827 läst ·
4 svar
827 läst
4 svar
Garage
Hej.
Jag har ett garage och där inne har jag ett släp som jag skulle vilja frigöra för att få mer plats. Skulle vilja bygga en liten byggnad brevid garaget så jag kan ställa släpet där ute. De kommer byggas med panel och tror de blir hemma snickrade dörrar med lås på. Jag kommer inte ha några fönster heller utan kommer bara byggas enkelt för att enbart ha släpet under tak och inlåst. Har läst/hört lite olika om regler. Vad är det som gäller, måste man ha bygglov eller är det bara till att bygga? Är det någon som vet vilka regler som gäller? Tacksam för svar.
Jag har ett garage och där inne har jag ett släp som jag skulle vilja frigöra för att få mer plats. Skulle vilja bygga en liten byggnad brevid garaget så jag kan ställa släpet där ute. De kommer byggas med panel och tror de blir hemma snickrade dörrar med lås på. Jag kommer inte ha några fönster heller utan kommer bara byggas enkelt för att enbart ha släpet under tak och inlåst. Har läst/hört lite olika om regler. Vad är det som gäller, måste man ha bygglov eller är det bara till att bygga? Är det någon som vet vilka regler som gäller? Tacksam för svar.
Skicka mail till din kommun och bygglovsenheten. 🤗 De kommer att berätta för dig hur bygglovet är just hos dig. Annars kan du få miljoner olika svar eftersom det beror på detaljplaner och andra saker. Rent krasst så har du rätt till 15 kvm friggebod utan bygglov men det beror på flera olika parametrarM M.skog skrev:Hej.
Okey. Har också hört om 15 kvm. Tanken var att påbörja detta projekt efter midsommar. Tänkte att det kanske tar tid om jag måste förhöra mig om vad som gäller osv... Sen är också frågan om vad de minsta måttet får vara från garaget till häcken som är intill grannen...E Evbo2023 skrev:Skicka mail till din kommun och bygglovsenheten. 🤗 De kommer att berätta för dig hur bygglovet är just hos dig. Annars kan du få miljoner olika svar eftersom det beror på detaljplaner och andra saker. Rent krasst så har du rätt till 15 kvm friggebod utan bygglov men det beror på flera olika parametrar
Skicka till Kontakt center på din kommun. Då svarar de snabbare då det är "officiellt" och inte till en person. Då kanske man inte ens får svar. Släng i väg ett mail och uppge adressen så får de kolla detaljplan osv. Det är deras jobb!M M.skog skrev:
Klicka här för att svara