Hej!

Som sagt går i tankarna att gipsa min källare, då större delar av källaren ligger under mark, undrar jag hur jag ska gå till väga för ett bra resultat. Då huset är byggt på 60 talet och inte dränerat sen dess.

1. Tänker använda 45 plåtreglar samt utlägg, tänkte hålla mig 2cm från vägg.

2. Har tänkt att sätta plyfaremsor i bakkant för att sätt dit isolering så att det inte kommer i kontakt med ytterväggarna. (45 isolering)

3. Har tänkt att sätta osb plyfa sedan gips med 1cm glipa över allt. Rätt eller Fel ?

Man brukar göra spalter i väggen vid golv och tak. För att luften ska kunna cirkulera bakom. Men det är alltid riskabelt när du ändra på källarens förutsättningar utan att ha koll på hur utsidan mår. Kan ju funka bra idag med nuvarande förutsättningar, men dessa kommer ändras. Förstår att en omdränering och isolering av utsidan inte är något du gärna gör. Men för att undvika framtida problem är det värt att överväga. Hur gör du golvet?

Tack för ditt svar. Har funderat på en dränering blir förmodligen inom nått år. När det gäller golvet ligger det nu en plast matta, under den har dom använt asfaltsprimer för att hålla fukten bort tror jag. Har tänkt att slipa upp golvet sedan lägga en platonmatta med uppvik.

Platon blir ju nödvändigt. Annars gör man någon form av uppreglat golv med luftspalt under (typ Nivell)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.