11 114 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Går det alls att göra så? (kompis = elektriker)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Min erfarenhet av anställda hantverkare så är det ett yrkesgrupp där det under goda tider arbetas mycket svart utanför anställningen vilket erbetsgivaren oftast vet om då material tas där igenom. Men dåde har fullt upp så antingen ser de mellan fingrarna eller så bryr de sig inte....hempularen skrev:
Men under dåliga tider så är man mer lojal mot arbetsgivaren och håller sig oftast till bekantskapskretsen och arbetsgivaren brukar inte ha något att invända om en anställd då fixar till hemma hos "farsan" eller "syrran"
Jag har själv fått svar när jag frågat "nja... vi har lite dåligt att göra på jobbet så du får nog ta det igenom...."
Kan du inte göra så här:
Be din kompis dra elen. Påpeka för honom att allt ska dokumenteras minutiöst - vilken tråd som går till vilka uttag etc.
Ta dit en behörig elektriker som avsynar jobbet och ger sitt godkännande.
/V
Be din kompis dra elen. Påpeka för honom att allt ska dokumenteras minutiöst - vilken tråd som går till vilka uttag etc.
Ta dit en behörig elektriker som avsynar jobbet och ger sitt godkännande.
/V
Skulle det gå att göra enligt vojma helt lagligt skulle jag kunna dra allt själv oxå. Men detta är enligt vad jag förstått helt olagligt även om det görs lite här och var lite liknande konstruktioner.
Lättast och bäst och även lagligt borde vara att kompisens elfirma kan ta åt sig jobbet till starkt rabbaterat pris om kompisen kan tänka sig att utföra jobbet på sin fritid utan betalning. Detta borde vara rätt enligt elsäkerhetsverket men då finns nog risken att skatteverket börjar undra.
Lättast och bäst och även lagligt borde vara att kompisens elfirma kan ta åt sig jobbet till starkt rabbaterat pris om kompisen kan tänka sig att utföra jobbet på sin fritid utan betalning. Detta borde vara rätt enligt elsäkerhetsverket men då finns nog risken att skatteverket börjar undra.
Nejdå, det är en riktig 100% svartzon...tokan skrev:
Först nämner jag att det kommer att bryta mot skattelagstiftningen, hur det än är i övrigt...
Om din kompis har AB(L)-behörighet så är det sedan inga fler problem, men vi kan nog utgå ifrån att han inte har det.
Har han inte behörighet kan du ur lagens mening lika gärna låta din morsa koppla elen.
Sen har vi problemet med färdiganmälan, elbolaget levererar ingen ström förrän en behörig elektriker skickar in en färdiganmälan. Denna elektriker måste dessutom ha eller ansöka om tillstånd att arbeta på elleverantörens nätområde.
Konstruktivt då, så tycker jag att din kompis med sina kontakter kanske kan förmå någon elektriker att åta sig ditt hus och att du och din elektrikerkompis kan få "hantlanga" åt honom (i princip koppla på hans behörighet, fast egentligen får ni inte det heller om ni inte har ett anställningskontrakt med hans firma). Det måste väl vara den smidigaste lösningen som ändå resultererar i en del lägre kostnad för dig. Största problemet är nog att hitta denna behöriga elektriker.
Tack så jättemycket för alla svar som gett mig lite mer kött på benen. Allt verkar lösa sig då det visade sig att kompisens storebror har öppnat elfirma och har behörighet. Han kommer övervaka och godkänna. Betalning är det inte tal om utan det handlar om tjänster och gentjänster.
Så jag tycker nog att vi funnit en bra lösning som knappt ens är nere i gråzon men som gör att vi sparar en hel del pengar.
Så jag tycker nog att vi funnit en bra lösning som knappt ens är nere i gråzon men som gör att vi sparar en hel del pengar.
Vår granne kom över i dag och kollade in vårt nybygge. Blev lite snack om allt möjligt och däribland elinstallationen. Han berättade att i hans fall så drog han, tillsammans med en kompis elen i hela kåken, denne kompis hade begränsad behörighet. När allt var klart och det bara fattades att skicka in anmälan om nyinstallation så vände de sig till en av de största elfirmorna här i kommunen och bad dem syna av jobbet. Vad de krävde var att alla kopplingspunkter skulle vara avtäckta, alltså att alla uttag och kopplingsdosor skulle vara avskruvade så man såg hur jobbet var utfört,att elcentralen var kopplad enligt Lukas evangelium osv.
Då man funnit att arbetet var yrkesmannamässigt utfört samt elsäkert så tog man ansvaret för installationen och debiterade ca 4000:- för detta samt skickade in anmälan om nyinstallation. Då vi byggde vårt gamla fritidshus för några år sedan så gjorde vi på precis samma sätt, firman ansvarade och övervakade för jobbet mot löfte om att vi köpte central material och mätarskåp på sagda ställe.
Hoppas att du blev klokare av detta.
Lycka Till!
Då man funnit att arbetet var yrkesmannamässigt utfört samt elsäkert så tog man ansvaret för installationen och debiterade ca 4000:- för detta samt skickade in anmälan om nyinstallation. Då vi byggde vårt gamla fritidshus för några år sedan så gjorde vi på precis samma sätt, firman ansvarade och övervakade för jobbet mot löfte om att vi köpte central material och mätarskåp på sagda ställe.
Hoppas att du blev klokare av detta.
Lycka Till!
Jag skulle aldrig sätta min behörighet på en kund som gjort sin elinstallation själv.
Arbetet skall avprovas med alla test och kontrollister göras, dokumentation, protokoll och för- och färdiganälan.
Sedan skall vi ansvara för installationen med vår försäkring.
Dessutom är det olagligt.
Arbetet skall avprovas med alla test och kontrollister göras, dokumentation, protokoll och för- och färdiganälan.
Sedan skall vi ansvara för installationen med vår försäkring.
Dessutom är det olagligt.
Här på min ort så är det rätt vanligt att en elfirma ställer upp som behörig om dom får sälja materialet och att det är en "riktig" (utan behörighet) elektriker som gör jobbet. Detta gäller småjobb som firmorna inte hinner med ändå. Det är som bekant "goda" tider nu.
Detta skulle vara kul av rent lag tekniska skäl att anmäla till elsäkerhetsverket för att se hur det skulle sluta. Nu vill man ju inte göra det av hänsyn till alla som hamnar i kläm.jakim skrev:
Hm, om en kund frågar mig om jag kan godkänna hans eget eljobb i en villa tex. så brukar jag be om att få låna hans bilkörkort i 1 månad. Jag förklarar att jag är riktigt duktig på att köra bil och dessutom kör jag försiktigt. Än i dag så har jag aldrig fått låna nått körkort !!! Jag har aldrig förstått varför !!??
Och nån menar på allvar att man skulle kunna se i dosor och centraler att arbetet var rätt utfört? Jag har svårt att tro det och så kan man ju undra hur nån kan sätta behörigheten på spel för ynka 4000:-, man slutar aldrig att förvånas hur dum får man va???
Hur gör ni elektriker med BB1 behörighet i praktiken när ni skall t ex montera jordfelsbrytare i centralen hemma i egna huset?
Under arbetstid får ni göra detta genom behörigheten på firman där ni är anställda men efter
arbetstid kan ni bara jobba under er personliga behörighet som inte innefattar jobb i centraler.
Då borde ett sånt här hemmajobb rent juriskt vara olagligt men jag har svårt att tänka mig att det hindrar en erfaren och kunnig elektriker, eller har jag fel?
Under arbetstid får ni göra detta genom behörigheten på firman där ni är anställda men efter
arbetstid kan ni bara jobba under er personliga behörighet som inte innefattar jobb i centraler.
Då borde ett sånt här hemmajobb rent juriskt vara olagligt men jag har svårt att tänka mig att det hindrar en erfaren och kunnig elektriker, eller har jag fel?
"Och nån menar på allvar att man skulle kunna se i dosor och centraler att arbetet var rätt utfört? Jag har svårt att tro det och så kan man ju undra hur nån kan sätta behörigheten på spel för ynka 4000:-, man slutar aldrig att förvånas hur dum får man va???....."
Eller inte sälja sig för billgt menar du eller???
Tycker man ynka 4000:- är lite så säger det en hel del om vad man egentligen vill dra ut ur en elinstallation hos en kund..
Att kompisar gör på nämda sätt är inget ovanligt, sedan man förvissat sig om att kompisen har kunskapen att dra elen på korrekt elsäkert sätt så tar man på sig ansvaret för sagda arbete..
Jag tycker det är intressant när man försvarar sin yrkeskategori med argument likt de ovanstående,de bidrar bara ytterligare till att förstärka känslan av ocker och överpris.
Det är tilika förståeligt och på inget sätt fel,man måste på samma sätt förstå kunden som letar efter alternativ till att bli skinnad och utsatt för exempel som när elektrikern/elfirman kräver att få leverera sitt eget material osv till bygget för att få suga ur maximalt ur kunden.
Eller inte sälja sig för billgt menar du eller???
Tycker man ynka 4000:- är lite så säger det en hel del om vad man egentligen vill dra ut ur en elinstallation hos en kund..
Att kompisar gör på nämda sätt är inget ovanligt, sedan man förvissat sig om att kompisen har kunskapen att dra elen på korrekt elsäkert sätt så tar man på sig ansvaret för sagda arbete..
Jag tycker det är intressant när man försvarar sin yrkeskategori med argument likt de ovanstående,de bidrar bara ytterligare till att förstärka känslan av ocker och överpris.
Det är tilika förståeligt och på inget sätt fel,man måste på samma sätt förstå kunden som letar efter alternativ till att bli skinnad och utsatt för exempel som när elektrikern/elfirman kräver att få leverera sitt eget material osv till bygget för att få suga ur maximalt ur kunden.
Om man "besiktigar" och "godkänner" ett arbete man inte utfört kan man mista sin behörighet i det perspektivet är 4000:- en struntsumma, är man inte mer rädd om behörigheten kan man nog ligga illa till.
Man kan INTE genom att titta i några dosor och centraler VETA om anläggningen är riktigt utförd.
Det MINSTA man bör kräva är att man får göra ALLA prov och mätningar som enligt bestämmelsrerna ska utföras innan anläggningen tas i bruk.
Och är det min kompis så tror jag att jag hellre säljer matr. till nettopris ( som troligtvis är betydligt billigare än vad min kompis har möjlighet att köpa för) och ev. gör några timmar till låg timmpenning/gratis, men som sagt inte sätter jag min behörighet på spel
Man kan INTE genom att titta i några dosor och centraler VETA om anläggningen är riktigt utförd.
Det MINSTA man bör kräva är att man får göra ALLA prov och mätningar som enligt bestämmelsrerna ska utföras innan anläggningen tas i bruk.
Och är det min kompis så tror jag att jag hellre säljer matr. till nettopris ( som troligtvis är betydligt billigare än vad min kompis har möjlighet att köpa för) och ev. gör några timmar till låg timmpenning/gratis, men som sagt inte sätter jag min behörighet på spel