För cirka ett år sedan renoveriade vi vårat badrum med kakel och klinkers. För kanske ett halv år sedan började det spricka i fogarna på golvet. Vi tog dit mannen som gjort arbetet och han sa att det kan bli så ibland, men att det inte var någon fara. Det han gjorde då var att han tog bort den gamla fogen och kollade om det hade spruckit ända ner(vilket det inte gjort) och sedan la han dit ny.
Nu har det börjat spricka igen (på samma ställen). Jag tror dessutom att det har gått ända ner, för om man står på två plattor och "väger" mellan benen så kan man höra att det rör sig lite.
Jag vet att det kan spricka på väggar och så men har inte sett eller hört att det kan bli så på golv.
Det ligger golvgips under(kanske är normalt), oh det jag hör så ska det vara lite "mjukt" under så att det inte ska spricka. Stämmer det??
Jag är livrädd för att det ska bli fuktskador.
Är det någon som vet hur det ska vara?? Hjälp!

/anniz

Hej Sattaren.

Jag håller på att projektera ett nybygge. Har varit på olika ställen och pratat med fackfolk om just plattsättning. Reagerar på att det finns så många olika förslag hur man skall gå tillväga när man skall lägga klinkers och kakel i våtutrymmen.

Var på Hornbach och fick detta rådet:
Golvspånskiva 22mm+ Golvgips. Sedan är det bara att kakla. Han som var rådgivare har arbetat i branschen i 42 år. Skule han luras eller inte ha den kunskap som behövs?? Enligt Cascos broschyrer ger dom samma råd.

Är tacksam för råd i hur jag skall göra!!

ZADRAC :-/ :-[

det är det jag tycker är så konstigt..... killen sa att det skulle vara mjuk under, för om det är stumt så skulle det spricka???

Jag vet inte hur jag ska göra.....vi är ju i rummet varje dag pga att det är ett badrum.
Vi säger att det är som förra gången ,att det inte gått igenom. Då blir det nya fogar igen, som förmodligen kommer börja spricka om ett halvår. Man kommer ju konstant gå runt och oroa sig för att det blir fuktskador.
Vad är alternativet? Riva upp golvet och göra om det??

Kan man ta det på hemförsäkringen då??

Tacksam för ALLA svar!

huset är ett parhus. vägg 1: emot hallen, vägg 2: emot köket, vägg 3: emot vardagsrummet och vägg 4: emot grannens tvättstuga

på sidan om....men han har sagt att han kan ordna fram kvitton om det skulle vara någonting.

Ett tips kanske är att börja lite snällt att få fram kvitton och när dessa finns til hands se till att få det gjort på rätt sätt. Lite fult kanske men det eller riv och gör om på egen bekostnad.

mm det skulle vara tråkigt om vi blivit lurade. Om vi måste göra om det, täcker hemförsäkring sånt??

Det intressanta här är ju inte om det ligger golvgips under plattorna eller inte. Det är ju inte DET som är problemet. Det verkar ju vara så att golvkonstruktionen som helhet inte är tillräckligt styv och då heller inte uppfyller bransch-reglerna.

Om det sviktar så man känner det är det ju utan tvekan knas.

Hur ser golvet ut UNDER gipsen?'

Så länge inte konstruktionen är fackmannamässig, dvs uppfyller branschreglerna så har ni inget att hämta hos ert försäkringsbolag. I det läget är det bara hos den som gjort jobbet som ersättningen finns (och det verkar ju lite knepigt om det är gjort "rostfritt").

är inte golvet primat ??? då förstår ja problemet

Kommer sprickorna på samma ställe?
Då är det säkert nått skit med konstruktionen
under gipsen.
Flytspacklade ni golvet?
Skulle kanske lagt på tjockare och själv bärande.

Mvh Putte

Kan tyvärr bli trist med att ta det på försäkringen. Tror de flesta bolag kräver att den som gjort jobbet har certifikat. Inte lätt om det är en extraknäckare som gjort jobbet..

Sen en annan ledsam grej... ska man riva upp golvet, så får man tyvärr riva alltihop och göra om väggarna med....
Själv jobbar jag med rör och inte kakel men vad jag har fått lära mig är att det ska vara så stumt och hårt som möjligt under golvet, när man sätter klinkers.

Jäkligt trist!
En enkel lösning! Kanske, beroende på hur illa underlaget är.
Köp flexfog. Och foga i sprickorna. Den ska kunna röra lite på sig utan att spricka.
Hoppas att det löser sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.