I vår lillstuga är det 1,98m i innertakhöjd. Lite för lågt alltså. När vi nu rev ner takskivorna och isoleringen såg jag en möjlighet att få upp innertaket nästan 15 cm genom att isolera och sen sätta gipsskivor direkt på takstolarna. Kan man göra så?
I bilden finns pilar på innertakskonstruktionen (gulgröna pilar)
Och de röda pilarna visar på takstolen där jag vill fästa gipsskivorna.
Tanken var också att sätta in två ventiler på var sida i det lilla luftutrymme som bildas på vinden. I bilden markerad med blått.
I bilden finns pilar på innertakskonstruktionen (gulgröna pilar)
Och de röda pilarna visar på takstolen där jag vill fästa gipsskivorna.
Tanken var också att sätta in två ventiler på var sida i det lilla luftutrymme som bildas på vinden. I bilden markerad med blått.
Redigerat:
Jag skulle vilja haft en bild s.a.s mer från sidan. Är lite osäker på vad jag ser förutom takstolen. Tycker det ser ut som att det är reglat med plank mot takstolen. Är det så går det att ta bort och göra som du säger. Men, det är möjligt att du behöver en luftspalt om du skall isolera. Isoleringen får inte ligga i direktkontakt med yttertaket. Ja, så är det ju det där med plasten också beroende på hur utrymmet används, uppvärmt eller ej.
Som du ser på den andra bilden, sitter inte innertakskonstruktionen fast i takstolarna alls utom de är fästa i väggen. Så man rör inte själva huset konstruktion genom att ta bort innertakskonstruktionen.
Varför kan inte isoleringen sitta direkt mot takbräderna? Så gör man väl i väggar?
Det lutar åt att det blir plast innanför isoleringen men det är inte helt hundra ännu.
Varför kan inte isoleringen sitta direkt mot takbräderna? Så gör man väl i väggar?
Det lutar åt att det blir plast innanför isoleringen men det är inte helt hundra ännu.
Vänta lite nu... ingen isolering direkt mot råsponten (eller takbräderna) ifall taket inte är isolerat på utsidan. Måste finnas en luftspalt för lufta råsponten, annars blir det kondens = fukt = mögel. Så du bör ha en luftspalt på minst 25mm.
Har du takfotsventilering? Om du inte har det så får sätta mögelstoppers i varje takstolsfack, uppe och nere.
Plast skall du inte ha innanför isoleringen, den skall ligga mot den varma sidan.
Som JanneL säger, beroende på hur huset används (alltid uppvärmt eller bara periodvis) och hur konstruktionen i övrigt ser ut i huset avgör om du skall ha plast eller inte.
Sen finns det olika typer av isoleringsmaterial och metoder som kanske kan förändra ovanstående, men inget jag personligen skulle våga mig på...
Har du takfotsventilering? Om du inte har det så får sätta mögelstoppers i varje takstolsfack, uppe och nere.
Plast skall du inte ha innanför isoleringen, den skall ligga mot den varma sidan.
Som JanneL säger, beroende på hur huset används (alltid uppvärmt eller bara periodvis) och hur konstruktionen i övrigt ser ut i huset avgör om du skall ha plast eller inte.
Sen finns det olika typer av isoleringsmaterial och metoder som kanske kan förändra ovanstående, men inget jag personligen skulle våga mig på...
gadu^ skrev:Vänta lite nu... ingen isolering direkt mot råsponten (eller takbräderna) ifall taket inte är isolerat på utsidan. Måste finnas en luftspalt för lufta råsponten, annars blir det kondens = fukt = mögel. Så du bör ha en luftspalt på minst 25mm.
Tack för svar! Så tacksam!
Jag har efter mer påläsning förstått det här med luftspalt och ska bygga så både i väggar och tak. Så lagren i väggarna blir, utsidepanel, luftspalt, vindpapp, isolering, plast, gips.
Takfotsventilering har jag förmodligen inte eftersom jag inte vet vad det är. Mögelstoppers vet jag inte heller vad det är.
Ska försöka illustrera hur jag vill bygga men av någon anledning får jag inte upp bilderna här i forumet. Fortsätter jobba på det.
Jag har med bilden ovan försökt visa hur jag vill bygga.
Innanför luftspalten ska det ju egentligen vara vindpapp men jag har inte orkat rita dit det. Det blir så mycket detaljer.
I båda alternativen har jag höjt innertaket genom att sätta gipsskivorna direkt på takstolarna. I alternativ ett har jag fyllt upp med isolering ändå upp i nock och i alternativ två har jag satt isolering över innertaket men lämnat resten av utrymmet tomt samt satt in ventiler på den lilla vind som skapas.
Tomrummet i alternativ två kommer bara att bli ca 25 cm högt så det är ingen stor vind vi talar om.
Frågan är om någon av dessa alternativ ens är möjliga eller om det behövs något mer för att de ska fungera.
Innanför luftspalten ska det ju egentligen vara vindpapp men jag har inte orkat rita dit det. Det blir så mycket detaljer.
I båda alternativen har jag höjt innertaket genom att sätta gipsskivorna direkt på takstolarna. I alternativ ett har jag fyllt upp med isolering ändå upp i nock och i alternativ två har jag satt isolering över innertaket men lämnat resten av utrymmet tomt samt satt in ventiler på den lilla vind som skapas.
Tomrummet i alternativ två kommer bara att bli ca 25 cm högt så det är ingen stor vind vi talar om.
Frågan är om någon av dessa alternativ ens är möjliga eller om det behövs något mer för att de ska fungera.
Klicka här för att svara