Har en större sektionsradd som inte blir varm.
Har provat lufta och motionera ventil, men händer inget. Inloppet är just nu 30 grader, vilket är strax under övriga raddar i huset. Utloppet däremot är 21,5, dvs rumstemp. Uppfattar inget eller knappt märkbart flöde.
Har väl alltid varit svalare än andra raddar men tydligare i år.
Finns det någon justering att göra? Finns ingen uppenbar ”krans” eller annan strypning.
Har provat lufta och motionera ventil, men händer inget. Inloppet är just nu 30 grader, vilket är strax under övriga raddar i huset. Utloppet däremot är 21,5, dvs rumstemp. Uppfattar inget eller knappt märkbart flöde.
Har väl alltid varit svalare än andra raddar men tydligare i år.
Finns det någon justering att göra? Finns ingen uppenbar ”krans” eller annan strypning.
Tror det är tvårörs, men oklart. Alla rör är dolda på planet. Kan ev göra det där testet att stänga termostaten osv. Provade att lufta igen ”just in case”- släppte ut 1 dl rumstemp vatten bara.J jonaserik skrev:
Dags att ringa in röris kanske
Om du stänger den helt och försöker lufta så ser du om termostaten fungerar ( eller i vart fall är öppen) eftersom då måste vattnet komma den vägen och kan inte komma bakvägen.
Stänger du termostaten bör det då sluta rinna och när du öppnar termostaten börjar det rinna ..
Så tänker jag🤓
Stänger du termostaten bör det då sluta rinna och när du öppnar termostaten börjar det rinna ..
Så tänker jag🤓
Ok bra tips.D Dilato skrev:
Med stängd utloppsventil:
Luftade och släppte ut en dl vatten, sen var det slut. Inte ett dropp. Med eller utan termostat monterad, samtidigt som jag manuellt motionerade ventil. Rören är varma fram till termostat (mer eller mindre spillvärme i snabeln osv)
Tror vi kass termostatventil, byta där?
Käglan innanför som piggen ska trycka mot, har säkert kärvat till sig under sommaren, fram med hammaren, knacka på metallen/röret som ventilen sitter på, ska ruska om ordentligt i ventilen, även knacka från alla som det går. Käglan sitter rakt in och ska rakt ut, så med knack på röret direkt under termomstaten gör att den vill gå utåt. Det håller så var inte rädd med knacket, kan bli några ggr.P p3p3 skrev:Ok bra tips.
Med stängd utloppsventil:
Luftade och släppte ut en dl vatten, sen var det slut. Inte ett dropp. Med eller utan termostat monterad, samtidigt som jag manuellt motionerade ventil. Rören är varma fram till termostat (mer eller mindre spillvärme i snabeln osv)
Tror vi kass termostatventil, byta där?
I vart fall öppna upp och få det att lossna.P p3p3 skrev:
@jonaserik brukar ge rådet att smälla till ventilen ordentligt med hammare från sidan så det ruskar om ordentligt..då kan det släppa.
Inget mesigt fjuttdunk utan ett par rejäla smällar så släpper det oftast.
Edit
Haha, Jonas han svara 🤓😆❤️
Tackar för alla tips men har inte fått liv i flödet, trots ordentligt bankade med både hammare och gummiklubba.
Tror inte jag ger mig på att försöka få rätt på tömma systemet, rördimensioner, gänger och gammalt lin nu när kylan är här. Blir en röris.
Tror inte jag ger mig på att försöka få rätt på tömma systemet, rördimensioner, gänger och gammalt lin nu när kylan är här. Blir en röris.
Klicka här för att svara