6 550 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Går det att rädda detta väldigt gamla golv?
Hur varmt är detta golv? Ser kallt ut!O skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Såpa skall normalt inte bli dålig i sin koncentrerad form - den är på tok för alkalisk för att något i bakterieväg skall kunna växa i det - även utspädd som brukslösning i sprayflaska (15 ml/0,5 Liter för min del) för allmänrengöring håller det sig också bra av samma anledning att pH håller sig över 10 och då är det inte mycket i bakterieväg som kan klara sig i lösningen eller kan växa i det.R Räknenisse skrev:
- väldigt många av våra moderna syntetiska pumptvålar, schampo, handdiskmedel har ihällda konserveringsmedel för att förhindra tillväxt av bakterier och annat och en del av dessa har med mer eller mindre befogat ifrågasatts om de är så bra - framförallt när de senare går ut med avloppsvatten och hur fort de senare bryts ned.
Det som jag misstänker kan ge lukt på sikt är härskning - dvs. att olika fettsyror oxideras av syre från luften varav en del reaktioner ger produkter som våra näsor är mycket känsliga för just att dessa ämnen ohälsosamma om de äts som föda, och därför har vi luktsinnen som reagerar starkt på detta.
där handlar att ha så lite luft över såpytan som möjligt (dvs klämma ur luften och/eller hälla över till mindre behållare när man har tagit ute större mängd och inte förväntar att förbruka resten inom närtid) eller välja märken/sorter som har fett/oljemix som inte är så benägna att härskna. Jag skulle nog säga att såpa på raffinerad tallolja som Grumme såpa är rätt hållbar i ganska många år utan att börja lukta illa över tid.
Ring och fråga Skansen hur man fixar dessa golv. Fast jag tror att använda stensåpa som är lite fetare. Ljummet vatten med lite stensåpa, väl urvriden trasa och såpa bara längst med aldrig på tvären.A Aevon skrev:Vi har ett hus, troligen byggt 1800-tal med ett vackert gammalt golv, spikat med smidda spikar. Golvet släpper tyvärr ifrån sig mycket spetor, vilket man kanske skulle kunna stå ut med som vuxen i inneskor, men för små barnfötter är det inte så kul. Finns det något man kan göra? Golvet känns väldugt torrt och poröst och det känns som om stora bitar skulle lossna om man började slipa det. Vad tror de kunniga på Byggahus? Se bilder.[bild][bild][bild][bild][bild]
Annars som det göra det någon sa använd trasmattor på dom värsta ställen. Det kommer att ta ett lite tag sedan blir det slätt.
Tror du kan använda timberx olja det kommer att gå åt ett antal liter. Och en andra behandling efter 6 månade sedan efter ett år sedan vart tionde eller så.
Att skura golvet med linoljesåpa som många rekommenderar är nog det bästa, träet blir mjukare och mer levande igen. Tänk bara på att fukta golvet med kallt vatten innan då det inte verkar vara behandlat på länge. Ett tips är att även passa på slipa av golvet lite försiktigt med ett fint sandpapper om ni märker att träet reser sig efter att det fuktats, då slipper barnfötterna åtminstone de flesta stickornaA Aevon skrev:Vi har ett hus, troligen byggt 1800-tal med ett vackert gammalt golv, spikat med smidda spikar. Golvet släpper tyvärr ifrån sig mycket spetor, vilket man kanske skulle kunna stå ut med som vuxen i inneskor, men för små barnfötter är det inte så kul. Finns det något man kan göra? Golvet känns väldugt torrt och poröst och det känns som om stora bitar skulle lossna om man började slipa det. Vad tror de kunniga på Byggahus? Se bilder.[bild][bild][bild][bild][bild]
Halvtom dunk med mycket luft ovanför såpan ?
Hade säkert en 10 år gammal flaska med över tiden allt mindre med Grummesåpa i köksskåpet som jag tog det sista ur helt nyligen och den luktar såpa som den brukar göra.
Jag tror att det har en del med vilken olja man gör såpa av om det är känsligt för härskning vid långtidslagring och när det påverkas väldigt lite, och förstås hur mycket luft/syre som omsätts och berör såpan under sin lagring.
Raffinerad tallolja borde rimligtvis också oxideras av luft över tid då den innehåller i stort sett bara omättade fetter (oljesyra) och fleromättade fetter (linolsyra), medans innehållet av mättade fetter är väldigt lågt - men det handlar också om vilka fettsyror som oxideras/härsknar eller förändras på annat sätt om de ger härsken doft eller inte över tiden.
Har noterat att dunkarna/flaskorna där korken är väl åtdragen med bara mindre mängder såpa kvar har tendens att suga ihop sig över tiden - dvs. något i luften inne i flaskan försvinner över tiden, har dock inte analyserat närmare i vad som försvinner - även om syret i luftmängden i flaskan är en god kandidat i att det är den som försvinner
Hade säkert en 10 år gammal flaska med över tiden allt mindre med Grummesåpa i köksskåpet som jag tog det sista ur helt nyligen och den luktar såpa som den brukar göra.
Jag tror att det har en del med vilken olja man gör såpa av om det är känsligt för härskning vid långtidslagring och när det påverkas väldigt lite, och förstås hur mycket luft/syre som omsätts och berör såpan under sin lagring.
Raffinerad tallolja borde rimligtvis också oxideras av luft över tid då den innehåller i stort sett bara omättade fetter (oljesyra) och fleromättade fetter (linolsyra), medans innehållet av mättade fetter är väldigt lågt - men det handlar också om vilka fettsyror som oxideras/härsknar eller förändras på annat sätt om de ger härsken doft eller inte över tiden.
Har noterat att dunkarna/flaskorna där korken är väl åtdragen med bara mindre mängder såpa kvar har tendens att suga ihop sig över tiden - dvs. något i luften inne i flaskan försvinner över tiden, har dock inte analyserat närmare i vad som försvinner - även om syret i luftmängden i flaskan är en god kandidat i att det är den som försvinner
Tack för alla svar och råd! Planen var att sätta igång att såpa golvet nu under påskhelgen, men så kom stormen Dave och slog ut strömmen. Att gå till brunnen och hämta vatten och såpskura i stearinljussken blev för mycket byggnadsvård på en gång för mig, så vi drog hem till stan 😅. Återkommer med bilder och rapport när elen återvänt till Östergötland
.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Konstigt nog är det betydligt varmare än i det 70-talsrenoverade köket med isolering, golvspånskiva och plastmatta. Dock sitter det tätning mellan brädorna i form av lera och kanske ull (nån som vet?), som börjar ge sig av uppåt (dammsugarens verk antar jag), så kanske blir det kallare om vi inte fixar det.Christer G.V. skrev:
Kanske finns det nån här som har råd om vad man ska använda för tätning av golvet?
Klicka här för att svara