Hej kan någon expert se vad som fattas i detta gamla fallskyddssystem? Hur använder man delen längst ner till vänster? Det står "stöd och fånglina, typ 731, tillverkad 1983" på den. Och hur fäster man lämpligast rullen med vajer i nockbrädan?
Nu är jag ingen expert men har jobbat en del på höghöjd och jag skulle inte förlita mig på dom grejerna. För det första, dom är gamla och eventuellt otestade. För det andra så ska ett fallskydd bestå av en helkroppssele om du inte jobbar med sträckt lina. Blocket ska alltså inte användas med bara bälte. Det här är ju arbetsmiljöregler så dom kan du strunta i om du vill när du jobbar själv. För att svara på frågan. Slingen till vänster kan du fästa i en förankringspunkt på taket och sedan i blocket.
Ok jag förstår. Blocket är alltså grejen som innehåller vajern? Då har dom enbart använt detta med bälten tidigare. Blocket bromsar linan när man rycker i den. Ska det ske en professionell besiktning varje år på sånt här eller vadå?
Ska du som anställd eller en som du anställt använda det så ska det besiktas varje år. Men problemet är förutom att du inte vet om grejerna fungerar som de ska så kan du skada dig vid ett fall eftersom infästningspunkten på bältet sitter för lågt. Alltså du kan bryta ryggen. Sedan är det väl bättre än inget så ska du jobba på ditt eget villatak så får du avgöra själv om du vill lita på grejerna eller inte. Jag hade aldrig köpt begagnad taksäkerhetsutrustning eller klättrarutrustning eftersom man inte vet hur det har behandlats innan. Man ska normalt kassera utrustning som fallit över 1m.
Klicka här för att svara

