Så laga med nåt som passar ihop med kc-bruk och sen rolla på lite silikatfärg :). Även om det bara ser hyffsat ut nåt år kanske det räcker för att kunna värdera upp kåken och därmed slippa lite topplån. Isåfall kan ju målningen ändå löna sig. Huset ser bra skabbigt ut just nu, dessvärre.

Hur skulle jag gå tillväga med penseln? Stöppla med en hård pensel i det blöta bruket för att skapa strukturen?
 
LyckeK skrev:
Det "Morot" menar är att färgen är kalk och bruket är KC (kalkcement) och det stämmer säkert... men en koll skadar ju inte...
Föresten... välkommen "Morot" (hur kommer man på den signaturen???) skall bli kul att ha med dig här på fasad och stenhus - vi kommer säker att få nytta av varandra!
Varför skulle "Eskapisten" välja ett finjabruk? ;) ;) ;)
Tja, finjas bruk är bra. Visst det är en del cement i det, men det fungerar bra.
Men det är klart det hydraliska kalkbruket är ännu bättre, men dyrare. Varför kosta på ett så dyrt bruk när det ändå inte blir gjort som man ska, var min främsta tanke.
 
Eskapisten skrev:
Så laga med nåt som passar ihop med kc-bruk och sen rolla på lite silikatfärg :). Även om det bara ser hyffsat ut nåt år kanske det räcker för att kunna värdera upp kåken och därmed slippa lite topplån. Isåfall kan ju målningen ändå löna sig. Huset ser bra skabbigt ut just nu, dessvärre.

Hur skulle jag gå tillväga med penseln? Stöppla med en hård pensel i det blöta bruket för att skapa strukturen?
Jag säger som min gamla murarmäster, "gör hur fan du vill bara det blir bra" =)
stöpla,skrapa mm, du kan även prova att dra men sleven på högkant när bruket är lagom tort. Du ser inte lätt att skriva hur man gör, du får prova dig fram
 
Detta kanske blir lite fel och jag borde kanske starta en egen tråd men jag har exakt samma fråga och flertalet av svaren här är högintressanta för mig med så jag slänger mig in i debatten.

Planen är att under semestern ta tag i putsen och laga sprickor och liknande samt måla om. Min stora fråga är tips angående en vägg med fd murgröna/klätterväxt som minst sagt satt sina spår.

Min generella plan är att
1. Fixa sprickor mm (lite olika metoder beroende på hur allvarliga de är)
2. grundmåla över lagningarna
3. tvätta hela eländet
4. måla

Sedan som sagt vilken teknik, vilket bruk, vilken färgtyp eller ens vilken färg...Dit har jag inte kommit än.

Skickar in en bild på väggen med klängväxtskadorna.
 
  • Klttervxt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shikyo skrev:
Detta kanske blir lite fel och jag borde kanske starta en egen tråd men jag har exakt samma fråga och flertalet av svaren här är högintressanta för mig med så jag slänger mig in i debatten.

Planen är att under semestern ta tag i putsen och laga sprickor och liknande samt måla om. Min stora fråga är tips angående en vägg med fd murgröna/klätterväxt som minst sagt satt sina spår.

Min generella plan är att
1. Fixa sprickor mm (lite olika metoder beroende på hur allvarliga de är)
2. grundmåla över lagningarna
3. tvätta hela eländet
4. måla

Tjena!

Murgörönan ska du vara observant med! Börja med att högtryckstvätta allt, gärna med varmvatten. För att sedan bli av med grönsakerna på väggen så MÅSTE du bränna bort eländet.En sådan gasoltub-historia som man har på byggena, annars så kommer det tillbaks....=(

Sedan som sagt vilken teknik, vilket bruk, vilken färgtyp eller ens vilken färg...Dit har jag inte kommit än.

Skickar in en bild på väggen med klängväxtskadorna.
 
Vad jag har förstått, skall man alltid hålla samma kvalite som det är putsat med tidigare, i detta fall verkar det vara spridda skurar..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.