S
P PappasHammare skrev:
Kommer verkligen leca stå emot marktrycket och hur mycket kommer inte läcka igenom..
Jag hade använt skalblock och armerat ordenligt och även lagt nät bakåt/utåt i väggarna för att hålla kvar dom. Som man bygger en mur

Kul projekt!
Tack! Ja skalblock är nog säkrast, med ordentlig armering.

S
redarn redarn skrev:
Angående isolering.

Tänkte du värma upp garaget? I annat fall hade jag inte isolerat under plattan.
Sedan, den absolut största värmeförlusten kommer vara tak och portar. Framförallt om du bara håller några plusgrader vilket kommer vara nära markens temperatur.

Därför hade jag inte brytt mig om tex. isoleca. Vanlig Leca kommer isolera tillräckligt.

Gillar att du bygger något lite annorlunda.
Tack! Ja särskilt som vi tänkte bygga portarna själva i gammal stil så kanske det är onödigt att fundera på en massa isolering i grund och väggar. Vi vill undvika minusgrader - men så länge det inte går under typ 5 grader så räcker det för oss.

S snartjul skrev:
Tack! Ja särskilt som vi tänkte bygga portarna själva i gammal stil så kanske det är onödigt att fundera på en massa isolering i grund och väggar. Vi vill undvika minusgrader - men så länge det inte går under typ 5 grader så räcker det för oss.
Om ni helt säkert vill ha plusgrader måste ni värma upp och bör då isolera i alla fall lite.

Om ni väldigt ofta vill ha frostfritt och slippa rimfrost osv. kan ni klara er utan uppvärmning men helst med lite isolering i dörrar och lite mer i tak. I så fall är isolering under plattan negativt för ni vill ha upp jordvärmen på vintern.

Ett sådant kallgarage kommer inte klara av att smälta en snötäckt bil men det kanske kommer vara -5 i stället för -20 den där kallaste morgonen.

Isolerar ni dörrarna med i alla fall 45 mm (bygg med 45x45 stomme och brädor som täckning på på båda sidor och lägger upp 100mm i taket gör det mycket. Vare sig ni siktar på kallgarage eller uppvärmt. Men vid uppvärmt så kan ni även isolera lite mot marken och under plattan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.