Hej alla byggare, jag flyttade bort lite hyllor och märkte att bakom dem har väggen i garaget fått rejäla fuktskador och svart mögel. Den väggen har mark som lutar mot den ända upp till taket som ett souterräng... Jag har lite till ingen erfarenhet mot fukt/mögel lösningar därmed vänder mig till er som kan detta och kan möjligen tipsa mig.
Redigering: skivan eller vad än är på ytan flagnat.
Hej
Känns det fuktigt nu? Kan ju vara något som har uppstått på grund av fukt någonstans ifrån, men som har upphört nu.
Är väggen fuktig och det är torrt i garaget i övrigt så låt det vara fritt och kolla om det fortsätter vara fuktigt eller om det torkar.
Känns det fuktigt nu? Kan ju vara något som har uppstått på grund av fukt någonstans ifrån, men som har upphört nu.
Är väggen fuktig och det är torrt i garaget i övrigt så låt det vara fritt och kolla om det fortsätter vara fuktigt eller om det torkar.
Har du tur så är möglet där bara för att det stått täta skåp eller hyllor framför vilket minimerat luftväxling/upptorkning. Det är visserligen en indikator på att det är en lite hög fuktbelastning, men om det räcker att ha fritt framför för att inget mögel ska trivas så är det ju inget akut problem.
Iom att det är en suteränggvägg så leds tankarna till att det är fuktbelastning från utsidan, men det kan ju också vara från insidan. Garage som används som garage brukar vara fuktiga pga kalla och/eller blöta bilar som står och fuktar ner. Det kan också tänkas vara vatten på golvet som runnit ut mot väggen och sugits upp där.
En fuktmätare för material och regelbundna mätningar den närmsta månaden eller två kan ge besked om det räcker med att ha det öppet för att det ska börja torka, eller om det är ett mer fundamentalt fuktproblem som kommer från utsidan. Även en temp- och fukt (RH) -logger kan vara lämpligt för att ha koll på inomhusmiljön. Med mätvärden över tid från dessa tre mätare så kan det bli lättare att avgöra om fuktproblemet kommer inifrån eller utifrån, och därmed kan man vidta rätt åtgärder för att minimera problemet.
Iom att det är en suteränggvägg så leds tankarna till att det är fuktbelastning från utsidan, men det kan ju också vara från insidan. Garage som används som garage brukar vara fuktiga pga kalla och/eller blöta bilar som står och fuktar ner. Det kan också tänkas vara vatten på golvet som runnit ut mot väggen och sugits upp där.
En fuktmätare för material och regelbundna mätningar den närmsta månaden eller två kan ge besked om det räcker med att ha det öppet för att det ska börja torka, eller om det är ett mer fundamentalt fuktproblem som kommer från utsidan. Även en temp- och fukt (RH) -logger kan vara lämpligt för att ha koll på inomhusmiljön. Med mätvärden över tid från dessa tre mätare så kan det bli lättare att avgöra om fuktproblemet kommer inifrån eller utifrån, och därmed kan man vidta rätt åtgärder för att minimera problemet.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Rejäla fuktskador är ju att ta i.B Build101 skrev:Hej alla byggare, jag flyttade bort lite hyllor och märkte att bakom dem har väggen i garaget fått rejäla fuktskador och svart mögel. Den väggen har mark som lutar mot den ända upp till taket som ett souterräng... Jag har lite till ingen erfarenhet mot fukt/mögel lösningar därmed vänder mig till er som kan detta och kan möjligen tipsa mig.
Börja med att tvätta rent med någon mögeltvätt eller liknande. Kanske klorin.
Tror med att det kan vara p.ga hyllan som stått där.
håller med om att det inte är mycket att bråka om...
En del mögeltvätt är baserat på just natriumhypoklorit - samma som i klorin men med lite högre koncentration.
Jag skulle prova med klorin/klorrent med en kläm med diskmedel i först, - kanske först utspädd med 3-4 delar vatten, därefter koncentrerat om det inte ger med sig tillräckligt redan i första försöket.
Skölj av med vatten efter tvätten då när klorin slutat att reagera och all syre förbrukad så har det omvandlats till koksalt.
En del mögeltvätt är baserat på just natriumhypoklorit - samma som i klorin men med lite högre koncentration.
Jag skulle prova med klorin/klorrent med en kläm med diskmedel i först, - kanske först utspädd med 3-4 delar vatten, därefter koncentrerat om det inte ger med sig tillräckligt redan i första försöket.
Skölj av med vatten efter tvätten då när klorin slutat att reagera och all syre förbrukad så har det omvandlats till koksalt.
Inte på bilden, men på andra ställen?B Build101 skrev:
På vilket sätt har det med fuktproblemet att göra?
I vårt garage har plattan en förhöjning runt om (kanske påmurad) som syllen ligger på. Väggbeklädnaden slutar därför ca 5-7 cm över golvet. Syftet är att väggbeklädnaden inte ska bli fuktskadad, när det blir slask på golvet. Inte så dumt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden