Hej
Behöver byta två läckande avstängningsventiler från 60talet till husets värmesystem.
Underifrån går vattnet till fjärrvärmen och överst går det ut till elementen. Det övre röret verkar vara runt 34 35 mm.

Jag undrar om detta är något som är lätt att byta själv eller om jag måste anlita rörmokare.
Är de gängade till det övre röret eller pressade på något sätt?
Och vad hade jag behövt köpa isåfall?

• PXL_20260617_092821360.MP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260617_093043994.MP.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260617_093140915.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260617_093255554.jpg
    Skapa konto
Dett är en baggis. Två rörtänger. Den ena, gärna lite större än den andra. De är gängade i båda ändar, så det är bara att skruva loss.
Nu kommer säkert varningar och förmaningar om att du skall "sanera" asbesten, som det ser ut att finnas överst. Med det, gör du som du vill och har du tänkt moka själv kan du linda lite Gladepack runt röret, eller göra ingenting före du börjar gänga.
Anlitas betald mokare kanske han (det är nästan alltid en han) kräver att asbestborttagningsfirma anlitas och då börjar kulorna rulla.
Tilläggas bör att du naturligtvis måste tömma systemet på vatten.

Mer detaljer om det, ifall du kavkar upp ärmarna och trycker ner plånboken i fickan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dett är en baggis. Två rörtänger. Den ena, gärna lite större än den andra. De är gängade i båda ändar, så det är bara att skruva loss.
Nu kommer säkert varningar och förmaningar om att du skall "sanera" asbesten, som det ser ut att finnas överst. Med det, gör du som du vill och har du tänkt moka själv kan du linda lite Gladepack runt röret, eller göra ingenting före du börjar gänga.
Anlitas betald mokare kanske han (det är nästan alltid en han) kräver att asbestborttagningsfirma anlitas och då börjar kulorna rulla.
Tilläggas bör att du naturligtvis måste tömma systemet på vatten.

Mer detaljer om det, ifall du kavkar upp ärmarna och trycker ner plånboken i fickan.
Tack för hjälpen!
Ok gött, låter ju lätt. Har du en aning om vad jag behöver inhandla för ventil? Skjutmåttade övre röret till 33mm. Sen har jag redan lin och pasta

Ja jag kommer behöva plocka bort del av isoleringen på ena röret och förstått att det kan finnas asbest i denna. Kommer ha P3-mask på. Hur tar jag bort den enklast? Bara en kniv igenom och skära loss? Kommer det fara runt asbest i luften även efter att jag avlägsnat det?

PXL_20260617_133356838.MP.jpg
Skapa konto
PXL_20260617_133426187.jpg
Skapa konto

Ja att tappa ur vattnet ser jag som en underlättande grej 😁

N naikon skrev:
Tack för hjälpen!
Ok gött, låter ju lätt. Har du en aning om vad jag behöver inhandla för ventil? Skjutmåttade övre röret till 33mm. Sen har jag redan lin och pasta

Ja jag kommer behöva plocka bort del av isoleringen på ena röret och förstått att det kan finnas asbest i denna. Kommer ha P3-mask på. Hur tar jag bort den enklast? Bara en kniv igenom och skära loss? Kommer det fara runt asbest i luften även efter att jag avlägsnat det?

[bild][bild]

Ja att tappa ur vattnet ser jag som en underlättande grej 😁
Var läcker det, vid spindeln/axeln in i ventilen där sexkantmutter är under vredet, eller var.

För mig så läckte det runt spindeln så det skruvades bort kranvred, spindel och det som tätar i kranen och det var så lyckligt att det var halvtum rörgänga på spindelmuttern så det skruvades bara på ett lock. Nu går det inte stänga av 2 element men det är inget som ändå gjorts på 60 år ändå. En riktig Quick fix.

Protte

prototypen prototypen skrev:
För mig så läckte det runt spindeln så det skruvades bort kranvred, spindel och det som tätar i kranen och det var så lyckligt att det var halvtum rörgänga på spindelmuttern så det skruvades bara på ett lock. Nu går det inte stänga av 2 element men det är inget som ändå gjorts på 60 år ändå. En riktig Quick fix.

Protte
Man kan även lossa muttern runt stången och pilla ut fjädern samt packningsmaterialet. Därefter lindar du grafitgarn runt spindeln/stången. På med fjädern och dra åt muttern. Putsa först spindeln så det tätar ordentligt.

J jonaserik skrev:
Var läcker det, vid spindeln/axeln in i ventilen där sexkantmutter är under vredet, eller var.
Man kan faktiskt se droppen om man kollar noggrant:
Namnlös123.png
Skapa konto

N naikon skrev:
Man kan faktiskt se droppen om man kollar noggrant:
[bild]
En klassiker med läcka på den sortens ventiler.
Du kan ju först prova att dra sexkaneten 1/8 varv, kan täta. Annars så tar du bort kringlan, lossar muttern helt , petar ut fjäder/bricka och tätgarn. Rullar ihop lin som en korv, petar in det i mellanrummet ocjh på med mycket Locher eller Unipack på linet för att smörja. Linet ska gå ända ut till kanten och tryckas in. Sen dit med bricka/fjäder och dra till lite lätt. Brukar fungera bra och tätar.
Så byte av ventil är inte nödvändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.