Håller på att göra i ordning tvättstuga som ska bli i gamla pannrummet och började riva ut plastmattan. Den är förmodligen lagd 1985 enligt papper vi hittat på "renovering" men kan förstås vara lagd 1977 då huset byggdes...

Mattan lossnar rätt bra och är aningen böjbar ännu och limmet är gulaktigt och luktar så fränt/starkt så jag börjar hosta av det. Jag testade med andningsmask för fint damm men det hjälpte bara marginellt så jag får åka och köpa ett gasfilter till masken tror jag...

Frågan då, hur skadlig kan "ångan" vara och hur bli kvitt lukten?
Det ska in klinker sen...
 
Läste en finsk avhandling med värmebehandling, god ventilation (vilket jag enkelt kan fixa) och 30-35 grader i 3-4 dygn ska råda bot på lukt och emission enligt den... Känns ju lite för enkelt det...?
 
anders07 anders07 skrev:
Läste en finsk avhandling med värmebehandling, god ventilation (vilket jag enkelt kan fixa) och 30-35 grader i 3-4 dygn ska råda bot på lukt och emission enligt den... Känns ju lite för enkelt det...?
Hej. Jag har ett äldre lim, men det luktar sjukt mkt även efter slipning. Fungerade det för dig med finska sättet?
 
H hallubah skrev:
Hej. Jag har ett äldre lim, men det luktar sjukt mkt även efter slipning. Fungerade det för dig med finska sättet
Ja, det tog inte bort all lukt, men betydligt bättre och efter att jag lade klinker luktar det inte alls.
Jag slipade bort allt synligt lim
 
H hallubah skrev:
Hej. Jag har ett äldre lim, men det luktar sjukt mkt även efter slipning. Fungerade det för dig med finska sättet?
mmm äldre lim från tiden man sniffade
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, det tog inte bort all lukt, men betydligt bättre och efter att jag lade klinker luktar det inte alls.
Jag slipade bort allt synligt lim
Tack för svar. Jag har ingen direkt värme, men mkt bra ventilation och planerar att blåsa på i 2 veckor så får vi se.
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, det tog inte bort all lukt, men betydligt bättre och efter att jag lade klinker luktar det inte alls.
Jag slipade bort allt synligt lim
För uppdatering åt alla stackare som googlar efter hjälp. Min lukt är näst intill helt borta efter 3-4 dagar i 20-25 grader plus ventilation.

Jag tog bort fönsterbågen och satte i en skiva med 3 st billiga badrumsfläktar. Sen satte vi ett 150 spirorör som inluft. Röret är typ 3 meter långt så fläktarna suger ut lukt snarare än den färska luften.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.