Byggahus.se

Garage på prickad mark, någon ide att argumentera med kommunen?

1. D
    Medlem Nivå 8
    Vill bygga ett garage på min tomt i GBG. Eftersom tomten är avlång med kortsida mot gatan måste garaget ligga däremellan och hamnar alltså nästan i tomtgräns mot gatan.

Efter först kontakten med kommunen är svaret "det är prickad mark så där får du inte bygga. Tidigare gav vi tillstånd till många avvikelser men vi har senaste året varit tvungna att sluta med detta."

Jag fick en inscannad detaljplan från -39 men den är långt ifrån aktuell. Flera fastigheter har styckats av sedan dess och jag hittar fler än 10 garage/carportar byggda nära gatan eller på motsvarande prickad mark bara i närmsta grannkvarteren.

Så är det någon ide att argumentera med kommunen eller är det kört? Om det inte är kört, hur går jag vidare för att maximera chanserna att till slut få bygga?

2. B
    Allvetare · Nivå 14
    Bygg ett Attefallsgarage på 25 kvm, det kan du ställa på prickmark så länge det är minst 4,5 m mot tomtgräns.

3. D
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle gärna bygga lite större, 6*6m och framför allt kräver det att jag får bygga 0-0-5m från kommunens mark=gatan. (klarar 4,5m till alla övriga grannar).

Men det är ju märkligt att bygglovshandläggaren jag pratade med inte nämnde detta eftersom jag inte nämnde storlek utan bara garage, för man får ju bygga attefallshus på prickad mark även närmare än 4,5m om grannen (kommunen) godkänner.

4. D
    Medlem Nivå 8
    Ingen som har erfarenheter/tips av att argumentera om bygglov?

Ytterligare en fråga: Bör det inte finnas en nyare detaljplan än den från -39 som jag blev hänvisad till? Flera granntomter är avstyckade och nya hus är byggda på tidigare prickad mark. Min närmsta granne har dessutom byggt ut sitt hus en bit över gränsen på den prickade marken. Måste inte delaljplanen spegla aktuell bebyggelse för att gälla?

5. J
    Medlem Nivå 5
    En detaljplan är giltig så länge kommunen inte gör en ny eller upphäver den gamla. Det säkraste sättet att få bygglov är att lämna in en ansökan som stämmer med detaljplanen. Annars får du fråga hur stor del av garaget som kan placeras på prickmark, 1 m? Bara för att kommunen givit avvikelser tidigare innebär inte att de måste fortsätta med det. Förmodligen har de beviljat bygglov för garage och grannen har överklagat och fått rätt. Det är då domstolstrots av kommunen om de fortsätter ge liknande bygglov.

• Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 8
    Jo, det låter som att det är precis detta som hänt. Kommungubben snackade något om jurister.

Jag börjar förstå att vi gjorde ett misstag när vi köpte huset. Har lagt ner hela min själ i renoveringen men börjar ny tvivla på om jag kan tänka mej att bo kvar :(
    Hade ingen aning om att detaljplanen kan sabba så mycket, tomten är på 1200m2, och 2/3 är prickad.

Huset verkar redan ligga på prickad mark åt 2 håll så allt som byggs måste byggas helt på prickad mark.

7. P
    Medlem Nivå 7
    Prickmar är ett otyg! En ren pappersprodukt som kommunala tjänstemän gärna behåller för sin egen skull. Små avvikelser kan godtas, ju mindre desto enklare. Grannar som byggt på prickmark kan åberopas, men måste inte ge framgång. Är man riktigt tjurig beställer man en "frimärksplan" d.v.s. en egen detaljplan för sin egen fastighet utan prickmark, kostar naturligtvis mer än bygglovet, men för vissa är det värt kostnaden, för det förekommer.

• Laddar…
  8. N
    Medlem Nivå 3
    Anledningen till att det finns prickmark mot väg är oftast att "alla" fastighetsägare vill bygga sitt garage så nära vägen som möjligt. Sedan vill "alla" fastighetsägare parkera sin bil (eller sin bil nr 2) framför garaget istället för i garaget. För att bilen då ska få plats framför garaget utan att stå på allmän plats ser man till att marken närmast vägen ej kan bebyggas, 6 m är standard. Annat skäl är siktförhållanden beroende på hur det ser ut på plats.

