Relativt nyinflyttad och har upptäckt att vatten rinner in i garaget vid regn. Vatten samlas längs hela tröskeln och vandrar in på betonggolvet, vilket redan orsakat en del rost på stålprofilerna som håller garagedörrarna.

Konstruktion:
  • Platta på mark, betong inomhus
  • Asfalt utanför
  • Sista metern mot garaget har ingen avrinning från grunden – marken faller mot garaget
  • Längs hela tröskeln löper en övergångsprofil i metall (ca 2 meter bred öppning vardera öppning) fäst med skruv mot både asfalt och betongkant. Eftersom asfalten är ojämn tätar den inte mot underlaget
  • Mellan de två garagedörrarna sitter en mittpost utan tätning
Jag behöver på något sätt täta så att vatten inte leds in i garaget

Mina frågor:

1. Övergångsprofilen – min tanke är att lägga en EPDM-gummilist under skenan längs hela längden för att täta mot ojämnheterna i asfalten. Är det rätt smart?
  2. Mittpostens bas – det är ett öppet hålrum i mellan dörrarna där vatten kan samlas. Ska man fylla med expansionsbruk, PU-fogmassa (t.ex. Sikaflex) eller något annat? Eller är det viktigt att låta området "andas"?
Jag förstår att det bästa hade varit att lägga om hela asfalten mot garaget för att skapa riktigt fall men det är utanför budget.

• PXL_20260526_174755768.MP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260526_174802541.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_174808036.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_174814644.MP.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_174848898.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_175602819.MP.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_175610594.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_175613888.MP.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_175622328.MP.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_175627218.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260526_175630018.jpg
    Skapa konto
M Maisler skrev:
Relativt nyinflyttad och har upptäckt att vatten rinner in i garaget vid regn. Vatten samlas längs hela tröskeln och vandrar in på betonggolvet, vilket redan orsakat en del rost på stålprofilerna som håller garagedörrarna.

Konstruktion:
  • Platta på mark, betong inomhus
  • Asfalt utanför
  • Sista metern mot garaget har ingen avrinning från grunden – marken faller mot garaget
  • Längs hela tröskeln löper en övergångsprofil i metall (ca 2 meter bred öppning vardera öppning) fäst med skruv mot både asfalt och betongkant. Eftersom asfalten är ojämn tätar den inte mot underlaget
  • Mellan de två garagedörrarna sitter en mittpost utan tätning
Jag behöver på något sätt täta så att vatten inte leds in i garaget

Mina frågor:

1. Övergångsprofilen – min tanke är att lägga en EPDM-gummilist under skenan längs hela längden för att täta mot ojämnheterna i asfalten. Är det rätt smart?
  2. Mittpostens bas – det är ett öppet hålrum i mellan dörrarna där vatten kan samlas. Ska man fylla med expansionsbruk, PU-fogmassa (t.ex. Sikaflex) eller något annat? Eller är det viktigt att låta området "andas"?
Jag förstår att det bästa hade varit att lägga om hela asfalten mot garaget för att skapa riktigt fall men det är utanför budget.
Hade vart praktiskt med en brunn framför porten.

tommib
Markränna. Du borde kunna skära upp asfalten med en vinkelslip modell stor och sedan lägga ner rännan. Täta med något lämpligt, kanske något bitumenbaserat.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Markränna. Du borde kunna skära upp asfalten med en vinkelslip modell stor och sedan lägga ner rännan. Täta med något lämpligt, kanske något bitumenbaserat.
Tack, det låter nog som det mest långsiktiga lösningen. Då får man leda vattnet höger bort från huset.hur fungerar det - måste vattnet sedan ledas till någon brunn eller räcker det att vattnet får rinna under gräsmattan?

Eftersom jag inte är så händig får jag ta hit någon firma

M Maisler skrev:
måste vattnet sedan ledas till någon brunn eller räcker det att vattnet får rinna under gräsmattan?
Gräv ett hål, ställ ner en läskback,lägg en mark/fiberduk över och på sidorna, lägg på jord, om du inte har ren lera så kommer det fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.