Är på gång att installera diskmaskin i en lägenhet, men har aldrig gjort något liknade tidigare. Står och väger om jag ska installera själv eller om jag ska betala för installation.
Så här ser det i alla fall ut under diskbänken. Det finns el i eluttaget och kranen uppe på diskbänken är 3 år gamma och har en avstängningsventil. Finns det något uppenbart som kommer stoppa installation av en diskmaskin?
Så här ser det i alla fall ut under diskbänken. Det finns el i eluttaget och kranen uppe på diskbänken är 3 år gamma och har en avstängningsventil. Finns det något uppenbart som kommer stoppa installation av en diskmaskin?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 296 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 296 inlägg
Så vitt jag kan se verkar det vara förberett för diskmaskin.
Blandare med diskmaskinsanslutning för kallvattnet.
Vattenlås där det finns möjlighet att ansluta ytterligare avlopp.
Eluttag.
Sen behövs golvskydd med 4 sidor under diskmaskinen och ett vattenlarm inuti tråget.
Kanske att det behövs klammer på vattenanslutningen. Jag tycker att branschreglerna från Säker vatten borde ta upp det.
Om det gäller en hyreslägenhet får du antagligen inte koppla in en diskmaskin utan godkännande av värden/fastighetsskötaren.
Blandare med diskmaskinsanslutning för kallvattnet.
Vattenlås där det finns möjlighet att ansluta ytterligare avlopp.
Eluttag.
Sen behövs golvskydd med 4 sidor under diskmaskinen och ett vattenlarm inuti tråget.
Kanske att det behövs klammer på vattenanslutningen. Jag tycker att branschreglerna från Säker vatten borde ta upp det.
Om det gäller en hyreslägenhet får du antagligen inte koppla in en diskmaskin utan godkännande av värden/fastighetsskötaren.
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Det ser ut om det kan fungera. Du har upphängningen för avloppslangen upp till höger.
Absolut, det är det ju förberett med också!BirgitS skrev:
Bara klicka i avloppsslangen och ansluta med en slangklämma mot det svarta proppen upptill. Misstänker starkt att någon redan öppnat denna anslutning då allt talar för att det redan funnits en diskmaskin här tidigare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allt ser ju väl förberett ut!Z ZipLock skrev:
Men en nit man kan gå på är när diskmaskinen har 20-gänga på muttern och blandarens proppade anslutning är 15-gänga.
Finns det ingen sådan med så kan du köpa en kompetent bussning på biltema med planpackning på insidan. Bara dra åt och klart! Ingen extra gängtätning.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ngar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden