Byggahus.se

Går det bra att regla upp?

1. N
    Medlem · Dalarna · 765 inlägg

Nygge72

Medlem
    Hej, skall tilläggsisolera min stuga, och funderar om det går bra att regla upp redan nu, med regel/isolering, vindskydd och spikläkt, även om det sen dröjer ett tag innan panelen kommer på (tills man kan måla den)?

Eller finns det risk att framförallt spikläkten blir fuktig och dålig i så fall? Antar att jag lär på med den så att vindduken sitter fast ordentligt om det skulle blåsa på fint

Mvh
    Per

2. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 151 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Vindskyddet tål att sitta oskyddat 3 månader (eller enligt tillverkarens instruktioner)

Klart spikläkten kan bli fuktig men det ser jag inte som ett problem. Bara den är torr och sitter fast ordentligt när du ska sätta dit panelen är det ok.

3. N
    Medlem · Dalarna · 765 inlägg

Nygge72

Medlem
    Är så jag tänker med. Måste finnas risk att spikläkten kan bli lite fuktig i alla fall bakom en panel, men då torkar upp pga luftspalten

4. J
    Medlem · 6 246 inlägg
    Satte Makita vindväv och läkt stod över en hel vinter, inget som gick sänder. PÅ knutarna blev det lite fördröjning av längre tid, där hängde det ett par bitar ca 25 cm breda + 2,5 meter på höjden och fladdrade som en stor flagga, det höll och inget gick sönder, bara spika och snygga till knutarna när solen började lysa.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 617 inlägg

Tompafix

Medlem
    3 månader på vindskydd beror på fabrikat. Vissa skyddar mot regn och vissa ska väderskyddas skyndsamt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.