M MagHam skrev:
Det kan vara svårt att få bygglov om man inte antingen leder det till en stenkista eller har en oljefälla/avskiljare.
I vår kommun så är det krav på oljeavskiljare om det är större än 40m2.

Ja, men det finns olika klasser på avskiljare och tror det kan krävas även för mindre garage. Åtminstone SS-EN 858 klass 2 som inte får släppa mer än 100mg lätt vätska per liter utgående vatten. Färdiga lösningar är dyra så många garage byggs utan brunn.

Nissens
M MagHam skrev:
Jag skrev inte att jag refererade till någon byggnorm utan att jag såg det som en självklarhet.
Tvärtom, finns det inte i någon byggnorm så är det ingen självklarhet..

Jag tycker det i alla fall.
Ska man specificera alla självklarheter i byggnormer så skulle det krävas ett bibliotek för att beskriva hur man sätter upp en dörr. Men visst, vi lever i en värld där ingen vill/kan/ska tänka själv.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Jag kan inte svara på vilka krav du kan ställa på entreprenören men det låter lite märkligt att komma med krav så här långt efter bygget. Har garaget inte används förrän nu?
Vad är det för väggar, står det på en klack?
Jag har haft samma problem varje vinter/regndag sen garaget blev klart såklart. :)
Jag har monterat en trekantslist i plast runt samtliga väggar, med lim och silikon, jag är inte orolig för väggarna.

Min fråga var egentligen om detta är ett "byggfel" eller om fall "struntas i" om man inte har brunn?

M MagHam skrev:
Ska man specificera alla självklarheter i byggnormer så skulle det krävas ett bibliotek för att beskriva hur man sätter upp en dörr.
Det är väl nästan så att det är där vi är? Möjligen kan en lågkonjunktur råda bot på det hela?

M MagHam skrev:
Men visst, vi lever i en värld där ingen vil/kan/ska tänka själv.
Sorgligt men sant.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag tycker det i alla fall.
Ska man specificera alla självklarheter i byggnormer så skulle det krävas ett bibliotek för att beskriva hur man sätter upp en dörr. Men visst, vi lever i en värld där ingen vil/kan/ska tänka själv.

Jag var nog naiv och trodde att det var en självklarhet att man inte lägger lutning mot väggar i ett utrymme där det kommer förekomma vatten. Gillar inte den världen där man inte "tänker själv".

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju som det är.
Går nog att flytspacka och få fall, men då måste du nog lägga ett golvklinker för att få tillräckligt gård yta.
Möjligen skulle en tätskiktsmassa utefter väggarnas nederdel kunna skydda dom från det värsta, men vattnet blir du ju inte av med på det sättet.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag håller på att färdigställa mitt garage (med golvbrunn), men tänker ändå sätta plåt utmed väggarna så att jag kan spola av golvet utan problem.
Jag hade satt gummisockel på rulle. Finns olika varianter, blir snyggt och går fort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.