Det finns (hyfsat nya) rättsfall som säger att när det gäller gräns mot allmän plats så har kommunen som granne inte rätt att godkänna planavvikelse för byggnader närmare än 4,5 m.

Så med andra ord, är prickmarken mot gata bredare än 4,5 meter skulle kommunen kunna meddela planavvikelse så att byggnaden hamnar 4,5 m från gata. Men inte närmare än så.

Attefallshus (eller friggebodar) får ej placeras närmare allmän plats än 4,5 m.

Redigerat 22 feb 2015 13:49
    • Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 3
    Nej det får man inte. Attefallshus ska ligga minst 4,5 m från allmän plats och fastighetsägare av allmän plats har ej rätt att godkänna nämare placering.

• Laddar…
  10. F
    Trädgårdsfixare Nivå 11
    Visserligen inte från Göteborg men Mölndal verkar köra mycket på att efterlikna storebror: mina föräldrars garage står på prickad mark. Det hela höll på att falla samman så det var bara att riva (med lov osv men med två väggar kvar som nätt och jämnt håller kvar jordmassor) men nytt bygglov beviljades inte till ett användbart garage dvs köra in en modern bil. Det nya garaget skulle inte hamna närmare gatan utan två små garage skulle bli ett med förråd så enda storleksskillnaden hade varit någon meter inåt tomten och stjäla gräsmatta från mina föräldrar. Nu pågår en massa pappersarbete för att få ändrat detaljplanen och det går som bekant inte särskilt fort, men kommunen har i alla fall varit väldigt hjälpsamma.

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 8
    Men om jag förstått det rätt kommer en egen detaljplan ta flera år att få fram och kan kosta massa tusen utan att jag får någon praktisk skillnad.

12. D
    Medlem Nivå 8
    Ah, så det är bara ägare av fastighet som får göra det? Isf är jag ju rökt.

13. D
    Medlem Nivå 8
    Tack för förklaringen! Låter rimligt. I vårt område är det dock så backigt att många hushåll parkerar sin bil på gatan eftersom det helt enkelt inte går att köra på tomten. I detta fall bör ju ett souterränggarage vara bättre än inget alls. Men jag antar att det inte hjälper mej :(

Bifogar en bild på min tomt. Det röda är prickmark.
    Har 5m mot gatan som minst och 10m som mest. Mot allmänningen är det 5m i en ände och närmare 20m i den andra. Denna del av både kommunen och vår mark är skog och brant sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Situationsplan med prickad mark (Small).png

14. V
    Medlem · Nivå 9
    Om flera har fått bygga på prickmarken då kan du kräva att du skall få lika behandling i ärendet. Dvs att handläggaren låter nämnd prova lovet om inte handläggaren vill/kan ta det på delegation.

Jag fick bygga på prickmarken efter lång strid. Detta med argumentationen med lika behandling. Dessutom skall byggnadsnämnd vara mer flexibel i ärenden med gamla planer som kan bedömas omordna.

• Laddar…
  15. N
    Medlem Nivå 3
    När det gäller Attefallshus och Friggebod (dvs bygglovsbefriade åtgärder ja).

Däremot får jag säga att jag hade lite fel tidigare. Det jag har skrivit om rätt att lämna grannmedgivande gäller bara bygglovsbefriade åtgärder. Du kan alltså söka bygglov och Kommunen kan medge planavvikelse, dvs agera som myndighet och inte som granne. Huruvida de kommer att göra det och borde göra det så är det en annan fråga.

Ska man hävda att grannar har fått gjort det tidigare bör det vara nyare fall. I takt med att PBL ändrats har det blivit svårare att medge planavvikelser. Så att en detaljplan från -39 har många planavvikelser hjälper dig nog inte helt. På Byggnadslagens dagar var många gånger inga som helst konstigheter att medge en extra våning som "mindre avvikelse".

Om det inte är så att många nyligen har fått bygglov på prickmark skulle jag peka mer på var det faktiskt är möjligt att placera ett garage. Kommunen har planlagt fastigheten som den ser ut idag. De har också medgett bygglov för befintlig huvudbyggnad.

Redigerat 22 feb 2015 19:43
    • Laddar…