728 läst ·
4 svar
728 läst
4 svar
Vilken LLVP till isolerat garage om 50 kvm?
Hej,
Är mitt i djungeln för val av LLVP till mitt garage som är 50 kvm stort.
Garaget är beläget i Norrbotten så vintern kan bjuda på temperaturer ned till -30 grader.
Väggarna är isolerade med 195 mm
Taket är isolerat med 400mm
Jag har 2st 800w element som är tänkt att fungera som backup vid dom allra kallaste dagarna, men med förhoppningen att LLVP står för huvuddelen av värmen/förbrukningen.
Jag har bara hört att Mitsubishi gör bra LLVP.
Har läst att folk är nöjd med sina Mitsubishi Hero 2.0 LN35.
Kollade med Polarpumpen om dom hade några tankar om denna, och som tyckte den var lite för överdimensionerad för mitt garage och att detta kan leda till att kompressorn kan ta skada. Stämmer detta? Tycker de flesta värmepumpar är för "10-150kvm"
Någon som har nått tips åt mig? Tacksam för all hjälp i detta träsk
Är mitt i djungeln för val av LLVP till mitt garage som är 50 kvm stort.
Garaget är beläget i Norrbotten så vintern kan bjuda på temperaturer ned till -30 grader.
Väggarna är isolerade med 195 mm
Taket är isolerat med 400mm
Jag har 2st 800w element som är tänkt att fungera som backup vid dom allra kallaste dagarna, men med förhoppningen att LLVP står för huvuddelen av värmen/förbrukningen.
Jag har bara hört att Mitsubishi gör bra LLVP.
Har läst att folk är nöjd med sina Mitsubishi Hero 2.0 LN35.
Kollade med Polarpumpen om dom hade några tankar om denna, och som tyckte den var lite för överdimensionerad för mitt garage och att detta kan leda till att kompressorn kan ta skada. Stämmer detta? Tycker de flesta värmepumpar är för "10-150kvm"
Någon som har nått tips åt mig? Tacksam för all hjälp i detta träsk
Hej! I Norrbotten kan det ju bli ner till -40 grader. De senaste luftvärmepumparna klarar ge värme ner till -30 grader men sedan är det mer eller mindre stopp och det gäller att det finns t.ex. elradiatorer som kan ta över. (Jag känner det tveksamt om två element á 800 W verkligen räcker som back-up). Hero LN35 är inte den allra senaste modellen utan titta istället på Sumo RW eller FT Ninja som går bättre vid -25 grader.
Vid -30 grader C är det heller inte så mycket tillskott av värme utöver elströmmen man skickar in till kompressorn, så där kan man fundera på om det är värt slitaget av kompressorn i dessa fall när den snurrar i 6000 rpm och ger väldigt hög hetgastemperatur på gasen ur kompressorn (vilket vilket minskar potentiella livslängden) .
man kanske får acceptera värme enbart med el-elementen och garaget inte är speciellt varmt under dessa köldknäppar.
man kanske får acceptera värme enbart med el-elementen och garaget inte är speciellt varmt under dessa köldknäppar.
Tack för era svar.
En fundering kring alternativ till LLVP.
Mitt hus står ca 3meter från garaget och jag har fjärrvärme i huset.
Pratade med en VVS firma om att installera en kulvert och dra fjärrvärme in i garaget och antingen köra på vattenburna element eller någon värmefläkt på fjärrvärme.
Kostnaden mellan tummen och pekfingret utan att ha varit på plats trodde dom skulle landa på ca 30 tusen.
Fördelen med det som jag ser det är ju att det känns som ett "hållbart" system, alltså inte en pump som teoretiskt kan gå sönder efter 10-15 år och då måsta lägga ut 20-25 tusen igen.
Är det en variant som skulle kunna tänkas vara rimlig att göra?
Är det en "dålig" uppvärmningsmetod i ett garage?
Tacksam för era synpunkter 🤔
En fundering kring alternativ till LLVP.
Mitt hus står ca 3meter från garaget och jag har fjärrvärme i huset.
Pratade med en VVS firma om att installera en kulvert och dra fjärrvärme in i garaget och antingen köra på vattenburna element eller någon värmefläkt på fjärrvärme.
Kostnaden mellan tummen och pekfingret utan att ha varit på plats trodde dom skulle landa på ca 30 tusen.
Fördelen med det som jag ser det är ju att det känns som ett "hållbart" system, alltså inte en pump som teoretiskt kan gå sönder efter 10-15 år och då måsta lägga ut 20-25 tusen igen.
Är det en variant som skulle kunna tänkas vara rimlig att göra?
Är det en "dålig" uppvärmningsmetod i ett garage?
Tacksam för era synpunkter 🤔
Klicka här för att svara