Hej, skall tilläggsisolera min stuga, och funderar om det går bra att regla upp redan nu, med regel/isolering, vindskydd och spikläkt, även om det sen dröjer ett tag innan panelen kommer på (tills man kan måla den)?

Eller finns det risk att framförallt spikläkten blir fuktig och dålig i så fall? Antar att jag lär på med den så att vindduken sitter fast ordentligt om det skulle blåsa på fint

Mvh
Per
 
Vindskyddet tål att sitta oskyddat 3 månader (eller enligt tillverkarens instruktioner)

Klart spikläkten kan bli fuktig men det ser jag inte som ett problem. Bara den är torr och sitter fast ordentligt när du ska sätta dit panelen är det ok.
 
maah maah skrev:
Vindskyddet tål att sitta oskyddat 3 månader (eller enligt tillverkarens instruktioner)

Klart spikläkten kan bli fuktig men det ser jag inte som ett problem. Bara den är torr och sitter fast ordentligt när du ska sätta dit panelen är det ok.
Är så jag tänker med. Måste finnas risk att spikläkten kan bli lite fuktig i alla fall bakom en panel, men då torkar upp pga luftspalten
 
Satte Makita vindväv och läkt stod över en hel vinter, inget som gick sänder. PÅ knutarna blev det lite fördröjning av längre tid, där hängde det ett par bitar ca 25 cm breda + 2,5 meter på höjden och fladdrade som en stor flagga, det höll och inget gick sönder, bara spika och snygga till knutarna när solen började lysa.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
3 månader på vindskydd beror på fabrikat. Vissa skyddar mot regn och vissa ska väderskyddas skyndsamt.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.