Vi har ett gammalt våffeljärn (gjutjärn) som sist vi använde det löste ut jordfelsbrytare ett par gånger så jag stängde av och stoppade undan det. Nu tog jag isär det och undrar vad som kan vara orsaken och vad man kan göra åt det. Se bild, kan allt gammalt fett på nåt sätt kortsluta de bruna/kladdiga kablarna? Närbild av elanslutning i en apparat med isolerade kablar och monteringsbultar. Slitage och smuts syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät upp varje enskild värmeslinga med resistansmätning mot skal/jord på t.ex. en multimeter. Kan hända att det avslöjar felet. Annars behöver man en megger för att göra isolationsmätning.

J Josth skrev:
Mät upp varje enskild värmeslinga med resistansmätning mot skal/jord på t.ex. en multimeter. Kan hända att det avslöjar felet. Annars behöver man en megger för att göra isolationsmätning.
Och för att jag ska göra rätt - skulle du kunna rita på bilden var jag ska lägga mätelektroderna? Och vad ska det visa? Har en gammal multimeter.

• Gilla
Bjork1
  • Laddar…
Den löste inte ut JFB förrän den varit igång länge och blivit riktigt varm, kanske då fett börjat bli flytande i kopplingar eller så?

Innanför intaget finns två muttrar där värmetrådarna är anslutna. Mät resistansen mellan dessa och järnets chassi. Det får inte vara kontakt. Om du inte mäter någon kontakt med multimetern kan det vara ett fel som visar sig först vid högre spänning. Om så är fallet behöver du en isolationsprovare för att hitta felet. Alternativt följer du din egen gissning och tvättar bort allt brunt kladd och låter allt torka ordentligt innan du provar igen. Att det finns ett jordfel är ju redan uppenbart eftersom jordfelsbrytaren löste. Och kan du använda andra effektkrävande apparater i samma uttag är det inte så mycket att välja på förutom jordfel i våffeljärnet.

• Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Innanför intaget finns två muttrar där värmetrådarna är anslutna. Mät resistansen mellan dessa och järnets chassi. Det får inte vara kontakt. Om du inte mäter någon kontakt med multimetern kan det vara ett fel som visar sig först vid högre spänning. Om så är fallet behöver du en isolationsprovare för att hitta felet. Alternativt följer du din egen gissning och tvättar bort allt brunt kladd och låter allt torka ordentligt innan du provar igen. Att det finns ett jordfel är ju redan uppenbart eftersom jordfelsbrytaren löste. Och kan du använda andra effektkrävande apparater i samma uttag är det inte så mycket att välja på förutom jordfel i våffeljärnet.
Och ett sådant jordfel, är det nåt som skulle kunna lösas genom att låta någon kunnig byta kablar/trådar eller kan de lika gärna vara värmeelement som är paj?

De trådar som syns är blanktråd med porslinsringar på. Varken trådarna eller ringarna lär vara nämnvärt påverkade av ålder. Men de håller inte tätt mot fett och fukt. Det är mycket troligt att någon kunnig kan lösa problemet. Kanske genom att byta trådar, men kanske är lösningen en annan. Kanske är en ordentlig rengöring vad som behövs.

A Avemo skrev:
De trådar som syns är blanktråd med porslinsringar på. Varken trådarna eller ringarna lär vara nämnvärt påverkade av ålder. Men de håller inte tätt mot fett och fukt. Det är mycket troligt att någon kunnig kan lösa problemet. Kanske genom att byta trådar, men kanske är lösningen en annan. Kanske är en ordentlig rengöring vad som behövs.
Jag gjorde rent det jag kom åt men efter 4 våfflor sa det poff och så gick JFB. Får prova att mäta när det svalnat. Men det händer bara när temperaturen är tillräckligt hög.

Var det i samband med att du öppnade eller stängde som jordfelsbrytaren löste? En annan tänkbar förklaring är att isoleringen någonstans är skadad så att tråden i elementet kan komma åt chassit. Det är inte alls säkert att strömmen i det läget blir hög nog för att lösa säkringen. Men jordfelsbrytaren löser även för små jordfel.

ClasseClas
Det är ju inte helt ovanligt att värmeelement i ugnar helt plötsligt löser ut JFBn och får bytas. Ibland beror det fukt på i elementen för de har spruckit. Skruva gärna isär mer så ser du skicket på elementen.

A Avemo skrev:
Var det i samband med att du öppnade eller stängde som jordfelsbrytaren löste? En annan tänkbar förklaring är att isoleringen någonstans är skadad så att tråden i elementet kan komma åt chassit. Det är inte alls säkert att strömmen i det läget blir hög nog för att lösa säkringen. Men jordfelsbrytaren löser även för små jordfel.
Nej, den stod still och gräddade.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är ju inte helt ovanligt att värmeelement i ugnar helt plötsligt löser ut JFBn och får bytas. Ibland beror det fukt på i elementen för de har spruckit. Skruva gärna isär mer så ser du skicket på elementen.
Ja, jag får se. Om jag inte hittar ett nytt. Noterade idag att det sitter en packning inuti som jag är ganska säker på är asbestpapp (har sett en hel del sånt i jobbet), så tar man isär allt lär den smula och vara allmänt besvärlig.

Trådarna i värmelelementet har en keramikliknande isolering som vi inte ser här. Ofta blir det sprickor i den, och så kan det gå krypström genom sprickan mot chassit. Jag tror inte att den typen av fel är möjliga att reparera.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Trådarna i värmelelementet har en keramikliknande isolering som vi inte ser här. Ofta blir det sprickor i den, och så kan det gå krypström genom sprickan mot chassit. Jag tror inte att den typen av fel är möjliga att reparera.
Sitter på Tradera och letar nytt (gammalt) våffeljärn istället

Det är garanterat gammalt fett som ligger runt ledningar som är problemet. Har rengjort flera stycken och alla har de varit kurerade efteråt. Lite tidsödande bara att plocka isär vissa saker........I en var det bara isolerat till själva kontakten som tur var. Den var isärtagbar in i minsta detalj........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.