Relativt nyinflyttad och har upptäckt att vatten rinner in i garaget vid regn. Vatten samlas längs hela tröskeln och vandrar in på betonggolvet, vilket redan orsakat en del rost på stålprofilerna som håller garagedörrarna.
Konstruktion:
Mina frågor:
Konstruktion:
- Platta på mark, betong inomhus
- Asfalt utanför
- Sista metern mot garaget har ingen avrinning från grunden – marken faller mot garaget
- Längs hela tröskeln löper en övergångsprofil i metall (ca 2 meter bred öppning vardera öppning) fäst med skruv mot både asfalt och betongkant. Eftersom asfalten är ojämn tätar den inte mot underlaget
- Mellan de två garagedörrarna sitter en mittpost utan tätning
Mina frågor:
- Övergångsprofilen – min tanke är att lägga en EPDM-gummilist under skenan längs hela längden för att täta mot ojämnheterna i asfalten. Är det rätt smart?
- Mittpostens bas – det är ett öppet hålrum i mellan dörrarna där vatten kan samlas. Ska man fylla med expansionsbruk, PU-fogmassa (t.ex. Sikaflex) eller något annat? Eller är det viktigt att låta området "andas"?
Hade vart praktiskt med en brunn framför porten.M Maisler skrev:Relativt nyinflyttad och har upptäckt att vatten rinner in i garaget vid regn. Vatten samlas längs hela tröskeln och vandrar in på betonggolvet, vilket redan orsakat en del rost på stålprofilerna som håller garagedörrarna.
Konstruktion:
Jag behöver på något sätt täta så att vatten inte leds in i garaget
- Platta på mark, betong inomhus
- Asfalt utanför
- Sista metern mot garaget har ingen avrinning från grunden – marken faller mot garaget
- Längs hela tröskeln löper en övergångsprofil i metall (ca 2 meter bred öppning vardera öppning) fäst med skruv mot både asfalt och betongkant. Eftersom asfalten är ojämn tätar den inte mot underlaget
- Mellan de två garagedörrarna sitter en mittpost utan tätning
Mina frågor:
Jag förstår att det bästa hade varit att lägga om hela asfalten mot garaget för att skapa riktigt fall men det är utanför budget.
- Övergångsprofilen – min tanke är att lägga en EPDM-gummilist under skenan längs hela längden för att täta mot ojämnheterna i asfalten. Är det rätt smart?
- Mittpostens bas – det är ett öppet hålrum i mellan dörrarna där vatten kan samlas. Ska man fylla med expansionsbruk, PU-fogmassa (t.ex. Sikaflex) eller något annat? Eller är det viktigt att låta området "andas"?
Tack, det låter nog som det mest långsiktiga lösningen. Då får man leda vattnet höger bort från huset.hur fungerar det - måste vattnet sedan ledas till någon brunn eller räcker det att vattnet får rinna under gräsmattan?tommib skrev:
Eftersom jag inte är så händig får jag ta hit någon firma
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Klicka här för att svara