Borde det inte vara en jordad kontakt? 🤔

Baksidan av en Husqvarna-apparat med märkning och anslutning, frågan gäller om det borde vara en jordad kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en ojordad kontakt på en elektrisk apparat, fokus på pluggen och dess två stift, ifrågasatt för brist på jordning.
Skapa konto
Hand som håller en ojordad kontakt och sladdsticka, på en vit-rutig bakgrund. Frågan gäller om kontakten bör vara jordad.
Skapa konto

Jo.

Apparatkontakten ser ut så här, med jordbleck. Kan vara svår att få tag på nuförtiden.
Svart och vit apparatkontakt med jordbleck, svår att hitta nuförtiden, visas på brun yta.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag har samma våffeljärn som du (34100 - en riktig klassiker!) och köpte följande från elgrossisten.se för att jorda:

2404448 Apparatuttag med jord rak äldre modell DIN 49491 1 st. 335 kr
PCPF30WT Sladdställ textilkabel zebrarandig jordad 1 st. 99 kr

Var några år sen och ser ut att ha blivit ännu dyrare nu, tyvärr typ lika mycket som våffeljärnet kostar. Resultatet blev dock väldigt bra så jag är jättenöjd. Förhoppningsvis håller det i många år till 🙂

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ser gamla retrojärn på Tradera med ojordad kontakt och klass 0 plugg i andra ändan. Var det jordat från början, och folk bara bytt sladd?

[länk]
Det var högst troligt ojordat från början, avsett för isolerad miljö, och så stod de på diskbänken...

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det är väl den gamla klassikern att dom bytt stickpropp till en jordad för att få in i ett jordat uttag....
Fast att apparaten inte är jordad.

Ett sådant hade vi när jag var liten. Kommer ihåg att kontakten blev nästan lika varm som järnet. Vilket jag felsökte, jag var kanske 10 år då. En av trådarna i kontakten var helt lös. Skruven var överhuvudtaget inte dragen.

Tror det var mins första elreparation, utom lampan till Lego.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Kanske börja med att megga den, dumt om den läcker.

Ska nog användas med viss försiktighet, elapparater åldras och den har sextio år på nacken. Bortsett från det så äger du en bit svensk designhistoria, vackert formgiven av Sixten Sason mannen bakom flera av Saabs legendariska modeller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så länge som det är ojordad kontakt/sladdställ så bör du använda den med stor försiktighet, helst på en plats där du inte har någon berörbar metall som har kontakt med "sann jord" samt har den ansluten via uttag som skyddas av jordfelsbrytare.

Efter att du skaffat jordad kontakt/sladdställ så är det bra att resistansmäta alla metalldelar mot jord.

Jag skulle säga att största risken till felkälla är "keramik"ringarna runt ledarna i/runt gångjärnen.

Jag har haft vårt våffeljärn helt isärplockad och rengjort alla delar, det var ganska fettigt "överallt" runt gångjärnen. En del av fettet som kommer in via gångjärnen rinner ut genom hålet i botten.

Redigerat:
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.