Hej

Gjorde om badrummen rejält 2011 i nuvarande hus med kvitton, och kommer sälja huset under 2017. Har jag förstått rätt att jag inte kan få ner vinstskatten alls med hjälp av mina fakturor på jobben pga att det är mer än fem år sen?

läst på skatteverket

Period för reparationer och underhåll
Utgifter för reparationer och underhåll får bara dras av om du har haft dem under året du säljer eller de fem föregående åren.

Standardhöjning bör gå igenom utan problem.

Om det kan kallas för ombyggnad så är det avdragsgillt. Flyttades väggar eller drogs vatten om?

När huset (byggt 67) köptes för 11 år sen av oss stod det tydligt i besiktnings protokollen "äldre ytskikt som innebär ökad risk för fuktskador" i alla våtutrymmen/ stor risk för framtida skada/ missfärgning på matta dusch/bastu.

Så vi har rivit ut allt 2011 och ersatt alla ytskikt med nytt kakel/klinker/ nya golvbrunnar/golvvärme osv efter alla regler och bestämmelser av behörig firma. Så en rejäl standardhöjning är det, men om nya golvbrunnar kan hamna under rubriken ombyggnad vet jag inte. Lite vattenrör drogs om marginell då vi ersatta elementen med golvvärme.

Ersatte en befintlig väg i bastun, men det gjorde jag själv så det har jag inget kvitto på

Kanske min mäklare som säljer huset kan hjälpa oss med bra formuleringar.

Jag skulle tveklöst dra av hela renoveringen. Du behöver inte motivera vid deklarationen utan bara om Skm av någon anledning skulle ifrågasätta, men har du kvitton på allt lär det väl inte vara några problem.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Det handlar ju om att ifall du höjer standarden i förhållande till den nystandard huset hade när det byggdes, då är det avdragsgillt. Om det bara är en renovering som återställer till en liknande nivå som huset hade vid bygget, så är det renovering.

hempularen skrev:
Det handlar ju om att ifall du höjer standarden i förhållande till den nystandard huset hade när det byggdes, då är det avdragsgillt. Om det bara är en renovering som återställer till en liknande nivå som huset hade vid bygget, så är det renovering.
Vad baserar du det på? Jag tror att du har fel, eller i alla fall goda möjligheter att få rätt mot Skm vid ett eventuellt överklagande. Om du kan visa att tak, badrum eller vad det nu handlar om var "slut" när du köpte huset så sattes ju priset därefter. Om du då renoverar och därmed förlänger livslängden med säg 30 år och sen säljer efter sex så tror jag att du har goda möjligheter att kunna dra av det som en standardhöjning!

När jag sålde mitt förra hus fick jag det förklarat som att det var skillnad på renovering och uppfräschning.
Uppfräschning var ommålning och tapetsering och renovering mer omfattande arbeten som en komplett renovering av ett badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.