Hej kan någon expert se vad som fattas i detta gamla fallskyddssystem? Hur använder man delen längst ner till vänster? Det står "stöd och fånglina, typ 731, tillverkad 1983" på den. Och hur fäster man lämpligast rullen med vajer i nockbrädan?

• uploadfromtaptalk1405162612717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag ingen expert men har jobbat en del på höghöjd och jag skulle inte förlita mig på dom grejerna. För det första, dom är gamla och eventuellt otestade. För det andra så ska ett fallskydd bestå av en helkroppssele om du inte jobbar med sträckt lina. Blocket ska alltså inte användas med bara bälte. Det här är ju arbetsmiljöregler så dom kan du strunta i om du vill när du jobbar själv. För att svara på frågan. Slingen till vänster kan du fästa i en förankringspunkt på taket och sedan i blocket.

Ok jag förstår. Blocket är alltså grejen som innehåller vajern? Då har dom enbart använt detta med bälten tidigare. Blocket bromsar linan när man rycker i den. Ska det ske en professionell besiktning varje år på sånt här eller vadå?

Ska du som anställd eller en som du anställt använda det så ska det besiktas varje år. Men problemet är förutom att du inte vet om grejerna fungerar som de ska så kan du skada dig vid ett fall eftersom infästningspunkten på bältet sitter för lågt. Alltså du kan bryta ryggen. Sedan är det väl bättre än inget så ska du jobba på ditt eget villatak så får du avgöra själv om du vill lita på grejerna eller inte. Jag hade aldrig köpt begagnad taksäkerhetsutrustning eller klättrarutrustning eftersom man inte vet hur det har behandlats innan. Man ska normalt kassera utrustning som fallit över 1m.

Det är bara kasta, det är inget du vill falla i kan jag lova.

Har du dem kvar?

S
Fillle87 skrev:
Har du dem kvar?
större risk att du skadar dig om du använder fallskydd med bältes typen

Köp en ny sele, vajerblocket kan du testa för att säkerställa dess funktion.

För köp du en ny sele med block så brukar dom oftast vara 2meter vilketr gode värdelöst i alla sammanhang förutom i en skylift!

Fille87: Grejerna på bilden är inte mina prylar. Jag köpte ett system på Jula och det funkade bra med det även om jag inte hade en sån där grej vid nocken som hasade.

S
myrn skrev:
Fille87: Grejerna på bilden är inte mina prylar. Jag köpte ett system på Jula och det funkade bra med det även om jag inte hade en sån där grej vid nocken som hasade.
en större karbinhake eller ställningskrok ;)

Okej.. Är bara ute efter bältet! :) Ska inte användas som någon fall utrusning..

S
Fillle87 skrev:
Okej.. Är bara ute efter bältet! :) Ska inte användas som någon fall utrusning..
finns stödbälten att köpa

Inte dem gammla :)

S
Fillle87 skrev:
Inte dem gammla :)
är nyfiken vad du ska det till

Som ett verktygsbälte! De jag har håller inte länge till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.