

B Bluppidupp skrev:
Just nu lutar jag mest åt mus :) Kan du beskriva doften? Söt? Stickig?
Om du sticker ner näsan i provhålet, doftar det då? Är ju tänkbart att det kommer från något annat ställe än golvet, typ väggar eller tak?
Om det nu bara skulle vara en tråkig lukt som av någon anledning satt sig i rummet skulle du kunna testa att ozonbehandla. Och då menar jag en riktig ozonbehandling där du ska stänga till och inte vistas i rummet under pågående behandling. Det är väldigt effektivt men tar bara bort doften, inte grundorsaken. Men om du är osäker på vad grundorsaken är/har varit så kan man ju alltid testa att ta bort symptomen :)
Doften är mer unken, källar hållet. En instängd doft. Åt mögel hållet men ändå inte. Svårt att beskriva. Den är inte skarp men den märks direkt i rummet men känns inte ett steg utanför det rummet. Läst på om ozon men det är som du är inne på att jag vill åt källan. Rummet vägg i vägg har ingen doft. Det är nyare golv där så det kanske är tätare? Det är en undertryckfläkt på vinden som suger ur grunden och blåser ut luften från grunden på gaveln på huset. Det kanske är tätt till rummet som luktar att den inte kommer åt den luften. Det är en teori också. Anticimex kommer som jag skrev på tisdag, får se vad de säger. Jag vill riva ut och lägga nytt. Men vill ju även vara säker på att lukten inte kommer tillbaka.

H henk1 skrev:
Doften är mer unken, källar hållet. En instängd doft. Åt mögel hållet men ändå inte. Svårt att beskriva. Den är inte skarp men den märks direkt i rummet men känns inte ett steg utanför det rummet. Läst på om ozon men det är som du är inne på att jag vill åt källan. Rummet vägg i vägg har ingen doft. Det är nyare golv där så det kanske är tätare? Det är en undertryckfläkt på vinden som suger ur grunden och blåser ut luften från grunden på gaveln på huset. Det kanske är tätt till rummet som luktar att den inte kommer åt den luften. Det är en teori också. Anticimex kommer som jag skrev på tisdag, får se vad de säger. Jag vill riva ut och lägga nytt. Men vill ju även vara säker på att lukten inte kommer tillbaka.
Aha, ja det är ingen dum teori!
Om du ändå är inställd på att riva kanske det är lika bra. I mitt eget 60-talshus rev vi bort tills det slutade lukta (död mus och doftsmittad isolering - kanske pga tryckt syll). Sen in med ozonbehandling, in med nytt material samt en krypgrundsavfuktare som skapade undertryck. Har aldrig haft doftproblem efter det.
Eller jo, kan vara värt att nämna att jag i samband med en renovering upptäckte en annan sak som luktade illa. Tydligen användes någon form av tjärpapp i väggar och tak som någon form av vindstoppare. Luktade också väldigt illa och skulle kunna smita in från diverse håligheter om det är undertryck i huset.

klosp11
Men den tryckte regel på väggen? Om den är ny, är det inte det som luktar också? Tycker själv att tryckt virke luktar väldigt illa. Varför inte en vanlig icke impregnerat regel?

Vi ska byta ut den. Nej det är tyvärr inte den som luktar 😔

B Bluppidupp skrev:
Aha, ja det är ingen dum teori!
Om du ändå är inställd på att riva kanske det är lika bra. I mitt eget 60-talshus rev vi bort tills det slutade lukta (död mus och doftsmittad isolering - kanske pga tryckt syll). Sen in med ozonbehandling, in med nytt material samt en krypgrundsavfuktare som skapade undertryck. Har aldrig haft doftproblem efter det.
Eller jo, kan vara värt att nämna att jag i samband med en renovering upptäckte en annan sak som luktade illa. Tydligen användes någon form av tjärpapp i väggar och tak som någon form av vindstoppare. Luktade också väldigt illa och skulle kunna smita in från diverse håligheter om det är undertryck i huset.
Aha. Vi får se vad det landar i detta. Jag avvaktar till på tisdag och hör med Anticimex.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.