3 288 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Gammalt ledningsrör i plåt sitter i vägen.
Hej!
Vi håller på med en större renovering, och titt som tätt dyker mindre och större problem upp.
Det senaste problemet gäller ett gammalt elrör i plåt som sitter i vägen för en avloppskrök. Precis där avloppet går genom väggen bakom toaletten sitter ett rör under golvet, längs med väggen där toalettstolen skall stå. Röret sitter som gjutet och går inte att rubba upp eller ned. Det skulle behöva lyftas upp bara någon eller ett par centimeter.
Finns det någon finurlig lösning, utan att ta bort röret, ni kan komma på?
Kapa röret vill jag ogärna göra eftersom då går det inte att dra om ledningarna, vilket skall göras snart.
Kapa av en snutt och skarva med ett slitsat flexrör? Är det möjligt?
Tack.
Vi håller på med en större renovering, och titt som tätt dyker mindre och större problem upp.
Det senaste problemet gäller ett gammalt elrör i plåt som sitter i vägen för en avloppskrök. Precis där avloppet går genom väggen bakom toaletten sitter ett rör under golvet, längs med väggen där toalettstolen skall stå. Röret sitter som gjutet och går inte att rubba upp eller ned. Det skulle behöva lyftas upp bara någon eller ett par centimeter.
Finns det någon finurlig lösning, utan att ta bort röret, ni kan komma på?
Kapa röret vill jag ogärna göra eftersom då går det inte att dra om ledningarna, vilket skall göras snart.
Kapa av en snutt och skarva med ett slitsat flexrör? Är det möjligt?
Tack.
Låter som ett gammalt hederligt pansarrör?
Egentligen helt otroligt att det lades mer krut på elrör än vattenrör förr
Kapa och dra ett plaströr skulle jag gjort, de är ju lite böjbara så det låter som det borde räcka?
Med lite tur så passar dagens kopplingar med men det är jag osäker på.
Egentligen helt otroligt att det lades mer krut på elrör än vattenrör förr
Kapa och dra ett plaströr skulle jag gjort, de är ju lite böjbara så det låter som det borde räcka?
Med lite tur så passar dagens kopplingar med men det är jag osäker på.
Moderator
· Stockholm
· 57 906 inlägg
Som sagt att kapa utan att dra om trådarna i röret är nästan omöjligt, och absolut inte att rekomendera. Du skriver att trådarna snart skall dras om ändå. Om trådarna i röret är ordentligt gamla, så är de troligen i så dåligt skick att isoleringen kommer att spricka vid minsta åverkan.
För fanns det trådar som var isolerade med en konstig blandning av tyg, gummi och tjära. De trådarnas isolering blir i princip bara pulver om man rubbar ledningen. Det är framförallt i uttag och dosor som isoleringen är sämst, där har den utsatts för luftens syre. Längre in i rören är trådarna ofta lite bättre.
har man den typen av kablar i huset så bör man nästan byta ut dem innan man överhuvudtaget påbörjar en renovering. Det kan räcka att man hamrar i ena änden av huset, för att isoleringen skall rasa av en tråd i andra änden av huset.
De modernare PVC isolerade trådarna kom ngn. gång på 50 - talet, och även de tidigaste är ofast fortfarande helt OK.
För fanns det trådar som var isolerade med en konstig blandning av tyg, gummi och tjära. De trådarnas isolering blir i princip bara pulver om man rubbar ledningen. Det är framförallt i uttag och dosor som isoleringen är sämst, där har den utsatts för luftens syre. Längre in i rören är trådarna ofta lite bättre.
har man den typen av kablar i huset så bör man nästan byta ut dem innan man överhuvudtaget påbörjar en renovering. Det kan räcka att man hamrar i ena änden av huset, för att isoleringen skall rasa av en tråd i andra änden av huset.
De modernare PVC isolerade trådarna kom ngn. gång på 50 - talet, och även de tidigaste är ofast fortfarande helt OK.
Har råkat ut för såna kablar i källaren....
Bara smulor kvar så fort man rörde dom.
Dock verkar föregående elektriker mest gett fan i det och bara tryckt på lite krympslang för att få det till att fungera.
Hemmaelektrikern mig har dock bytt ut ledningarna och varit totalt olaglig och jag kan knappt sova om nätterna nu
Bara smulor kvar så fort man rörde dom.
Dock verkar föregående elektriker mest gett fan i det och bara tryckt på lite krympslang för att få det till att fungera.
Hemmaelektrikern mig har dock bytt ut ledningarna och varit totalt olaglig och jag kan knappt sova om nätterna nu
De gamla kablarna skall bort fortast möjligt, men innan dess måste avloppdragningen klaras av. (Och mycket annat med.) Det är gamla tjärade kablar som gjort sitt, och jag har redan bytt på ett par andra ställen. Men oavsett så är röret ivägen där det ligger nu, och jag kan inte dra om det. Att göra en knäck på röret är väl uteslutet för då kommer jag inte att få ut eller in några kablar överhuvudtaget förmodar jag. (Det handlar om max 1,5 cm, men det rör sig inte en mm.) Kapa och skarva verkar vara det som gäller då. Frågan är bara hur man gör det på enklast sätt. Förslag?
Antag att röret går från A till B med hörnet H i mitten.
1) Kapa röret vid H
2) Lossa kablarna vid A och tvinna ihop de gamla kablarna med ny FK
3) Dra in ny kabel från A till H med de gamla kablarna som dragtråd.
4) Tvinna loss gamla/nya kablar i vid H och för de nya kablarna genom en bit flexrör med två skarvar.
5) Tvinna fast de nya kablarna vid de gamla kablarna som går från H till B.
6) Dra igenom ny kabel från B
7) Koppla på flexslangbiten på metallrören vid H när den nya FK:n är helt på plats.
1) Kapa röret vid H
2) Lossa kablarna vid A och tvinna ihop de gamla kablarna med ny FK
3) Dra in ny kabel från A till H med de gamla kablarna som dragtråd.
4) Tvinna loss gamla/nya kablar i vid H och för de nya kablarna genom en bit flexrör med två skarvar.
5) Tvinna fast de nya kablarna vid de gamla kablarna som går från H till B.
6) Dra igenom ny kabel från B
7) Koppla på flexslangbiten på metallrören vid H när den nya FK:n är helt på plats.
Klicka här för att svara